شماره تماس: 02122500600

شارژ گاز یخچال چگونه است؟

شارژ گاز یخچال چگونه است؟

گاز یخچال سیالی است که عملیات خنک سازی یخچال را بر عهده دارد. فرایند خنک سازی یخچال به این صورت است که مبرد یا همان گاز یخچال به‌صورت گازی وارد موتور یا کمپرسور یخچال می­شود و در ادامه در داخل کمپرسور فشار گاز تبرید بالا رفته و گرمای زیادی می گیرد و این گاز در حالت فوق داغ درون لوله های کندانسور یخچال به جریان درآمده و با ازدست‌دادن دما به حالت مایع در می آید. گاز تبرید پس از عبور از شیری فشارشکن که به‌منظور پایین آوردن فشار گاز مبرد تعبیه شده است به داخل محفظه یخچال یا همان اواپراتور هدایت می­شود. با چرخش سیال مبرد داخل اواپراتور گرمای محفظه یخچال گرفته شده و عملیات خنک سازی یخچال انجام می­شود. سیال مبرد که با گرفتن گرمای یخچال دوباره به گاز تبدیل می­شود وارد لوله های ورودی به کمپرسور می شود و این چرخه ادامه پیدا می­کند. گاز مبرد می­تواند CFC یا همان گاز فریون باشد و نوع گاز مبرد بسته به شرکت تولیدکننده یخچال و طراحی کمپرسور متفاوت خواهد بود.

اگر تمایل دارید با وظیفه گاز یخچال آشنا شوید و از نشانه های کم‌شدن آن و علل خالی شدن آن مطلع شوید و نکاتی در خصوص فرایند شارژ گاز یخچال به دست آورید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

گاز یخچال چیست؟

در ابتدایی‌ترین یخچال­ها از آمونیاک به‌عنوان گاز یخچال یا سیال مبرد استفاده می­شد. گاز آمونیاک به دلیل سمی و قابل اشتعال بودن خطرناک بود و در صورت نشت پیدا کردن می­توانست به مسمومیت افراد منجر گردد. شرکت­های تولیدکننده یخچال به سراغ گازهای دیگری نظیر گاز فریون رفتند.

اولین گاز فریون مورد استفاده در یخچال، گاز فریون 12، گازی بی بو با عملکردی مناسب بود. اما به دلیل مسائل زیست‌محیطی و به دلیل اینکه فریون گازی است که باعث تجزیه شیمیایی لایه اوزون می­شود و به آن صدمه وارد می­کند و بنابراین امروزه از ترکیبات شیمیایی مختلفی به‌عنوان گاز یا مبرد یخچال استفاده می­شود. ترکیباتی نظیر R22، R407، R600، R134 و ... گازهایی هستند که همگی با عنوان CFC شناخته می شوند و هر کدام عملکرد مناسبی دارند و تنها تفاوت آن­ها این است که هر کدام سعی کرده اند تا بیش از دیگری آثار مخرب زیست‌محیطی را به حداقل ممکن برسانند.

وظیفه گاز یخچال

گاز یا مبرد یخچال وظیفه خنک سازی یخچال را عهده‌دار است. سیالی که در فرایند خنک سازی یخچال بارها از گاز به مایع و بالعکس تبدیل می­شود. کمپرسور یا همان موتور یخچال با بالا بردن فشار مبرد که در ابتدا به‌صورت گاز است آن را به حرکت در می­آورد و کندانسور قطعه ای است که با گرفتن دمای گاز یخچال آن را خنک و تبدیل به مایع می­کند و پس از عبور از فشارشکن و کم‌شدن فشار مایع، مایع خنک وارد محفظه یخچال یا اواپراتور شده و گرمای محفظه را گرفته و عملیات خنک سازی یخچال انجام می شود و مایع خنک با ازدست‌دادن سرمای خود مجدداً به مایع تبدیل شده و این سیکل تبرید ادامه پیدا می­کند.

نشانه ­های کم شدن گاز یخچال

در صورت کم‌شدن مبرد یا خالی شدن کامل مبرد عملیات سرمایش انجام نخواهد گرفت و دمای یخچال بالا می­رود.

علت خالی شدن گاز یخچال

با توجه ب اینکه سیکل تبرید یک سیکل بسته است، کم‌شدن یا خالی شدن گاز یخچال می­تواند به دلیل نشتی در بخش کندانسور، اواپراتور، خطوط لوله و وجود مشکل در کمپرسور یخچال باشد. البته بالارفتن سن یخچال کاهش حجم مبرد یا همان گاز یخچال به‌مرور اتفاق خواهد افتاد. خرابی کمپرسور میتواند علت یخ نزدن فریزر و سرد نکردن یخچال باشد.

علائم کم شدن یا خالی شدن گاز یخچال

اولین علامت کم‌شدن گاز یخچال آن است که عملیات خنک سازی به‌درستی انجام نگرفته و دمای درون یخچال افزایش خواهد یافت. گرم‌شدن داخل یخچال، زود فاسد شدن مواد غذایی داخل یخچال از می­توانند ناشی از کم‌شدن گاز یخچال باشند.

دومین علامت کم‌شدن گاز یخچال حس کردن بو می­باشد. گاز فریون به‌تنهایی بویی ندارد ولی به دلیل اینکه این گاز در ترکیب با گازهای دیگر به‌عنوان مبرد در یخچال مورد استفاده قرار می­گیرد، گاز یخچال دارای بو خواهد بود و این بو چیزی شبیه بوی فاسد شدن غذا است.

سومین علامت کم‌شدن گاز یخچال جابه‌جایی یخچال است. در فرایند جابه‌جایی یخچال بالاخص اسباب‌کشی و احیاناً ضربه به یخچال، کندانسور، اواپراتور و خطوط لوله دچار نشتی شده و گاز یخچال کم یا خالی خواهد شد.

چهارمین علامت کم‌شدن گاز یخچال از طریق دمای کندانسور کنترل خواهد شد. لوله های کندانسور پشت یخچال می بایست گرمای مشخصی داشته باشند، درصورتی‌که بخش پایینی خنک باشد و گرمای متعادلی نداشته باشد می­توان به کم‌شدن گاز یخچال تردید کرد.

پنجمین علامت به‌منظور کنترل گاز یخچال آن است که یخچال را ابتدا خاموش کنیم و به صداهای آن گوش دهیم. درصورتی‌که صدای جریان گاز شنیده شود به این معناست که گاز در لوله های یخچال موجود است و نشتی وجود ندارد، در غیر این صورت باید گاز یخچال شارژ گردد.


بیشتر بخوانید: صدای غیرعادی یخچال و رفع آن


شارژ گاز یخچال چگونه است ؟

در صورت خالی شدن مبرد یا گاز یخچال می بایست با تعمیرکار ، تعمیر یخچال تماس گرفته شود. شارژ کردن گاز یخچال حتماً می بایست توسط یک تکنسین مجرب انجام گیرد و اگر یخچال شما از برند های آمریکایی می باشد باید به نمایندگی های مجاز در تهران مانند نمایندگی یخچال جنرال الکتریک ، نمایندگی یخچال وستینگهاوس و نمایندگی یخچال ویرپول و ... مراجعه نمایید. قبل از شارژ گاز یخچال می بایست نشتی موجود بر کندانسور، اواپراتور یا خطوط لوله برطرف گردد. به‌منظور تشخیص نشتی می­توان از محلول آب و صابون استفاده کرد، زیرا محل نشتی حباب ایجاد می­شود. درصورتی‌که نشتی در خطوط یخچال باشد تعمیرکار در منزل کاربر به کمک جوش یا تعویض لوله­ها مشکل نشتی را جبران خواهد کرد و بعد گاز یخچال را شارژ خواهد کرد. نکته مهم در گاز یخچال آن است که برای شارژ گاز یخچال از هر نوع گازی استفاده نشود و می­بایست با بررسی دفترچه راهنمای یخچال یا جستجوی مدل یخچال در اینترنت حتماً از گاز استاندارد مربوط به آن نوع یخچال استفاده شود. بعد از شارژ کردن گاز یخچال بهتر است چند ساعتی از روشن‌کردن یخچال پرهیز کرده و بعد یخچال را راه اندازی کنیم. توصیه می­شود بعد از برطرف‌کردن نشتی احتمالی در یخچال، یخچال را از مواد خنک کننده قبلی، شامل هوا و رطوبت تخلیه کنید که این عملیات را وکیوم کردن می­گویند و با دستگاه وکیوم انجام می­شود. به‌منظور شارژ گاز یخچال بعد از گذراندن مراحل اولیه لوله گیج را به کپسول وصل کرده و گاز را باز می­کنند و سمت دیگر لوله شل می­کنند تا ادامه گازهای باقیمانده از یخچال خارج شود. درصورتی‌که در تابستان عدد گیج بر عدد 10 و در زمستان عدد گیج روی 7 یا 8 قرار گرفت، می­توان مطمئن شد که گاز یخچال کاملاً پر شده است.

مقالات مرتبط

 

برای ارسال سریع کارشناس، لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

برای تماس با تعمیرکار کلیک کنید