شماره تماس: 02122500600

علت خاموش نشدن یخچال

علت خاموش نشدن یخچال

در این مقاله قصد داریم دلیل خاموش نشدن یخچال را بررسی کنیم‌. از آنجایی که این موضوع بسیار شایع است؛ راه‌حل‌هایی برای رفع این مشکل ارائه می‌دهیم‌ تا کمک شایانی به شما کرده باشیم‌.

علت خاموش نشدن موتور و فن یخچال

در ابتدا باید بدانید که خاموش شدن موتور یخچال به معنای خاموش شدن کلی آن نیست. بخشی‌هایی که مربوط به سرمایش یخچال است خاموش می‌شود و اجزایی مانند نمایشگر، چراغ‌ها و... کار خواهند کرد یا به اصطلاح روشن می‌مانند.

جالب است بدانید که علت خاموش نشدن موتور یخچال یا فریزر با عبارت‌های زیر شناخته می‌شود: 

  • یکسره شدن یخچال
  • یکسره کار کردن یخچال
  • اتومات نکردن یخچال

در ادامه مطلب علل یکسره کار کردن یخچال یا فریزر را توضیح خواهیم داد و راه‌حل‌هایی را نیز برای آن ارائه می‌دهیم‌.

از آنجایی که یخچال یک دستگاه بسیار گران‌ و باارزش است، اگر آسیب ببیند می‌تواند باعث دردسر‌های گوناگون و نگرانی‌هایی شود. به همین خاطر باید درباره مشکلاتی که ممکن است برای یخچال پیش آید آگاهی داشته باشیم تا بتوانیم برای رفع آن‌ها درست‌ترین اقدامات را انجام دهیم. البته بهترین کار این است که پس از بروز هرگونه آسیب به یک متخصص در این زمینه مراجعه کنید‌. تکنسین‌های ماهر در کمترین زمان و باکیفیت‌ترین حالت ممکن به تعویض یا تعمیر یخچال شما می‌پردازند.

نگران نباشید اتومات نکردن یخچال از مشکلات رایجی است که ممکن است هر زمانی اتفاق بیفتد و اصلا ربطی به نوع یخچال و برند مربوطه نخواهد داشت.

 به طور کلی این مسئله به‌خاطر ایجاد نقص در ترموستات، کمپرسور، نشتی در سیستم مبرد یا گاز یخچال اتفاق میفتد. با این حال، باید این علل را به‌ طور کلی و دقیق مورد بررسی قرار دهیم.

خوب است بدانید که اگر یخچال خود را به تازگی خریدید، نگران شدن برای این موضوع عقلانی نبوده و کاری عجولانه است. به احتمال زیاد تا ۲۴ ساعت عملیات سردسازی داخل یخچال طول می‌کشد؛ بنابراین کار کردن یکسره آن نرمال خواهد بود.

زمان نرمال روشن و خاموش شدن یخچال

بهتر است قبل از بررسی این دلایل درباره زمان نرمال روشن و خاموش شدن یخچال اطلاعاتی کسب کنیم. ممکن است سؤالاتی همچون یخچال سالم هر چند دقیقه یک‌بار باید اتومات کند؟ یا مدت‌زمان اتومات یخچال چقدر است؟ در ذهن شما ایجاد شده باشد.

این موضوع به نوع یخچال، نحوه استفاده و زمانی که هر یخچال برند مربوطه باید اتومات کند بستگی دارد.

بهتر است برای مطلع‌ شدن از این موضوع به دفترچه راهنمای یخچال خود مراجعه کنید چرا که هر نوع یخچال شرایط خاص خود را دارد.

به طور کلی موتور یخچال باید ۳۰ دقیقه روشن باشد و بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه استراحت کند.


بیشتر بخوانید: علت روشن نشدن یخچال


دلایل ساده خاموش نشدن و علت اتومات نکردن یخچال فریزر چیست؟

۴ دلیل بسیار ساده وجود دارد که ممکن است علت اتومات نکردن یخچال شما یکی از این علل باشد. این دلایل را در قسمت زیر‌ برای شما فهرست کردیم:

  • یخچال فریزر در معرض تابش مستقیم نور خروشید قرار دارد.
  • دمای اتاق و یا محیط اطراف یخچال، بسیار گرم‌تر از حالت عادی و استاندارد است.
  • به تازگی غذا، شیرینی یا خوراکی بسیار داغی را در داخل یخچال قرار دادید.
  • درب یخچال‌ را در طول روز به طور مکرر باز و بسته کردید.

خوب است بدانید که یخچال در حالت عادی، ۳۵٪ تا ۸۵٪ اوقات در دمای نرمال اتاق کار می‌کند. اگر یخچال‌‌ را در یک اتاق گرم‌تر قرار دهیم؛ ممکن است این مدت افزایش پیدا کند.

همان‌طور که مطلع هستید یکی از سرگرمی‌های کودکان بازو بسته کردن مداوم درب یخچال است. به همین سبب برای جلوگیری از یکسره کار کردن دستگاه ‌‌و افزایش عمر آن بهتر است از قفل کودک استفاده شود.

خاموش نشدن موتور یخچال می‌تواند دلایل فنی داشته باشد که در ادامه مطالب آنها را توضیح دادیم. این موارد را کاملاً بررسی کرده تا بعد از ایجاد این نقص بهترین راه‌حل را انتخاب کنید. اگر نتوانستید این موضوع را حل کنید به یک تعمیرکار مراجعه کنید.

علل فنی اتومات نکردن یخچال یا فریزر

خاموش نشدن یخچال علاوه بر علل ساده گفته شده می‌تواند علل فنی نیز داشته باشید. در ادامه این علل را به صورت جامع و کامل بررسی کردیم.

اما به طورکلی علل‌ فنی خاموش نشدن موتور یخچال به صورت زیر است:

  • کثیف بودن کویل‌ها و یا لوله‌های کندانسور
  • نقص در تایمر دیفراست
  • خراب شدن هیتر دیفراست
  • نقص در ترموستات

ایجاد خرابی و یا نقص در موارد زیر کمتر اتفاق میفتد:

  • موتور فن کندانسور
  • لاستیک دور درب
  • موتور فن اواپراتور
  • برد کنترلی دیفراست
  • برد کنترلی اصلی
  • کمبود گاز یخچال

کثیف بودن کویل‌ها و یا لوله‌های کندانسور

در یخچال و فریزر باید هوای مناسب برای خنک شدن لوله‌های کندانسور گردش داشته باشد. اگر بر روی لوله‌های کندانسور گردوخاک و یا انواع آلودگی بنشيند؛ مانع از خنک شدن مبرد یا گاز درون لوله‌ها خواهد شد. این فرایند سبب شده تا یخچال نتواند در حد استاندارد سرد و خنک شود. اگر این مشکل اتفاق بیفتد؛ یخچال دیگر خاموش نخواهد شد. بهتر است همیشه از تمیز بودن لوله‌های کندانسور مطمئن باشید.

نقص در تایمر دیفراست

قطعه الکترونیکی یا مکانیکی، سیکل دیفراست یا یخ‌زدایی را استارت می‌زند. اگر این قطعه خراب شود؛ هیتر دیفراست عمل نخواهد کرد و به دنبال آن برفک و یخ‌های تشکیل شده، آب نخواهند شد. این مشکل در بسیاری از یخچال فریزها دیده می‌شود. یخ‌های تشکیل شده از گردش هوای مناسب در درون یخچال جلوگیری می‌کنند و‌ در آخر سبب خاموش نشدن آن خواهند شد. تشخیص وجود نقص در تایمر دیفراست برعهده متخصص است و اگر خراب شود باید تعویض گردد. شما به تنهایی نمی‌توانید از وجود نقص در تایمر دیفراست پی ببرید.


بیشتر بخوانید: چرا یخچال برفک میزند


خراب شدن هیتر دیفراست

خراب شدن هیتر دیفراست یکی از علل رایج اتوماتیک نکردن یخچال و یا یکسره شدن یخچال است. اگر هیتر خراب شود بر روی لوله‌های اواپراتور یخ و برفک جمع می‌شود. این فرایند باعث می‌شود تا یخچال برای مدت طولانی‌تری کار کند. متخصصان این زمینه با تست هیتر می‌توانند تشخیص دهند که آیا این قطعه نیاز به تعمیر یا تعویض دارد.

خراب بودن ترموستات

ترموستات قطعه‌ای است که با هیتر دیفراست گفته شده در ارتباط است؛ به بیان ساده‌تر این دو قطعه با یکدیگر کار‌ می‌کنند. خراب شدن ترموستات یکی از دلایلی است که می‌تواند به راحتی باعث خاموش نشدن یخچال شما شود. ترموستات درون یخچال اگر سرد بودن لوله‌ها‌ را تشخیص دهد فعال می‌شود تا برای ذوب کردن برفک‌ها و یخ‌ها به هیتر فرمان دهد. اگر ترموستات خراب شود؛ برفک و یخ بر روی لوله‌ها تشکیل می‌شود. همانطور که پیش تر ذکر کردیم این فرایند در آخر موجب‌ کار کردن مداوم یخچال خواهد شد. با علائم خرابی ترموستات یخچال آشنا شوید.

وظیفه دیگر ترموستات کنترل دمای داخل یخچال است؛ بنابراین یکی از علائم ترموستات معیوب‌ را می‌توان یخ زدن مواد در داخل یخچال در نظر گرفت. برای بررسی و تعمیر این قطعه به یک متخصص نیاز دارید و اگر تنهایی به سراغ آن بروید؛ کاری پیش نخواهد رفت.

نشت گاز یخچال

نشت گاز یخچال می‌تواند از مشکلاتی باشد که علت اتومات نکردن یخچال تلقی شود. این گاز درون لوله‌هایی که در سرتاسر یخچال قرار گرفته‌اند؛ جریان دارد. اگر هرگونه آسیبی در این لوله‌ها ایجاد شود؛ گاز از آن‌ها خارج‌شده و یخچال به هیچ عنوان سرد نخواهد شد.

اگر یخچال در سیستم خود نشتی داشته باشد و میزان گاز مبرد کاهش پیدا کند؛ امکان کاهش دما وجود نخواهد داشت‌‌ در نتیجه باعث یکسره کار کردن یخچال می شود.

به یاد داشته باشید که اگر یخچال خراب شود باید هر چه زودتر تعمیر شده تا خرابی‌‌های بیشتری ایجاد نکند. برای تعمیر یا تعویض قطعات خراب شده موتور یخچال خود به سراغ یک فرد ماهر و باتجربه بروید. برای تعمیر یخچال در تهران متخصصین مدرن تکنیک در کوتاه‌ترین زمان ممکن نقص و عیب یخچال شما را پیدا می‌کنند و آن را برطرف می‌کنند. 

 

خدمات تعمیر لوازم خانگی مدرن تکنیک: تعمیر یخچال جنرال الکتریک، تعمیر یخچال مابه، تعمیر یخچال پروفایل، تعمیر یخچال ویرپول و تعمیر یخچال آدمیرال

برای ارسال سریع کارشناس، لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

برای تماس با تعمیرکار کلیک کنید