شماره تماس: 02122500600

دیفراست یخچال چیست؟

دیفراست یخچال چیست؟

یکی از بارزترین مشکلاتی که برای یخچال‌ها ایجاد می‌شود، برفک و یخ‌زدن قسمت‌های مختلف یخچال است. برفک زدن در ابتدا یک مشکل ساده به نظر می‌رسد اما در ادامه مشکلات جدی‌تری برای یخچال ایجاد می‌کند. طراحان یخچال برای رفع این مشکل، سیستم دیفراست یخچال را طراحی کردند. این سیستم با هدف جلوگیری از برفک زدن یخچال تولید شد. دیفراست یخچال یعنی چه؟ 

سیستم دیفراست یخچال، مانع ایجاد برفک‌های بزرگ در بخش‌های داخلی و خارجی یخچال می‌شود. این سیستم با برنامه‌ریزی و داشتن یک نظم خاص، در دوره‌های کوتاه‌مدت با عملکرد خود، از یخچال در برابر یخ‌زدگی مراقبت می‌کند. اگر قصد آشنایی با سیستم دیفراست یخچال و کسب اطلاعات درمورد آن را دارید، این مطلب را دنبال کنید.

سیستم دیفراست یخچال چیست و چند نوع دارد؟

سیستم دیفراست یخچال یا سیستم برفک زدایی یخچال یکی از مهم‌ترین قطعات درون یخچال و فریزرهای تولید جدید است. دیفراست به معنی یخ‌زدایی است. درحقیقت سیستم دیفراست مربوط به زدودن برفک‌ها و یخ‌هایی است که به علت وجود عیب در بخش‌های متفاوت یخچال اعم از ترموستات ایجاد می‌شود. سیستم دیفراست در ابتدا از ایجاد برفک و یخ در قسمت‌های متفاوت یخچال جلوگیری می‌کند؛ سپس اگر به دلایل مختلف برفک ایجاد شده باشد، این برفک‌ها را به‌صورت خودکار از بین می‌برد. با علائم خرابی ترموستات یخچال آشنا شوید.

سیستم دیفراست باتوجه‌به نوع و مدل یخچال، در دو مدل دستی و خودکار طراحی می‌شود. در مدل دستی، شما باید عملیات برفک‌زدایی را انجام دهید. در این حالت باید تمامی مواد غذایی درون یخچال را بیرون بیاورید. سپس بعد از چند ساعت به کمک سشوار برفک‌ها را آب کنید. دقت داشته باشید از هیچ جسم تیزی برای کندن برفک‌ها استفاده نکنید. زیرا ممکن است به بدنه و بخش‌های داخلی یخچال آسیب بزند.

سیستم دیفراست اتوماتیک نیز همانند سیستم دیفراست دستی است. این سیستم در مدت‌های معین به‌صورت خودکار موتور یخچال را خاموش می‌کند. سپس برفک‌ها آب می‌شوند و از دریچه‌های مخصوص خود از یخچال خارج می‌شوند. این سیستم توسط یک المنت مخصوص کنترل می‌شود، به همین علت در صورت وجود نقص در این المنت، سیستم دیفراست خودکار یخچال، از کار می‌افتد. سیستم دیفراست خودکار در فاصله زمانی‌های مشخصی کار می‌کند و این فاصله زمانی در تنظیمات یخچال قابل‌تغییر است.


بیشتر بخوانید: علت برفک زدن یخچال


سیستم دیفراست، در کجای یخچال قرار گرفته؟

اواپراتور یخچال مهم‌ترین قسمت یخچال است. درحقیقت اواپراتور سرمای یخچال و فریزر را تأمین می‌کند. به همین علت اواپراتور اهمیت زیادی دارد. درصورتی‌که اواپراتور یخچال با مشکل مواجه شود، دمای یخچال بسیار کم یا زیاد می‌شود. همچنین وجود یک عیب در اواپراتور، لوله مویی یخچال را با مشکل برفک و یخ‌زدگی مواجه می‌کند.

به همین علت در کنار اواپراتور یخچال، می‌توانید قطعات مربوط به سیستم دیفراست یخچال را مشاهده کنید. این سیستم با متصل بودن به اواپراتور می‌تواند مدت زمانی که یخچال برفک می‌زند را بررسی کند و نسبت به آن یخچال را یخ‌زدایی نماید.


بیشتر بخوانید: علت یخ زدن لوله پشت یخچال


مزایای سیستم دیفراست یخچال

  • از لوله‌های انتقال‌دهنده سرما محافظت می‌کند.
  • از اواپراتور یخچال در برابر مشکلات جدی مراقبت می‌کند.
  • به‌صورت خودکار تمامی برفک‌ها را از بین می‌برد و نیازی به یخ‌زدایی دستی نیست.
  • مواد غذایی در برخورد با برفک‌ها خراب نمی‌شوند.
  • از افزایش یا کاهش ناگهانی دمای یخچال جلوگیری می‌کند.
  • با حذف برفک‌ها فضای بیشتری برای مواد غذایی درون یخچال ایجاد می‌کند.
  • سیستم تهویه هوای یخچال به‌درستی کار می‌کند.
  • باعث تنظیم متعادل دمای یخچال می‌شود.
  • سیستم دیفراست از آسیب‌های جدی به موتور یخچال و مخصوصاً فریزر جلوگیری می‌کند.
  • زمان کمتری برای یخ‌زدایی نیاز است.
  • هزینه‌های یخ‌زدایی به‌وسیله این سیستم بسیار کمتر است.

علائم خرابی دیفراست یخچال

  • گرم‌شدن و افزایش دمای یخچال
  • افزایش برفک‌ها و یخ‌ها در قسمت‌های داخلی و خارجی یخچال
  • ایجاد صداهای اضافه توسط موتور یخچال
  • نشان‌دادن عددهای نامربوط در سیستم دیفراست یخچال
  • داغ شدن موتور و اواپراتور یخچال

علل خرابی دیفراست یخچال

دلایل متفاوتی برای خراب‌شدن سیستم دیفراست یخچال و فریزر وجود دارد. ساده‌ترین دلیل آن، خراب‌شدن قطعه‌های مربوط به دیفراست است. درصورتی‌که هیتر، ترموفیوز، سنسور و تایمر دیفراست خراب باشند، سیستم دیفراست به‌درستی کار نمی‌کند و یخچال شما پر از برفک می‌شود. خراب‌شدن المنت مخصوص به این سیستم نیز می‌تواند از دلایل خرابی سیستم دیفراست باشد. این المنت با کنترل کلی سیستم دیفراست، کارایی و عملکرد آن را به دست دارد. درصورتی‌که این المنت با مشکلی مواجه شود، سیستم دیفراست عملکرد خوبی ارائه نمی‌دهد و درون یخچال و قسمت‌های بیرونی آن پر از برفک می‌شوند.


بیشتر بخوانید: تست سنسور یخچال


از دیگر دلایل کار نکردن سیستم دیفراست می‌توان به یخ‌زدگی اواپراتور اشاره کرد. هنگامی که اواپراتور یخچال شما یخ زده باشد، هیچ سرمایی به داخل یخچال نمی‌رسد. در این صورت سیستم دیفراست هم از کار می‌افتد. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سیستم دیفراست برد آن است. این برد عملکرد قسمت‌های مختلف سیستم دیفراست را هماهنگ می‌کند. اگر مشکلی در این برد ایجاد شود، سیستم دیفراست از کار می‌افتد.

تعمیرات دیفراست یخچال

سیستم دیفراست یکی از پیچیده‌ترین بخش‌های یخچال است. به همین علت تعمیر یا تعویض آن به یک فرد متخصص نیاز دارد. درصورتی‌که این سیستم با مشکل مواجه شد و یخچال شما بر فک‌های فراوانی تولید کرد، باید از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید. وجود برفک‌ها به‌مرورزمان روی موتور و اواپراتور یخچال تأثیر می‌گذارد و در عملکرد آنان نیز اختلال ایجاد می‌کند. در صورت مواجهه با برفک‌ها و آب نشدن آنها توسط سیستم دیفراست خودکار از یک متخصص کمک بگیرید. مدرن تکنیک یکی از برترین شرکت‌هایی است که می‌تواند به شما در این راه کمک کند.

تست سیستم دیفراست یخچال

برای اینکه سیستم دیفراست را تست کنید، نیاز به یک دستگاه اهم متر دارید. به‌وسیله اهم متر می‌توانید سلامت قطعات دیفراست را بسنجید. برای تست این قطعه در ابتدا باید یخچال را از برق بکشید. این کار به دلایل ایمنی و جلوگیری از برق‌گرفتگی انجام می‌شود. اهم متر خود را تنظیم کنید تا قابلیت اندازه‌گیری مقاومت‌های مختلف را داشته باشد. سپس پراب‌های اهم متر را به پایه‌های مخصوص دیفراست وصل کنید. در این حالت یک عدد مشخص روی اهم متر نشان داده می‌شود که این عدد بیانگر سلامت این قطعه است.

اگر روی اهم متر هیچ عددی نشان داده نشد، عدد روی سلکتور را افزایش دهید. اگر با این کار نیز هیچ عددی مشخص نشد، این قطعه سالم نیست و دارای مشکل جدی است. شما به کمک یک اهم متر می‌توانید سلامت سیستم دیفراست یخچال را تشخیص بدهید.

کدام برندها دارای یخچال با سیستم دیفراست هستند؟

درحقیقت اکثر برندهای جدیدی که دست به طراحی و تولید یخچال و فریزر می‌زنند، از سیستم دیفراست یخچال استفاده می‌کنند. زیرا حضور این قطعه در کنار اواپراتور یخچال ضروری است و درکل سلامت یخچال را تضمین می‌کند. بااین‌وجود برخی از برندها از این سیستم در یخچال‌های خود استفاده نمی‌کنند؛ بنابراین در هنگام خرید بهتر است که دقت داشته باشید تا یخچال بدون سیستم دیفراست نخرید. برندهای زیر، یخچال‌های خود را به همراه سیستم دیفراست تولید می‌کنند.

  • سامسونگ
  • توشیبا
  • امرسان
  • دوو
  • پاناسونیک
  • اسنوا
  • ال جی

تایمر سیستم دیفراست یخچال

همان‌طور که می‌دانید سیستم دیفراست یخچال بر اساس یک روند مشخص عمل می‌کند. این سیستم در فاصله‌های مشخص، شروع به کار می‌کند و تمامی برفک‌های یخچال را از بین می‌برد. سیستم دیفراست بر اساس یک تایمر عمل می‌کند. درحقیقت این تایمر زمام روشن شدن این سیستم و شروع به کار دیفراست را مشخص می‌کند.

تایمر سیستم دیفراست کارایی بسیار مهمی دارد. تمامی این تایمرها بر اساس یک برنامه از پیش تعیین شده، عمل می‌کنند. آنها در فاصله زمانی‌های مشخص، به سیستم دیفراست دستور شروع به کار می‌دهند تا روند یخ‌زدایی شروع شود. این فاصله زمانی قابل‌تغییر است و شما می‌توانید متناسب با نیاز خود آن را تنظیم کنید. برای مثال روند یخ‌زدایی می‌تواند هر ۱۲ ساعت یکبار باشد. هر بار یخ‌زدایی به مدت ۳۰ دقیقه یا کمتر طول می‌کشد و درنهایت یخچال کار خود را از سر می‌گیرد.

درصورتی‌که تایمر سیستم دیفراست با مشکل مواجه شود، روند یخ‌زدایی به‌درستی انجام نمی‌شود. به همین علت سلامت این تایمر در عملکرد سیستم دیفراست بسیار مؤثر است. پس باید از سلامت این تایمر مطمئن شوید. برای تنظیم آن می‌توانید از دو روش عمل کنید. در روش اول از گزینه‌های روی صفحه نمایش یخچال کمک بگیرید. روی صفحه نمایش گزینه‌ای به نام Timer یا زمان، مربوط به تایمر سیستم دیفراست است. همچنین می‌توانید ازطریق قطعه تایمر این کار را انجام دهید.

آیا همه یخچال‌ها دارای تایمر هستند؟

تایمر، مربوط به سیستم دیفراست دیجیتال است؛ بنابراین هر یخچالی که سیستم دیفراست دیجیتالی داشته باشد، تایمر آن را نیز دارد. البته در برخی یخچال‌ها عملکرد این سیستم متفاوت است. برای مثال در چند مدل قدیمی، این تایمر فقط وظیفه خاموش‌کردن موتور یخچال را برعهده دارد. در این حالت یخچال به طور کامل خاموش می‌شود تا برفک‌ها آب شوند.

در مدل‌های پیشرفته‌تر یخچال خاموش نمی‌شود. بلکه با افزایش دما و گرم‌کردن آن، یخ‌ها از بین می‌روند. البته قابل‌ذکر است که در این حالت موتور به یک خواب موقت فرومی‌رود تا سیستم دیفراست بتواند کار خود را شروع کند. تایمرهایی که برای سیستم دیفراست استفاده می‌شوند، انواع مختلفی دارند. این تایمر متناسب با کارایی یخچال شما انتخاب می‌شود.

مدت زمان دیفراست یخچال

شروع به کار سیستم دیفراست یخچال در کمتر از ۵ دقیقه انجام می‌شود. اما یخ‌زدایی کامل یخچال به عوامل متفاوتی بستگی دارد. اولین عامل، مدت‌زمان و نحوه عملکرد تایمر سیستم دیفراست شما است. این تایمر متناسب با یک دستور مشخص عمل می‌کند و یخ‌ها از بین می‌روند. دومین مورد، مقدار برفک‌هایی است که داخل یخچال ایجاد شده‌اند. هرچقدر ضخامت این یخ‌ها بیشتر باشد، روند یخ‌زدایی بیشتر طول می‌کشد. همچنین باید دقت کنید که کدام بخش‌های یخچال، دارای برفک هستند. هرچقدر بخش‌های کمتری برفک داشته باشند، یخ‌زدایی سریع‌تر تمام می‌شود.

قدرت سیستم دیفراست یخچال شما، از دیگر عواملی است که روی مدت‌زمان یخ‌زدایی اثر می‌گذارد. درصورتی‌که سیستم دیفراست یخچال یا فریزر شما متناسب با نیاز و عملکرد آن انتخاب شده باشد، یخ‌زدایی به‌سرعت انجام می‌شود. اما با انتخاب اشتباه این سیستم، یخ‌زدایی ممکن است ساعت‌ها زمان ببرد. روند یخ‌زدایی باتوجه‌به این عوامل از نیم ساعت شروع می‌شود و ممکن است تا یک روز کامل نیز طول بکشد.

راه‌اندازی مجدد یخچال چقدر طول می‌کشد؟

بعد از تمام شدن یخ‌زدایی، موتور یخچال همانند قبل کار می‌کند. اگر مواد غذایی حساسی دارید، بهتر است حداقل ۱۵ دقیقه برای قرار دادن آن داخل یخچال یا فریزر صبر کنید. بعد از این زمان دمای داخل یخچال و فریزر تثبیت می‌شود و می‌تواند از مواد غذایی محافظت کند. پس بهتر است بعد از روند یخ‌زدایی، کمی برای گذاشتن برخی مواد غذایی صبر کنید تا دمای آن مناسب شود.

همان‌طور که می‌دانید برای ازبین‌بردن برفک‌ها، از افزایش دما استفاده می‌شود. دمای یخچال به کمک بخش‌های مختلف سیستم دیفراست یخچال، افزایش پیدا می‌کند تا برفک‌ها به‌سرعت آب شوند. بعد از تمام شدن روند یخ‌زدایی، حداقل ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا دمای یخچال کاهش یابد و به دمای قبلی خود برسد. راه‌اندازی مجدد یخچال از ۱۵ دقیقه شروع می‌شود و در صورت نیاز تا یک ساعت زمان می‌برد.

چه عواملی باعث برفک های بیشتر یخچال و فریزر می‌شود؟

اکثر یخچال‌ها با مشکل برفک مواجه هستند اما برخی عوامل کارها باعث افزایش برفک‌ها می‌شوند. یکی از این عوامل، باز و بسته کردن درب یخچال و فریزر به طور مداوم است. افرادی که درب یخچال خود را پی‌درپی باز می‌کنند، با برفک بیشتری مواجه می‌شوند. نفوذ هوای گرم به داخل یخچال و فریزر باعث می‌شود تا برفک‌های بیشتری در قسمت‌های مختلف یخچال ایجاد شود. همچنین وجود برفک، میتواند علت یخ نزدن فریزر و سرد نشدن مواد غذایی باشد.

دومین عاملی که روی افزایش برفک‌ها بسیار مؤثر است، وجود یک مشکل در کمپرسور یخچال است. کمپرسور مهم‌ترین بخش هر یخچال و فریزر است. درصورتی‌که یک مشکل جدی در کمپرسور ایجاد شود، برفک‌ها بیشتر می‌شوند. با افزایش برفک‌ها بخش‌های دیگر یخچال نیز به‌مرورزمان دچار آسیب می‌شوند.


بیشتر بخوانید: علت بسته نشدن درب یخچال


تخلیه آب بعد از تمام یخ‌زدایی

بعد از یخ‌زدایی یخچال و فریزر، یخ‌های آب شده باید از یخچال خارج شوند. در روش یخ‌زدایی دستی به‌خاطر آب کردن یخ‌ها به‌صورت دستی، آب از بخش‌های مختلف به‌صورت خودکار خارج می‌شود. البته بهتر است که بعد از تمام شدن روند یخ‌زدایی یخچال را با یک دستمال نخی به طور کامل خشک کنید تا مشکلی در آن ایجاد نشود.

در دیفراست دیجیتال یا خودکار، یخ‌های آب‌شده به‌وسیله شیلنگ مخصوص از یخچال خارج می‌شوند. در قسمت پایین یخچال و زیر آن یک مخزن تخلیه وجود دارد. بعد از اینکه یخ‌های تمامی بخش‌های یخچال آب شد، به‌وسیله این شیلنگ جمع‌آوری می‌شوند. درنهایت این شیلنگ به مخزن تخلیه متصل می‌شود. این آب بعد از مدتی به طور خودکار از بین می‌رود و نیازی به تخلیه آن ندارید. اما در صورت امکان می‌توانید درب این مخزن را جدا کنید و آب موجود در آن را خارج کنید. در زمان‌های متفاوت این مخزن را بررسی کنید تا کپک یا گرفتگی در آن ایجاد نشده باشد. در صورت گرفتگی شیلنگ یا مخزن، روند یخ‌زدایی پایان نمی‌یابد و عملکرد یخچال با مشکل مواجه می‌شود.

روش‌های مراقبت از دیفراست یخچال

  • بهتر است که همیشه در یخچال مقداری فضای خالی وجود داشته باشد. در این حالت دما متعادل‌تر است و به موتور و اواپراتور فشار وارد نمی‌شود.
  • یخچال را در نزدیکی دیوار قرار ندهید. چسباندن یخچال‌ها به دیوار باعث افزایش دمای لوله‌ها می‌شود و به سیستم دیفراست آسیب می‌زند.
  • یخچال را از نور مستقیم دور کنید. نور خورشید باعث افزایش دمای یخچال می‌شود و در عملکرد موتور و سیستم اختلال ایجاد می‌کند.
  • در مدت‌های مشخص مخزن تخلیه آب یخچال را چک کنید. در برخی موارد به‌خاطر گرفتگی یا یخ‌زدگی، آب تبخیر یا خارج نمی‌شود و سیستم دیفراست یخچال با مشکل مواجه می‌شود.
  • هر ماه به کمک دستگاه اهم متر سلامت قطعه‌های مختلف یخچال را بسنجید تا در صورت وجود مشکل جدی متوجه آن شوید.

 

درصورتی‌که یخچال شما علائم خرابی سیستم دیفراست را دارد، باید به‌سرعت برای تعمیر یخچال فریزر خود اقدام کنید. انتخاب یک تعمیرکار ماهر که به شما در تعمیر یخچال کمک بکند، کار راحتی نیست. ما در اینجا با معرفی یکی از بهترین شرکت‌های تعمیر لوازم‌ خانگی، شما را از این مشکل رها می‌کنیم.

شرکت مدرن تکنیک با داشتن کادر حرفه‌ای و متخصص می‌تواند به شما در تعمیر سیستم دیفراست یخچال کمک کند. متخصصان این شرکت به شما اطلاعات کاملی درمورد مشکل یخچال ارائه می‌دهند و در تعمیر آن شما را همراهی می‌کنند. شما می‌توانید با تماس با متخصصان این شرکت و دریافت مشاوره، یخچال خود را بدون هیچ دردسری تعمیر کنید.

 

خدمات تعمیر لوازم خانگی مدرن تکنیک:: تعمیر یخچال جنرال الکتریک، تعمیر یخچال مابه، تعمیر یخچال پروفایل، تعمیر یخچال ویرپول و تعمیر یخچال آدمیرال

برای ارسال سریع کارشناس، لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

برای تماس با تعمیرکار کلیک کنید