شماره تماس: 02122500600

علائم و علت خرابی ترموستات یخچال

علائم و علت خرابی ترموستات یخچال

ترموستات یکی از قطعات بسیار مهم و کاربردی یخچال است. برای تنظیم درجه و دمای مناسب یخچال باید ترموستات سالم باشد. مواردی نظیر خاموش و روشن شدن موتور و مدت‌زمان یکسره کار کردن یخچال به ترموستات مربوط می‌شوند. به بیان ساده‌تر عدم وجود ترموستات یا خرابی ترموستات سبب شده تا موتور یخچال یکسره کار کند و دمای یخچال مناسب و تنظیم نباشد.

برای بررسی علائم  و علت خرابی ترموستات یخچال فریزر ادامه مقاله را با دقت مطالعه کنید.

چرا ترموستات یخچال فریزر از اهمیت بالایی برخوردار است؟

بهتر است قبل از بررسی علائم خرابی ترموستات یخچال فریزر، با نحوه کار ترموستات آشنا شوید.

همان‌طور که پیش‌تر ذکر کردیم؛ ترموستات دمای یخچال را ثابت نگه می‌دارد و تنظیم می‌کند. ترموستات قطعه‌ای است که به کمپرسور دستور می‌دهد که روشن یا خاموش شود‌. تداوم کار کمپرسور نیز به دستوری که ترموستات می‌دهد؛ بستگی دارد. برای مثال تصور کنید که به سبب بازماندن درب یخچال برای مدت طولانی دمای آن افزایش پیدا کرده یا گرم‌تر شده است. در این هنگام ترموستات به کمپرسور دستور می‌دهد که فعال شود. با فعال شدن کمپرسور دمای یخچال کاهش پیدا می‌کند. سپس هنگامی‌که دمای یخچال به درجه مناسب و استاندارد رسید؛ ترموستات به کمپرسور دستور می‌دهد که غیرفعال شود. به همین سبب ترموستات قطعه‌‌ای است که وظیفه دارد تا دمای یخچال را برای مقدار مشخص و استانداردی تنظیم کند و ثابت نگه دارد.


بیشتر بخوانید: علت بسته نشدن درب یخچال


درجه ترموستات را در یخچال‌های قدیمی که از تکنولوژی پایین‌تری برخوردار بودند به‌صورت دستی تنظیم می‌کردند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی تنظیم ترموستات به‌صورت دیجیتالی انجام می‌شود. از آنجایی‌که این فرایند در حال حاضر دیجیتالی است ممکن است سبب ایجاد دردسرها یا خرابی‌های زیادی به نوبه خود شود.

تنظیم درجه ترموستات

درجه مناسب ترموستات سبب شده تا یخچال از دمای مناسبی برخوردار شود و مواد غذایی سالم بمانند. به بیان دیگر دمای مناسب یخچال فریزر با درجه مناسب ترموستات رابطه مستقیم دارد. یخچال باید دمای مناسب و استانداری داشته باشد تا سبب افزایش عمر مواد غذایی و کاهش مصرف برق شود.

به‌طورکلی بهترین دما برای یخچال ۳۷ درجه فارنهایت یا ۵ تا ۷ درجه سانتی‌گراد است که توسط ترموستات و کمپرسور تنظیم و ثابت نگه داشته می‌شود‌. همچنین دمای مناسب برای فریزر ۰ درجه فارنهایت یا منفی ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد است.

اگر یخچال شما قدیمی است؛ نمی‌توانید به‌صورت دستی و دقیق یخچال را روی این اعداد تنظیم کنید. برای تنظیم دمای یخچال به‌صورت دقیق روی این اعداد به یخچالی با نمایشگر دیجیتالی نیاز است. برای یخچال‌های قدیمی و دارای درجه تنظیم مکانیکی، این اعداد را باید از بین اعداد ۱ تا ۵ انتخاب کنید. هر چه عدد بزرگ‌تر باشد یا به عدد ۵ نزدیک‌تر باشد به معنای سرمای بیشتر یا دمای پایین‌تر برای یخچال است. این عدد هر چه قدر به ۱ نزدیک‌تر شود به معنای دمای بالاتر آن یا به بیان ساده‌تر دمای گرم‌تر برای یخچال خواهد بود‌.

همچنین دمای محیط بیرونی یخچال که همان دمای آشپزخانه شما است بر روی دمای این دستگاه تأثیر می‌گذارد. حتی اگر درب یخچال بسته باشد؛ بازهم دمای سرد و گرم تأثیر خود را بر روی یخچال خواهد گذاشت. به همین دلایل توصیه می‌شود که در فصول گرم سال دمای یخچال را کمی پایین‌تر قرار داد یا در روزهای سرد سال دمای این دستگاه را بالاتر برد.

انواع ترموستات در یخچال

در ابتدا خوب است بدانید که یخچال فریزرها در سه نوع تمام مکانیکی، الکترونیکی و نیمه مکانیکی تولید می‌شوند. در هرکدام از این نوع یخچال‌ها به شیوه متفاوتی دما تنظیم خواهد شد. در یخچال فریزرهای تمام مکانیکی و نیمه مکانیکی، دما توسط ترموستات تنظیم می‌شود. در یخچال‌فریزرهای الکترونیکی تنظیم دما توسط بورد یخچال انجام خواهد شد.

ترموستات نیز مانند دیگر قطعات مکانیکی انواع مختلفی داشته که هر نوع آن کاربرد خاصی دارد. البته به‌طورکلی تمامی ترموستات‌ها وظیفه ثابت نگه‌داشتن دمای یخچال فریزر را به عهده‌دارند. همچنین انواع مختلف آن وسیله‌ای برای قطع و وصل کردن جریان برق کمپرسور محسوب می‌شوند. ترموستات‌های مختلف عمل تنظیم و ثابت نگه‌داشتن دما را به روش‌های مختلفی انجام می‌دهند.

انواع ترموستات یخچال عبارت‌اند از:

  • ترموستات فشار بخار
  • ترموستات دوقطبی
  • کنترلرهای دیجیتالی (جامد الکتریکی)

علت خرابی ترموستات یخچال

 اگر درباره علائم خرابی ترموستات یخچال اطلاعاتی داشته باشید می‌توانید در صورت بروز مشکل آن را برطرف کنید. البته در مواردی خرابی آن‌قدر بزرگ است که تعمیر ترموستات نیازمند یک متخصص خواهد داشت. در این شرایط از خدمات یک متخصص برای تعمیر یخچال استفاده کنید تا خرابی‌های بیشتری ایجاد نشود.

به‌طورکلی علائم خرابی ترموستات یخچال فریزر عبارت‌اند از:

  • بالا رفتن دمای یخچال فریزر
  • یخ زدن یا منجمد شدن مواد غذایی در داخل یخچال
  • ثابت نبودن دمای یخچال
  • یکسره کار کردن موتور یخچال
  • روشن ماندن لامپ یخچال به‌صورت دائم

اگر ترموستات یخچال خراب باشد چه میشود؟

اگر ترموستات خراب شود یا از کار بیفتد بر روی عملکرد یخچال تأثیر گذاشته و بنابراین سبب خرابی مواد غذایی می‌شود. همچنین برق زیادی توسط موتور یخچال مصرف خواهد شد و استهلاک دستگاه را افزایش می‌دهد.


بیشتر بخوانید: علت کار نکردن یخچال


بالا رفتن دمای یخچال فریزر

یکی از واضح‌ترین علائم خرابی ترموستات یخچال فریزر، بالا رفتن دمای یخچال است. اگر یخچال از حالت استاندارد گرم‌تر شود یعنی ترموستات خراب‌شده یا ازکارافتاده است. البته ممکن است تنظیمات درجه دما یخچال به‌هم‌ریخته باشد. اگر با تنظیم درجه دما بازهم دمای یخچال سردتر نشود یعنی ترموستات خراب شده است.

همان‌طور که پیش‌تر ذکر کردیم ترموستات به کمپرسور دستور می‌دهد تا دمای یخچال را پایین‌تر بیاورد. اگر دما پایین نیاید یعنی مشکلی پیش‌آمده است. البته در مواقع نادری ممکن است که افزایش دمای یخچال دلایل دیگری داشته باشد که این موضوع باید توسط متخصص این کار بررسی شود. مدرن تکنیک نمایندگی جنرال الکتریک، با متخصصین حرفه ای می تواند مشکل بالا رفتن دمای یخچال جنرال الکتریک را عیب یابی کند.

یخ زدن یا منجمد شدن مواد غذایی در داخل یخچال

اگر مواد غذایی در داخل یخچال شما یخ می‌زند؛ ابتدا دمای یخچال را کمی بالا برده و کمی صبر کنید. اگر با بالا بردن دما به صورت دستی، همچنان مواد غذایی منجمد شدند ترموستات خراب است. ترموستات سالم باید با رسیدن یخچال به دمای بالا دستور قطع برق کمپرسور یا غیرفعال شدن آن را صادر کند.

ثابت نبودن دمای یخچال

یکی دیگر از وظایف ترموستات یخچال، ثابت نگه‌داشتن دمای یخچال است. اگر دمای یخچال فریزر بالا و پایین شود یعنی قطعه‌‌ای از یخچال خراب شده است. تغییرات محسوس دما به خاطر ترموستات معیوب در یخچال به وجود می‌آید. اگر دما ثابت نباشد؛ مواد غذایی با بالا رفتن دما فاسد و پایین آمدن آن منجمد می‌شود. گرم و سرد شدن مواد غذایی آن‌ها را غیر قابل استفاده خواهد کرد‌‌. 

یکسره کار کردن موتور یخچال

یکسره کار کردن موتور یخچال می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد اما یکی از مهم‌ترین دلایل آن خرابی ترموستات یخچال است. برای بررسی علل یکسره کار کردن موتور بهتر است از یک فرد کار بلد کمک گرفت.

ترموستات با رسیدن یخچال به دمای استاندارد، دستور غیرفعال شدن کمپرسور را صادر می‌کند. اگر این دستور صادر نشود؛ کمپرسور و موتور به‌صورت یکسره کار خواهند کرد. به همین دلایل یکی از علائم خرابی ترموستات یخچال فریزر یکسره کار کردن موتور آن است.

به این موضوع توجه کنید که اگر کمپرسور طی ۶ ساعت به‌صورت دائم کار کند؛ جای نگرانی نخواهد بود. اگر بیش از این مقدار کار کند می‌توان به خرابی ترموستات شک کرد. در صورتی که متوجه شدید ترموستات یخچال فریزر شما دچار مشکل شده بهتر است برای تعمیر یخچال فریزر خود حتما از متخصصین تعمیرات یخچال کمک بگیرید.


بیشتر بخوانید: علت خاموش نشدن یخچال


روشن ماندن لامپ یخچال به‌صورت دائم

در اکثر یخچال فریزرها لامپی وجود دارد که هنگام باز شدن درب یخچال روشن می‌شود. درحالی‌که یخچال گرم است اگر چراغ و نمایشگر این دستگاه روشن بماند؛ یعنی در ترموستات خرابی شکل گرفته است.

خوب است بدانید که می‌توانید عملکرد کمپرسور را به‌صورت دستی تست کنید. برای این کار با دست، بدنه کمپرسور را لمس کنید؛ اگر سرد باشد یعنی ازکارافتاده است. کمپرسور در قسمت پشتی و پایینی یخچال قرار دارد.

علائم سوختن ترموستات یخچال

همان‌طور که دریافت کردید؛ کارکرد صحیح ترموستات سبب کارکرد صحیح موتور یخچال می‌شود‌. یکی از دلایل عدم کارکرد موتور می‌تواند خرابی ترموستات باشد. اگر ترموستات دچار ایراداتی شود؛ موتور یخچال وارد مدار نخواهد شد و پروسه سرماسازی متوقف می‌شود. به بیان ساده‌تر سوختن ترموستات سبب خرابی موتور می‌شود‌. همچنین اگر دما یخچال خیلی بالا یا خیلی پایین باشد یعنی ترموستات سوخته است.

خوب است بدانید که اگر بالب ترموستات بشکند؛ برق به موتور نخواهد رسید. در این هنگام موتور به دلیل نداشتن برق از کار می‌افتد. عملکرد ترموستات به کارکرد صحیح بالب آن بستگی دارد. افزون بر این موارد اگر مواد غذایی در داخل یخچال منجمد شوند یعنی ترموستات سوخته است‌. تشکیل یخ‌های ضخیم به شکل مربع یا مستطیلی در انتهای دیواره یخچال نیز به معنای سوختن این دستگاه است.


بیشتر بخوانید: علائم سوختن موتور یخچال


تست خرابی ترموستات

اما چطور مطمئن شویم که ترموستات سوخته است؟

می‌توانید برای تست خرابی این قطعه، محل قرارگیری آن را باز و دو سیم ورودی و خروجی ترموستات که به موتور می‌رسد را به یکدیگر متصل کنید. پس از آن یخچال فریزر را مجدداً به برق بزنید؛ اگر موتور روشن نشود یعنی ترموستات خراب است.

 توسط اهم‌متر نیز می‌توانید عملکرد ترموستات را تست کنید. برای این کار دو سر اهم‌متر را به پایه‌های ورودی و خروجی ترموستات وصل کنید. ترموستات سالم زمانی که به اهم‌متر وصل است؛ بیزر چک می‌دهد و زمانی که متصل نیست؛ بیزر چک نمی‌دهد.

 

خدمات تعمیر لوازم خانگی مدرن تکنیک: تعمیر یخچال جنرال الکتریک

 

درنهایت امید است درباره علت خرابی ترموستات یخچال فریزر اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید. برای تشخیص صحیح و درست این علائم بهتر است از متخصصین تعمیر لوازم خانگی مدرن تکنیک کمک بگیرید.

برای ارسال سریع کارشناس، لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

برای تماس با تعمیرکار کلیک کنید