شماره تماس: 02122500600

علت یخ نزدن فریزر | حل مشکل یخ نزدن فریزر یخچال های قدیمی و جدید

علت یخ نزدن فریزر | حل مشکل یخ نزدن فریزر یخچال های قدیمی و جدید

یخچال و فریزر، مهم‌ترین بخش در آشپزخانه محسوب می‌شوند. در طول زمان و به دلایل مختلفی مانند عدم رسیدگی و مراقبت‌های صحیح ممکن است یخچال فریزر شما خراب شوند. آگاهی از این مشکلات و خرابی‌ها به ما کمک می­کند تا طول عمر یخچال فریزر را بالاتر ببریم. شایع‌ترین مشکل یخچال‌ها و فریزرها، سرد نشدن و یخ نبستن آن است. یخ نزدن و سرد نکردن فریزر و یخچال در هر یخچال فریزری ممکن است رخ دهد و ربطی به برند یخچال فریزر و یا طراحی آن ندارد. در صورت پیگیری نکردن علت سرد نشدن فریزر، ممکن است که فریزر شما آسیب بیشتری ببیند. دلایل متفاوتی برای این مشکل وجود دارد. در این مطلب به علت یخ نزدن فریزر و کاهش سرمای یخچال می‌پردازیم. در این مطلب ما به مشکلات یخ نزدن و خنک نکردن و علت بروز چنین مشکلاتی رو توضیح می­دهیم.

علت یخ نزدن فریزر و یخچال

فریزها انواع مختلفی دارند. برخی از آنها به یخچال متصل هستند و برخی دیگر به‌صورت جدا طراحی شده‌اند. اما علت یخ نزدن فریزر در مدل‌های مختلف آن، یکسان است. مشکلات فریزرها اغلب مربوط به مدلی است که به یخچال متصل هستند. در این حالت به‌خاطر این که یک موتور باید دو کار را به‌صورت هم‌زمان انجام بدهد، فشار زیادی را تحمل می‌کند. همچنین این مشکل در بخش‌های دیگر هم ایجاد می‌شود. به همین علت مشکلات زیادی در این فریزرها دیده می‌شود. شایع‌ترین مشکل تمامی فریزرها، یخ نزدن مواد غذایی درون آن است. مسئله یخ نزدن، نشانه از نبود سرما به‌اندازه کافی و یا مشکل درون بخش‌های مختلف آن است.

سرد نشدن یخچال و یخ نزدن فریزر، ازجمله مشکلاتی است که امکان ایجاد آن برای هر یخچالی وجود دارد. در این حالت، دمای یخچال به‌تدریج بالا می‌رود و به‌جای سرما، گرما تولید می‌کند. با این مشکل، مواد غذایی درون یخچال به‌سرعت خراب می‌شوند و ناچاراً مجبور به دور ریختن آنها می‌شوید. به همین علت باید با بررسی این مشکل و عیب‌یابی، اقدام به تعمیر یخچال کنید.

قابل‌ذکر است که سرد نکردن یخچال، یک دلیل مشخصی ندارد. بلکه به دلایل متفاوتی ممکن است یخچال با افزایش دما مواجه شود. از جمله این دلایل می‌توان به تنظیم دما به‌اشتباه، مشکل در دیفراست یخچال و مشکل در کمپرسور اشاره کرد. در ادامه به بررسی این مشکلات و علت یخ نزدن فریزر می‌پردازیم.


بیشتر بخوانید: علت سرد نکردن یخچال


یخ نزدن مواد غذایی در فریزر

اگر مشاهده کردید مواد غذایی شما در فریزر یخ نزده است؛ اولین چیزی که باید چک کنید سالم بودن کابل برق یخچال فریزر است و مطمئن شوید حتما برق­ رسانی به فریزر انجام می­شود. اگر قسمت فریزر شما چراغ دارد؛ باید حتما موقع باز کردن در فریزر چراغ آن روشن شود.

یکی دیگر از دلایل یخ نزدن مواد غذایی این است که بسته­ های مواد غذایی به گونه‌­ای چیده شده­اند که جریان هوا در میان آن برقرار نیست. دمای محیط باید حدود 13 درجه تا 43 درجه سانتی­گراد باشد بنابراین حتما دمای اطراف یخچال فریزر را چک کنید.

خراب بودن موتور فن اپراتور یا کمپرسور می­تواند باعث شود هوای خنک در فریزر جریان پیدا نکند. همچنین حتما لاستیک­های در فریزر را چک کنید تا مطمئن شوید در فریزر هر بار به درستی بسته می­شود. در صورتی که چنین مشکلی رخ داد حتما سریعا با تعمیرکار یخچال تماس بگیرید تا در صورت خرابی فریزر, بررسی و رفع عیب شروع شود.

دلیل یخ نزدن فریزر: خرابی کمپرسور

کمپرسور یکی از مهم‌ترین قطعات یخچال است. درحقیقت کمپرسور قطعه‌ای است که باعث خنک شدن و کاهش دمای درون یخچال می‌شود. کمپرسور با تبدیل گاز سرد شده به مایع و فرستادن آن به بخش بعدی، یعنی اواپراتور، دمای یخچال را پایین می‌آورد. زمانی که کمپرسور یخچال شما خراب شود، عملکرد بخش‌های مهم دیگر مانند موتور نیز با مشکل مواجه می‌شود. در این حالت دمای یخچال افزایش پیدا می‌کند و هیچ سرمایی درون آن تولید نمی‌شود. با این مشکل مواد غذایی خراب می‌شوند.

کمپرسور به دلایل متفاوتی اعم از قدیمی بودن، آلودگی، گرما و افزایش حجم مواد غذایی داخل یخچال، خراب می‌شود. درصورتی‌که با بخش‌های مختلف یخچال آشنا هستید، می‌توانید کمپرسور یخچال را تمیز کنید تا عملکرد یخچال به‌خوبی قبل شود. بهتر است از یک تعمیرکار و متخصص کمک بگیرید. یک متخصص با تشخیص علت یخ نزدن فریزر و کاهش دمای یخچال، می‌تواند به‌سرعت آن را تعمیر کند.

 

خدمات تعمیر لوازم خانگی مدرن تکنیک:: تعمیر یخچال جنرال الکتریک، تعمیر یخچال مابه، تعمیر یخچال پروفایل، تعمیر یخچال ویرپول، تعمیر یخچال بوش و تعمیر یخچال آدمیرال

علت یخ نبستن فریزر: تنظیم دما

در تمامی یخچال‌ها، بخش کوچکی به تنظیم دمای یخچال اختصاص دارد. در این بخش می‌توانید دمای یخچال را از شماره ۰ تا ۵ یا ۰ تا ۹ تنظیم کنید. دقت داشته باشید ۰ برابر با خاموش‌کردن یخچال است. شما باید دمای یخچال خود را متناسب با موارد زیادی تنظیم کنید. اولین مورد، دمای شهر شما است. درصورتی‌که در شهرهای گرم و شرجی زندگی می‌کنید، بهتر است که یخچال شما دمای کمتری داشته باشد. با کاهش دمای یخچال، عملکرد آن بهتر می‌شود و دوام بهتری دارد. در مواردی علت یخ نزدن فریزر و کاهش دمای یخچال این مورد است.

دمای یخچال در هر آب‌وهوایی متفاوت است. برای مثال در فصل زمستان دمای یخچال خود را باید روی درجه ۵ قرار دهید. کاهش دما در زمستان یک امر مهم است. در فصل تابستان نیز باید دمای آن را روی ۳ درجه قرار دهید. تنظیم دما امر مهمی است که بسیاری از افراد به آن توجهی ندارند. دقت کنید که تنظیمات دمای یخچال‌های دیجیتالی و یخچال‌های مکانیکی باهم تفاوت دارند. درصورتی‌که مشکل سرد نشدن یخچال شما با این مورد رفع نشد، می‌توانید با یک تعمیرکار صحبت کنید.


بیشتر بخوانید: دمای مناسب یخچال


علت یخ نزدن فریزر: خراب‌ شدن سیستم دیفراست

سیستم دیفراست یکی از کارآمدترین بخش‌های هر یخچالی محسوب می‌شود. سیستم دیفراست وظیفه ازبین‌بردن یخ‌های تولیدشده درون یخچال را دارد. این سیستم با برفک‌زدایی از یخچال محافظت می‌کند. سیستم دیفراست با فاصله زمانی‌های مشخصی کار می‌کند. در هر دفعه، با متوقف شدن عملکرد یخچال، عملیات برفک‌زدایی شروع می‌شود و در کمتر از پنج دقیقه یخچال تمیز می‌شود.

درصورتی‌که سیستم دیفراست خراب شود، یخچال با مشکل افزایش دما و سرد نکردن مواجه می‌شود. شاید علت یخ نزدن فریزر هم خراب‌شدن سیستم دیفراست باشد. درصورتی‌که سیستم دیفراست یخچال خراب شود، اواپراتور عملکرد خود را به‌خوبی انجام نمی‌دهد. درنتیجه این مشکل، سرمای یخچال کم می‌شود. سیستم دیفراست یخچال جزو سیستم‌هایی است که نمی‌توان آن را در خانه و به‌صورت شخصی تعمیر کرد. برای تعمیر این سیستم باید از یک فرد متخصص کمک بگیرید. کارشناسان مدرن تکنیک می‌توانند در این مسیر به شما کمک کنند.


بیشتر بخوانید: دیفراست یخچال چیست


علت یخ نزدن فریزر: زیاد بودن مواد غذایی

شاید علت یخ نزدن فریزر، پر بودن آن باشد. در خیلی از موارد، به‌خاطر اینکه یک فریزر حجم زیادی از مواد غذایی را درون خود جا می‌دهد، با مشکل مواجه می‌شود. زیاد بودن مواد غذایی و قراردادن جعبه‌های بزرگ و متعدد باعث می‌شود که بیشتر فضای یخچال اشغال شود. این کار از چرخش جریان هوای سرد جلوگیری می‌کند. زمانی که هوای سرد فقط به برخی از بخش‌ها برسد، بخش‌های دیگر با گرما و نبود این هوای سرد مواجه می‌شود. در این حالت فریزر فشار زیادی برای تولید سرما متحمل می‌شود اما محفظه داخلی هیچ سرمایی ندارد.

زمانی که محفظه یخچال از مواد غذایی پر باشد، جلوی کارکردن فن‌ها گرفته می‌شود. در این حالت تهویه هوا انجام نمی‌شود و فریزر در روند یخ‌زدن مواد غذایی مشکل ایجاد می‌کند. برای رفع این مشکل بهتر است که از حجم از مواد غذایی کم کنید. ابزارهای نظم‌دهنده مانند سبدهای کوچک پیشنهاد خوبی هستند. همچنین می‌توانید از جعبه‌های مخصوص برای جمع‌کردن این مواد کمک بگیرید.

علت یخ نزدن فریزر: ایجاد برفک روی بخش‌های مختلف

علاوه بر خراب‌شدن سیستم دیفراست، دلایلی دیگری برای ایجاد برفک و یخ‌زدن قسمت‌های مختلف یخچال وجود دارد. از این دلایل می‌توان به خراب‌شدن لوله مویی نیز اشاره کرد. درکل با اختلال در عملکرد این بخش‌ها، ممکن است که اپراتور، یخ ببندد. همان‌طور که می‌دانید، اواپراتور از مهم‌ترین قسمت‌های یخچال و فریزر است. درصورتی‌که اواپراتور با مشکل مواجه شود، سرمای فریزر کاهش پیدا می‌کند. علت یخ نزدن فریزر می‌تواند ازکارافتادن موتور آن نیز باشد.

با یخ‌زدن لوله مویی یا اپراتور، فریزر دیگر نمی‌تواند سرما تولید کند و در نتیجه مواد غذایی درون آن خراب می‌شوند. برای رفع این مشکل باید به تعمیر سیستم دیفراست یخچال بپردازید. درصورتی‌که نتوانید علت اصلی یخ‌زدن قطعات یخچال را پیدا کنید، می‌توانید از کارشناسان مدرن تکنیک کمک بگیرید. این افراد با آگاهی بالا در این حوزه به‌راحتی می‌توانند مشکل یخچال و فریزر شما را پیدا کنند. با علت برفک زدن یخچال آشنا شوید.

علت یخ نزدن فریزر: بسته نشدن درب فریزر

بسته نشدن کامل درب فریزر و باز ماندن آن، باعث می‌شود تا دمای آن افزایش بیابد. زمانی که درب یخچال بسته نمی‌شود، هوای سرد آن به بیرون راه پیدا می‌کند. در این موقعیت، کارکردن موتور بی‌فایده است. زیرا سرمای تولید شده، باعث یخ‌زدن فریزر و مواد داخل آن نمی‌شود. بلکه این سرما به بیرون از یخچال انتقال میابد و دمای داخل فریزر ثابت نیست. دلایل متفاوتی برای بسته نشدن درب فریزر وجود دارد. اولین دلیل، وجود یک مانع است. زمانی که یک مانع در مسیر بسته‌شدن درب فریزر وجود داشته باشد، دمای درون آن کم می‌شود. اگر مانع مشخصی دیده نشد، بهتر است به کشوها و صفحه‌های جداکننده دقت کنید. درصورتی‌که این بخش‌ها در جای خود قرار نگرفته باشند، درب یخچال به طور کامل بسته نمی‌شود.

دومین دلیل یخ نزدن فریزر، وجود یک مشکل در لاستیک دور درب است. این لاستیک به درب فریزر کمک می‌کند تا به‌صورت کامل بسته شود و دمای آن تغییر نکند. درصورتی‌که این لاستیک پاره شود، درب فریزر بسته نمی‌شود. در این حالت هوای گرم وارد فریزر می‌شود و از ایجاد دمای سرد ثابت جلوگیری می‌کند. این علت یخ نزدن فریزر اهمیت زیادی دارد. شما می‌توانید برای تعویض آن از متخصصان ماهر مدرن تکنیک کمک بگیرید.


بیشتر بخوانید: علت بسته نشدن درب یخچال


روش های مراقبت از یخچال فریزر

برای این که یخچال و فریزر شما عمر طولانی داشته باشند و با مشکلات جدی مواجه نشوند، بهتر است که از آنها به شیوه صحیح مراقبت کنید. یخچال و فریزر خود را تمیز نگه دارید. تمیزکردن آنها باعث می‌شود که آلودگی‌ها و قطعات ریز مواد خوراکی وارد قسمت‌هایی مانند فن نشوند. همچنین تمیزکردن یخچال و فریزر از بروز مشکلاتی مانند یخ نزدن فریزر و کاهش دمای یخچال جلوگیری می‌کند. یکی از علل مهم این مشکلات کثیف شدن لوله کندانسور است. این لوله توسط چربی و آلودگی، باعث اختلال در عملکرد یخچال و فریزر می‌شود. درصورتی‌که علت یخ نزدن فریزر را بررسی کنید، نیازی به پرداخت هزینه‌های کلان برای تعمیر آن ندارید.

از دیگر راه‌های مراقبت از یخچال و فریزر، می‌توان به پیداکردن یک فضای مناسب برای آن اشاره کرد. فضایی که در آن یخچال را قرار می‌دهید، نباید نزدیک به وسایل حرارتی مانند گاز یا بخاری باشد. این کار به بدنه و بخش‌های مختلفی مانند موتور و اواپراتور آسیب می‌زند. همچنین نباید یخچال و فریزر خود را به طور کامل به دیوار بچسبانید. ایجاد یک فاصله از گرم‌شدن موتور یخچال جلوگیری می‌کند. بهتر است که یخچال جلوی نور مستقیم خورشید نباشد.

درصورتی‌که یخچال شما سیستم دیفراست ندارد، ماهی یکبار برفک‌های آن را تمیز کنید. تمیزکردن برفک‌ها باعث عملکرد بهتر یخچال می‌شود. دمای یخچال را متناسب با آب‌وهوا تنظیم کنید. درصورتی‌که در شهرهای گرم زندگی می‌کنید، یخچال و فریزر را سردتر کنید تا علاوه بر مواد غذایی، یخچال هم آسیب نبیند. علت یخ نزدن فریزر در تابستان دمای زیاد محیط است.

یخ زدن مواد غذایی درون فریزر

 در ابتدا دمای ترموستات را بررسی کنید اما ممکن است این موضوع ریشه در مشکلات بزرگ­تری داشته باشد. برای مثال احتمال آن­ وجود دارد که ترمیستور یخچال خراب شده باشد و یخچال نتواند دمای درست را تشخیص دهد. با علائم خرابی ترموستات یخچال آشنا شوید.

حتما کویل­های کندانسور را چک کنید تا مطمئن شوید کثیفی و گرد و غبار زیادی روی آن جمع نشده­باشد. یکی دیگر از دلایلی که باعث یخ زدن مواد غذایی در یخچال می­شود؛ خراب بودن برد یخچال فریزر است که بعد از بررسی تکنسین‌­های حرفه­ ای در زمینه یخچال فریزر, تعمیر یا تعویض خواهد شد.

 

نمایندگی تعمیر لوازم خانگی مدرن تکنیک: نمایندگی مابه

تعمیر مشکل یخ نزدن فریزر در مدرن تکنیک

مدرن تکنیک یکی از برترین شرکت‌هایی است فعال در تعمیر لوازم‌ خانگی ازجمله یخچال است. این شرکت با در اختیار داشتن افراد متخصص و ماهر در حوزه تعمیرات، به شما در عیب‌یابی و تعمیر یخچال و فریزر کمک می‌کند. برای یافتن علت یخ نزدن فریزر و کاهش دمای یخچال می‌توانید با کارشناسان مدرن تکنیک تماس بگیرید.

برای ارسال سریع کارشناس، لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

برای تماس با تعمیرکار کلیک کنید