شماره تماس: 02122500600

علت سرد نکردن یخچال

علت سرد نکردن یخچال

یکی از مهم‌ترین وسایل آشپزخانه که ۲۴ ساعته در حال خدمت رسانی به شماست، یخچال فریزر است. طبیعتا این دستگاه نیاز به دقت و رسیدگی بیشتری دارد، چراکه در صورت خرابی یا بروز کمترین مشکل، ممکن است مواد غذایی موجود در آن فاسد شده و زندگی شما مختل شود. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که پس از یک روز کاری پر مشغله، بخواهید با نوشیدن یک آبمیوه خنک نفسی تازه کنید اما درست هنگامی که آن را از یخچال برمی‌دارید، متوجه می‌شوید که آبمیوه داخل بطری خنک نیست! در آن زمان اولین جرقه‌ای که در مغزتان زده می‌شود، این است که علت سرد نکردن یخچال چیست؟ راه‌حل‌های آن کدامند؟ در این مقاله سعی داریم تا ضمن بررسی و توضیح علت‌های سرد نکردن یخچال، به راه حل‌های مناسب و سریع آن نیز بپردازیم.

منظور از سرد نکردن یخچال چیست؟

قبل از شروع هر چیز، باید با مفهوم سرد نکردن یخچال آشنا شوید. منظور از سرد نکردن یخچال، موقعیتی است که این ابزار مهم آشپزخانه کار می‌کند اما نمی‌تواند به خوبی سرد شود. خنک نکردن یخچال آثاری را در پی دارد که از مهم‌ترین نتایج این اتفاق، می‌توان به فساد و خراب شدن مواد غذایی اشاره کرد که علاوه‌ بر هدر دادن هزینه و انرژی، ممکن است سلامت شما را هم به خطر بیندازد.

علت سرد نکردن یخچال و فریزر چیست؟

یخچال دستگاهی پیچیده است که عملکرد اجزای آن به هم وابسته است. همان‌طور که می‌دانید دمای ایده‌آل و بهینه این دستگاه در فصل تابستان با فصل زمستان متفاوت است. در فصل تابستان به علت گرمای هوای محیط، دمای بهینه یخچال فریزر کاهش می‌یابد تا در جنگ با حرارت بیرون پیروز شود! اما در فصول سرد سال یخچال به دلیل برودت هوای بیرون نیاز نیست انرژی زیادی را صرف تولید سرما کند؛ بنابراین دمای مناسب یخچال در حدِ یکی دو درجه افزایش می‌یابد. اما متاسفانه گاهی اوقات پیش می‌آید که دمای یخچال فریزر از محدوده نرمال و برنامه‌ریزی شده خارج می‌شود؛ یعنی هوای داخل آن دیگر سرد نیست و رو به گرمی می‌رود. اگر شما هم حس می‌کنید که مواد غذایی موجود در یخچالتان مثل گذشته خنک نیست، پیشنهاد می‌شود که از کنار این موضوع به سادگی نگذرید و به دنبال کشف علت گرم بودن یخچال خود باشید! در ادامه قصد داریم تا شما را با علت سرد نکردن یخچال‌ آشنا کنیم. 

تنظیم نبودن دمای یخچال

همان‌طور که گفته شد دمای ایده‌آل یخچال در فصول گرم با فصول سرد سال کمی متفاوت است. برای مثال بهترین دما برای یخچال در فصل زمستان ۳ تا ۴ درجه است اما این دما در فصل تابستان به۱ تا ۲ درجه کاهش می‌یابد. همچنین دمای مناسب فریزر در فصول سرد سال ۱۷- درجه و در فصول گرم ۲۰- درجه است. گاهی شما با توجه نکردن به این نکته و عدم بررسی دمای یخچالتان باعث گرم شدن یخچال خود می‌شوید؛ پس با تنظیم هوشمندانه دمای یخچال می‌توانید این موضوع را به سادگی حل کنید. 

بیشتر بخوانید: دمای مناسب یخچال فریزر در تابستان و زمستان


ایراد در ترموستات

علت سرد نکردن یخچال می‌تواند خراب شدن ترموستات هم باشد. ترموستات قطعه‌ای از یخچال است که به کمپرسور دستور روشن و خاموش شدن را ارسال می‌کند. جایگاه کلید ترموستات در یخچال‌های قدیمی داخل یخچال است؛ اما در یخچال‌های پیشرفته امروزی کلید ترموستات دیجیتالی شده و روی صفحه نمایشگر یخچال تعبیه شده است. هنگامی که این کلید به دلایل مختلفی دقت و کارایی خود را از دست بدهد، دستور قطع و وصل شدن به موتور یخچال منتقل نشده و در نتیجه یخچال بیش از اندازه سرد یا گرم می‌شود. در واقع با خراب شدن ترموستات، موتور یخچال نمی‌تواند کار کند و یخچال سرد نمی‌شود. گاهی هم خراب شدن ترموستات، موجب یک سره کار کردن موتور یخچال می‌شود که نتیجه‌ای جز سوختن کمپرسور را به همراه ندارد. با علائم خرابی ترموستات یخچال آشنا شوید.

اختلال در سیم کشی و برق رسانی 

از اصلی‌ترین علت‌های خنک نکردن یخچال، می‌توان به اشکال در سیم پیچی یا برق رسانی اشاره کرد. اگر محافظ یخچال یا پریز برق آسیب دیده باشد، پیوسته برق یخچال قطع و وصل می‌شود، بنابراین یخچال فرصت انجام کارایی خود یعنی خنک کردن را از دست می‌دهد. برای حل این چالش، می‌توانید پریز برق را تعمیر کرده یا محافط یخچالتان را تعویض کنید. گاهی هم‌ مشکل از سیم‌کشی‌های داخلی یخچال است که برای رفع آن باید از یک متخصص کاربلد کمک بگیرید.

اختلال در عملکرد برد الکترونیکی یخچال

برد الکترونیکی قطعه‌ای است که فعالیت تمام اجزای یخچال مثل فن‌ها و کمپرسور را زیر نظر دارد. در صورت از کار افتادن برد الکترونیکی، عملکرد فن‌های یخچال نیز مختل می‌شوند. در نتیجه به علت عدم تهویه مناسب، یخچال به خوبی سرد نمی‌شود. برای حل این مشکل، لازم است تا با نمایندگی برند یخچالتان تماس بگیرید. با علائم خرابی و سوختن برد یخچال آشنا شوید. 

کاهش یافتن گاز مبرد

یکی از قسمت‌های بسیار مهم در یخچال، گاز مبرد است. در واقع این گاز با گرفتن گرما، باد سرد تولید می‌کند و موجب سردی یخچال شما خواهد شد. حال اگر گاز مبرد به اطراف نشت کرده یا اینکه کاهش پیدا کند، یخچال نمی‌تواند سرد شود. در صورتی که علت سرد نکردن یخچال به دلیل کاهش گاز مبرد باشد، باید متخصصین ماهر را در جریان بگذارید. 

بیشتر بخوانید: نحوه شارژ گاز یخچال


وجود مانع و مواد غذایی زیاد

اگر مواد غذایی زیاد با بسته‌بندی‌های بزرگ را درون یخچال بگذارید، ممکن است جلوی سرماساز یا تهویه‌های یخچال را بگیرند. قرار دادن مواد بیشتر از ظرفیت مجاز در یخچال، موجب می‌شود که هوا در یخچال جریان و گردش پیدا نکند. برای رفع این مشکل بهتر است، مواد غذایی حجیم را در انتهای یخچال یا جلوی هوا‌ساز‌ها قرار ندهید.

درست و کامل بسته نشدن درب یخچال

شایع‌ترین علت سرد نکردن یخچال، می‌تواند خراب شدن درب یخچال باشد. این مشکل در اثر وقوع موارد زیر رخ می‌دهد:

مشکل در قفل درب یخچال

ممکن است در اثر ایراد در قفل درب، یخچال به درستی بسته نشود. در این صورت دمای یخچال نمی‌تواند پایدار بماند. البته با تعمیر یا تعویض قفل، می‌توانید این علت گرم بودن یخچال را برطرف کنید.

معیوب شدن واشر درب یخچال

اگر واشر اطراف درب یخچال آسیب دیده باشد، با هر بار باز و بسته شدن یخچال، حجم زیادی از هوای بیرون وارد فضای داخل می‌شود و یخچال را گرم می‌کند. در صورت پارگی یا شل شدن واشر سریعا به تعمیر آن اقدام کنید.

کثیف بودن لاستیک درب یخچال

اگر مدت زمان زیادی از خریدن یخچالتان می‌گذرد، به احتمال ۹۰% لاستیک درب یخچال به علت استفاده مکرر، کثیف شده و آلودگی‌ها را به خود جذب کرده است. همین موضوع ساده باعث می‌شود که درب به صورت کامل بسته نشود. برای پیشگیری لازم است تا پیوسته لاستیک و قسمت‌هایی از یخچال که با آن در تماس هستند را با آب ولرم و صابون بشویید و از مصرف سایر شوینده‌های شیمیایی مثل وایتکس، مواد قابل اشتعال، انواع جرم‌گیر‌ها و...جدا خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: علت بسته نشدن درب یخچال


جا دادن یخچال در جای نامناسب

شما باید از همان ابتدا که یخچالی را خریداری می‌کنید، آن را در جای مناسب قرار دهید. قرار دادن یخچال در محیط‌های سرد یا گرم از کارایی آن به شدت کم می‌کند؛ برای مثال اگر یخچال را در یک محیط سرد مانند فضاهای باز قرار دهید، دستگاه دچار سردرگمی می‌شود و به درستی عمل نمی‌کند. یا اینکه اگر در محیطی گرم قرار بگیرد، مجبور است که بیش از حد معمول کار کند. در هر دو موقعیت یاد شده، موتور دستگاه آسیب می‌بیند. لازم به ذکر است که اگر یخچالی برای منزل و آشپزخانه خود خریده‌اید، نباید آن را نزدیک وسایل گرماده مثل اجاق گاز، فر، ماشین لباسشویی و... قرار دهید.

ایراد در موتور یا رله‌اورلود یخچال

همان‌طور که می‌دانید مهم‌ترین بخش هر یخچال، موتور یا کمپرسور آن است. وظیفه این قطعه، تبدیل کردن گاز به مایع و پخش آن در سراسر یخچال است تا یخچال خنک شود و کارایی خود را به خوبی انجام دهد. اما اگر به هر دلیلی کمپرسور یا‌ رله‌اورلود (محافظ کمپرسور) یخچال خراب شود، این دستگاه دیگر کار نمی‌کند. بنابراین با از کار افتادن کمپرسور، یخچال نمی‌تواند خنک شود و مواد غذایی موجود در آن فاسد می‌شوند. پس در صورت هرگونه خرابی در قطعه گفته شده، باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به تعمیر آن اقدام کنید. این علت سرد نکردن یخچال، در زمانی که فن در حال فعالیت است اما یخچال خنک نمی‌شود، دیده می‌شود.

ایراد در کویل‌های کندانسور

همان‌طور که گفتیم، کمپرسور، گاز را با کاهش دما به مایع تبدیل می‌کند. این مایع در لوله‌های مارپیچ موجود در پشت یخچال که کویل نامیده می‌شوند، انتشار می‌یابد و یخچال را خنک می‌کند. بدیهی است که بعد از مدتی، گرد و خاک روی این لوله‌ها می‌نشیند و آن‌ها را مسدود می‌کند؛ بنابراین با وقوع این پدیده، یخچال به خوبی خنک نمی‌شود. برای حل این مشکل بهتر است، هرچند وقت یک‌بار کویل‌های کندانسور یخچالتان را تمیز کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه کندانسور یخچال را تمیز کنیم


ایراد در فن اواپراتور

فن اواپراتور یک بخش در قسمت فریزر است که سرما را از فریزر به یخچال هدایت می‌کند. اگر به هر دلیلی این فن آسیب ببیند یا یخ بزند یا به عبارت ساده‌تر، برفک بزند، یخچال نمی‌تواند سرمایش مورد نیاز مواد غذایی را تامین کند. برای حل این علت خنک نکردن یخچال، لازم است که از تعمیرکاران ماهر و حرفه ای کمک بگیرید.

ایراد در فن کمپرسور موجود در یخچال

فن کمپرسور یکی دیگر از اجزای یخچال است که جایگاه آن، در کنار کمپرسور و درست در پشت یخچال است. وظیفه فن این است که موتور یخچال را خنک کند. مسلما در صورت خرابی فن کمپرسور، موتور یخچال مجبور است که گرمای زیادی را تحمل کند؛ در نتیجه به درستی خنک نمی‌شود. پس وجود هر گونه ایراد در این فن، می‌تواند علت سرد نکردن یخچال شما باشد.

ایراد در دمپر یخچال

 برای توضیح این علت سرد شدن یخچال، باید ابتدا با دمپر آشنا شوید. دمپر دریچه‌ای است که در زمان‌های بالا رفتن دمای یخچال، هوای سرد را از فریزر به یخچال منتقل می‌کند. در حقیقت سرمای تولید شده در فریزر به کمک فن اواپراتور از طریق دریچه دمپر می‌تواند در سراسر نقاط یخچال انتشار یابد. حال اگر به هر دلیلی دمپر خراب شود، هوای سرد نمی‌تواند از فریزر به یخچال منتقل شود و در نتیجه یخچال گرم باقی می‌ماند.

ایراد در خازن یخچال

قطعه‌ای که موجب خاموش و روشن شدن یخچال می‌شود، خازن است. اگر خازن دچار مشکل شود، کمپرسور یا موتور یخچال هم روشن شده و وقتی مهم‌ترین قطعه یخچال از کار بیفتد، خود یخچال هم کارایی خود را از دست می دهد و و خنک نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: علت خاموش نشدن یخچال


سوالات متداول درباره علت سرد نکردن یخچال

  1. آیا مشکل در کویل‌های کندانسور تاثیری در خنک نکردن یخچال دارند؟
    همانطور که می‌دانید کندانسور در پشت یخچال قرار گرفته و دارای اتصالات کاملا مشخصی هم است که کوچکترین ایرادی در آن؛ باعث خنک نشدن یخچال خواهد شد.
  2. چرا کمبود گاز، باعث گرم شدن یخچال می‌شود؟
    در واقع علت اصلیِ خنکی یخچال وجود گاز مبرد است که در صورت کاهش یا تمام شدن، باد گرم تولید کرده و باعث عدم خنک شدن یخچال خواهد شد.

 

درباره خدمات مدرن تکنیک بیشتر بدانید: تعمیر یخچال سامسونگ، تعمیر یخچال وستینگهاوس، تعمیر یخچال فریجیدر، تعمیر یخچال وایت هاوس، تعمیر یخچال پروفایل

 

جمع‌بندی
یخچال فریزر عضو مهم و جدا نشدنیِ هر آشپزخانه‌ای است. پس طبیعی است که این دستگاه حساس نیاز به مراقبت بیشتری داشته باشد. در این مقاله 14 علت سرد نکردن یخچال را به طور کامل بررسی کرده و برای رفع هر کدام از آن‌ها راه حل‌هایی را ارائه دادیم. بعضی از این راهکار‌ها می‌توانند توسط خود شما انجام شوند اما برخی دیگر برای حل شدن، به تعمیرکاران متخصص و کاربلد نیاز دارند که توانایی تعمیر انواع لوازم خانگی را داشته باشند. امید است که با انجام مراقبت‌های لازم از یخچال فریزر خود، بتوانید از خسارات و هزینه‌های جبران‌ناپذیر آینده پیشگیری کنید.

برای ارسال سریع کارشناس، لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

برای تماس با تعمیرکار کلیک کنید