شماره تماس: 02122500600

علائم سوختن موتور یا کمپرسور یخچال

علائم سوختن موتور یا کمپرسور یخچال

تا قبل از اختراع یخچال‌های پیشرفته امروزی، مردم دست به ساخت یخچال‌های ساده برای نگهداری مواد غذایی خود می‌زدند. تا اینکه در سال ۱۷۴۸ میلادی اولین یخچال مصنوعی توسط فردی آمریکایی اختراع شد. این دستگاه بدرد بخورکه باعث شد کیفیت زندگی مردم دنیا بالا برود، از قطعات مختلفی تشکیل شده است. مهمترین بخش هر یخچال موتور یا کمپرسور آن است؛ پس طبیعی است که سوختن یا خرابی کمپرسور بدترین اتفاق ممکن برای یک یخچال است! زیرا در صورت خراب شدن موتور، یخچال سریعا خاموش می‌شود و دیگر شروع به کار نمی‌کند. در واقع اگر کمپرسور یخچال بسوزد یا خراب شود، گویی قلب تپنده یخچال شما از کار افتاده است و نمی‌تواند وظیفه خود که نگهداری از مواد غذایی است را انجام دهد. در این مقاله سعی داریم تا به نشانه‌های سوختن موتور یخچال بپردازیم. شما هم در صورت مشاهده هر یک، باید در سریع‌ترین زمان ممکن، نسبت به برطرف کردن مشکل اقدام کنید.

علت سوختن موتور یاکمپرسور یخچال

برای حل هر مشکل و ارائه راه حل مناسب آن، باید به دنبال کشف علت آن باشید. پس از بررسی علائم سوختن موتور یخچال، نوبت به کشف علت خرابی کمپرسور یخچال و تشخیص سوختن موتور یخچال می‌رسد که در ادامه تعدادی از آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
ایراد در کندانسور
یکی از اجزای یخچال کندانسور است که وظیفه آن سرد کردن گرمای درون دستگاه است. کندانسور در پشت یخچال قرار دارد. این قطعه شامل لوله‌های مارپیچ است که کویل نامیده می‌شوند. موتور یخچال پس از تبدیل گاز به مایع، محصول تولیدی را در لوله‌های کویل منتشر می‌کند و باعث سرد شدن یخچال می‌شود. با گذر زمان بدیهی است که لوله‌ها توسط گرد و غبار پوشانده شوند؛ بنابراین گرمای تولید شده توسط یخچال نمی‌تواند به دلیل مانع از این سیم پیچ‌ها خارج شود؛ در نتیجه کمپرسور خراب می‌شود. پس کثیفی کندانسور می‌تواند علت خرابی کمپرسور یخچال باشد. برای حل این مشکل بهتر است به صورت دوره‌ای به کمک آب و صابون، گرد و خاک روی کویل‌ها را تمیز کنید. 
نوسانات برق
افزایش یا کاهش ناگهانی برق در سیستم الکترونیک دستگاه می‌تواند به اجزای یخچال آسیب برساند. افزایش ولتاژ ناگهانی باعث سوختن سیم پیچ‌های کمپرسور می‌شود. برای پیشگیری از این مشکل، باید مقدار ولتاژ را در محدوده ثابتی نگه داشت.
ایراد در ترموستات
اگر ترموستات تنظیم نباشد، کمپرسور کار نمی‌کند و در نتیجه یخچال خنک نمی‌شود. در صورت خرابی ترموستات، راهی جز عوض کردن آن ندارید.
کمبود و نشت گاز مبرد
گاز مبرد با گرفتن باد گرم برای یخچال سرما تولید می‌کند. در صورتی که این گاز به اطراف نشت پیدا کند یا کاهش یابد، یخچال توانایی خود در سرد شدن را از دست می‌دهد. در این حالت کمپرسور مجبور است که برای جبران سرمای ناکافی یخچال بیشتر کار کند. در نتیجه فعالیت زیاد، کمپرسور آسیب می‌بیند و پس از مدتی می‌سوزد. راه حل این مشکل، تماس با نمایندگی یخچالتان است.
ایراد در برد الکترونیکی یخچال
یکی دیگر از مواردی که از علت‌های خرابی کمپرسور یخچال محسوب می‌شود، اختلال در برد الکترونیکی یخچال است. در واقع این قطعه به کمپرسور دستور قطع فعالیت را می‌دهد. طبیعتا اگر به هر علتی برد آسیب دیده باشد، فرمان قطع شدن به کمپرسور صادر نمی‌شود و موتور یخچال در اثر کارکرد زیاد می‌سوزد.

از کجا بفهمیم موتور یخچال کار نمی‌کند و سوخته است؟

هنگامی که موتور یا کمپرسور یخچال بسوزد یا خراب شود، تغییراتی در کارکرد طبیعی یخچال ایجاد می‌شود که از آن‌ها به عنوان علائم سوختن موتور یخچال یاد می‌شود. برای مثال یکی از علائم سوختن کمپرسور و درنتیجه سوختن موتور می‌تواند از بین رفتن برودت (سرما) یخچال باشد‌. به‌علاوه اگر صدای کمپرسور یا همان صدای یخچال آزاردهنده شود، احتمالاً موتور سوخته است. افزون بر این موارد اگر درب یخچال باز و همراه آن لامپ درون یخچال روشن شود اما موتور هیچ عملکردی نداشته باشد؛ موتور یخچال دچار نقص شده است. نشانه‌های سوختن موتور یخچال را کامل‌تر می‌توان به صورت زیر طبقه‌بندی کرد.

داغ شدن موتور یخچال

یکی از پر اهمیت‌ترین علائم سوختن موتور یخچال، داغ شدن موتور یخچال است. همانطور که می‌دانید وظیفه کمپرسور این است که گاز مبرد را در مدار به چرخش دربیاورد. اگر دستور قطع فعالیت از طرف برد الکترونیکی یخچال صادر نشود؛ کمپرسور بیش از حد عادی کار کرده و داغ می‌شود.

گرم شدن محیط یخچال

همانطور که گفته شد اصلی‌ترین قطعه یخچال کمپرسور آن است. یکی از وظایف کمپرسور، سرد کردن یخچال فریزر است. حال اگر کمپرسور دستگاه شما بسوزد یا خراب شود، یخچال دیگر نمی‌تواند مثل قبل خنک شود. بنابراین در اولین قدم شما متوجه خنک نبودن مواد غذایی خود می‌شوید. برای حل این مشکل بهتر است که هرچه زودتر تعمیرکاران مجرب را خبر کنید.

عدم تولید صدای کارکرد یخچال

اگر دقت کرده باشید یخچال در طول روز یک صدای ضعیفی از خود تولید می‌کند که نشان دهنده روشن بودن و فعالیت آن است. حال اگر این صدا را نشنوید ممکن است موتور یخچال سوخته باشد. پس این صدا می‌‌تواند در تشخیص سوختن موتور یخچال به شما کمک کند.

ایجاد سر و صدای زیاد از یخچال هنگام کار کردن

علاوه بر بی‌صدا بودن یخچال، ایجاد سر و صدای زیاد هم غیر‌طبیعی است. یکی از علائم سوختن موتور یخچال، تولید سر و صدای زیاد هنگام روشن بودن یخچال است. اگر یخچال شما سر و صدای زیادی هنگام کار کردن از خود تولید می‌کند، یکی از دلایل آن می‌تواند خرابی کمپرسور باشد. در واقع اگر کمپرسور خراب شود نمی‌تواند به درجه حرارت تعیین شده از طرف ترموستات برسد؛ بنابراین فشار زیادی به فن وارد می‌شود و فن به سر و صدا میافتد. گاهی ممکن است که این سر و صدا در اثر تجمع گرد و خاک در داخل کمپرسور باشد. برای رفع این مشکل حتما باید کمپرسور را از آلودگی‌ها تخلیه کنید.

تولید بوی سوختگی توسط موتور

اگر بخش‌های مختلف یخچال مثل پیستون‌ها، یاتاقان‌ها‌، رینگ‌ها و... درست کار نکنند، از یخچال سر و صدای زیادی بلند می‌شود. این اتفاق موجب گرم شدن بیش از حد موتور نیز می‌شود. مسلماً با تولید این گرما، سیم‌ها می‌سوزند؛ در نتیجه بوی سوختگی سیم‌ها استشمام می‌شود. پس اگر در هر زمان بوی روغن سوخته از سمت یخچالتان احساس کردید، احتمالا موتور یخچال شما سوخته است و باید تست سالم بودن موتور یخچال را انجام دهید. 
 

در قسمت زیر علائم سوختن موتور یخچال را برای درک بهتر شما لیست کردیم:

  • اگر یخچال استارت می‌زند ولی فیوز می‌پرد به معنای آن است که کمپرسور سوخته است.
  • اگر موتور یخچال توانایی استارت زدن دارد ولی سریعاً قطع می‌شود؛ موتور یا رله اورلود یخچال خراب شده است.
  • عملکر یکسره کمپرسور و قطع نکردن آن یکی از علائم سوختن موتور است.
  • سروصدای موتور یکی از علائم دیگر است. (موتور‌های قدیمی باعث می‌شوند که کمپرسور شاتون زده و سروصدا ایجاد کند.)
  • هنگامی که کمپرسور یخچال روشن است نباید موتور داغ باشد. داغ بودن موتور به معنای سوختن آن است.

در آخر خوب است بدانید که کارکرد کمپرسور به معنی سالم بودن آن نیست‌. اگر موتور یخچال کمپرس لازم برای گاز را نداشته باشد؛ موتور یا سوخته است یا دیگر نمی‌تواند عملکردی مناسب را ارائه دهد.


بیشتر بخوانید: علت خاموش نشدن و اتومات نکردن یخچال


جلوگیری از سوختن موتور یا کمپرسور یخچال

همان‌طور که بار‌ها و بار‌ها گفته شد، کمپرسور قطعه‌ای حساس و گران قیمت در یخچال است. به همین دلیل باید از موتور محافظت کرد تا سوختن موتور یخچال به کمترین حد ممکن برسد. برای جلوگیری از افزایش ولتاژ ناگهانی، می‌توان از دستگاه تثبیت کننده ولتاژ استفاده کرد. همچنین نباید از کنار عدم وجود سر و صدای یخچال یا حتی صداهای غیر معمولی و عجیب بی‌تفاوت بگذرید. از دیگر راه‌های پیشگیری می‌توان به پاک کردن دوره‌ای کویل‌های موجود در پشت یخچال اشاره کرد تا با برطرف کردن موانع، امکان دفع گرما و خنک شدن موتور وجود داشته باشد.

موتور سوخته یخچال به چه دردی می‌خورد؟

جالب است بدانید که از سیم پیچی مس داخل موتور سوخته یخچال استفاده می‌کنند. این سیم‌ها را یا مجدد سیم پیچی می‌کنند و یا آن‌ها را می‌فروشند. البته این کار مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود؛ زیرا عمر طولانی ندارد و سبب تعویض کمپرسور خواهند شد.

بررسی و تعمیر کمپرسور سوخته

تعمیر لوازم خانگی به جای خرید آن علاوه‌بر کمک به محیط زیست، اقتصادی‌تر است. خوشبختانه تعمیر موتور یخچال امکان پذیر است. تعمیر موتور هزینه‌های کمتری نسبت به تعویض آن به همراه دارد. هزینه تعمیر کمپرسور نصف هزینه خرید یک کمپرسور جدید است. شما می‌توانید به‌راحتی یک‌ موتور جدید بخرید اما برای تعمیر آن باید دقت و وقت زیادی صرف کنید.

باید بدانید که اگر کمپرسور یخچال تعمیر شود، ضمانتی برای کارکرد درست آن در آینده وجود نخواهد داشت. شما نمی‌توانید کمپرسور یخچال را به آسانی باز کنید و این کار تنها توسط دستگاه های مخصوص و متخصص آن انجام پذیر است.

برای مطمئن شدن از سوختگی کمپرسور یخچال، پس از مشاهده علائم سوختن موتور یخچال،قبل از از اقدام به هر گونه تعمیر کمپرسور یخچال، نیاز است که وضعیت کمپرسور خود را بررسی کنید. برای این کار بهتر است از تست سالم بودن موتور یخچال استفاده کنید. در واقع برای تشخیص سالم بودن موتور یخچال روش‌های گوناگونی وجود دارد که از این روش‌ها می‌توان به تست موتور از طریق بررسی‌های ظاهری، تعیین مقدار مقاومت و جریان، تست فشار در کمپرسور، تست موتور با برق مستقیم و تست خازنی در کمپرسور یخچال اشاره کرد. اگر با استفاده از این تست علائم را بررسی کردید و متوجه شدید که کمپرسور یخچال دچار آسیب شده است باید سریعا از یک تعمیرکار مجرب که با قطعات و کارکرد اجزای یخچال آشنایی کامل دارد، کمک بگیرید. 

سوالات متداول درباره علائم سوختن موتور یخچال

  1. در صورت گرم شدن بیش از حد کمپرسور یخچال باید چه کار کرد؟
    در این صورت باید سریعاً دستگاه را از برق بکشید و مواد غذایی داخل یخچال را خارج کنید و آن‌ها را به یک  یخچال دیگر منتقل کنید.
  2. اولین اقدام برای تشخیص سوختن موتور یخچال چیست؟
    اولین اقدام برای تشخیص سوختن موتور یخچال، بررسی درست وصل شدن سیم برق است.
  3. چند وقت یکبار باید کویل‌های کندانسور یخچال را تمیز کرد؟
    شما باید سالی یکبار این کویل‌ها را با ظرافت پاکسازی کنید.

خدمات شرکت مدرن تکنیک در برطرف کردن مشکل سوختن موتور یخچال

حتما تا الان فهمیدید که بهتر است تعمیر موتور سوخته یخچال به دست متخصص آن انجام شود‌. از خدمات یک تیم مناسب بهره ببرید که سلامت موتور و یخچال شما در نهایت تضمین کنند. کمک گرفتن از افرادی که در این کار مهارت‌های لازم را ندارند؛ سبب خرابی‌های بیشتری خواهد شد.

استفاده از خدمات گسترده شرکت مدرن تکنیک در تعمیر یخچال شمال تهران بهترین گزینه پیش‌روی شماست. این تیم به راحتی علت روشن نشدن موتور یخچال شما را پیدا کرده و آن را تعمیر و یا تعویض خواهد کرد. متخصصان این شرکت بسیار باتجربه و ماهر هستند.

این شرکت یکی از باسابقه‌ترین مراکز تعمیر انواع یخچال است که مهارت‌های بی‌نظیری در این زمينه دارد.

فهرستی از مهم‌ترین خدمات شرکت مدرن تکنیک را می‌توانید در قسمت زیر مشاهده کنید:

  • جستجو و بررسی مشکلات مختلف یخچال و تعمیر آن با کمترین قیمت
  • اطمینان از اصل بودن قطعات استفاده شده توسط این تیم
  • انجام انواع تعمیرات به روی انواع یخچال‌ها در محل
  • استفاده از افراد متخصص و مجرب

 

درباره خدمات مدرن تکنیک بیشتر بدانید: تعمیر یخچال سامسونگ، تعمیر یخچال وستینگهاوس، تعمیر یخچال فریجیدر، تعمیر یخچال وایت هاوس، تعمیر یخچال پروفایل

برای ارسال سریع کارشناس، لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

برای تماس با تعمیرکار کلیک کنید