شماره تماس: 02122500600

تست سالم بودن موتور یخچال

تست سالم بودن موتور یخچال

همه ما می‌دانیم که قلب تپنده هر خانه‌ای آشپزخانه آن است. یکی از وسایل بسیار مهم و کاربردی در آشپزخانه نیز، یخچال است. کمپرسور یا همان موتور یخچال، مهم‌ترین بخش یخچال محسوب می‌شود که عملکرد آن، روی بقیه قسمت‌ها نیز تاثیرگذار است. دانستن روش تست سالم بودن یخچال بخصوص در مواردی که یخچال دست دوم خریداری می‌کنید، بسیار حائز اهمیت است. از علائم سوختن موتور یخچال، می‌توان به خاموش شدن ناگهانی، فاسد شدن مواد غذایی و ....اشاره کرد که شما باید به محض کشف آن‌ها، به خراب شدن موتور یخچال خود شک کرده و در اسرع وقت برای برطرف کردن آن‌ اقدام کنید. در این مقاله قصد داریم تا با ارائه مطالبی، تست سالم بودن موتور یخچال را به‌طور مفصل بررسی کنیم تا شما از سلامت یخچال خود اطمینان کسب کنید. 

نشانه‌های سوختن موتور یخچال

علائم سوختن موتور یخچال می‌تواند شامل تغییرات زیر باشد که باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.
  • خارج شدن سر و صدا‌های عجیب و غیر عادی در موقع روشن بودن
  • داغ بودن بیش از اندازه محیط داخل یخچال
  • عدم به گوش رسیدنِ صدای همیشگی موقع فعالیت یخچال
  • داغ شدن کمپرسور یخچال
  • وجود بوی بد سوختگی از یخچال و فریزر

بیشتر بخوانید: علت صدای زیاد یخچال

چک کردن قطعات را فراموش نکنید
بعضی اوقات اصلاً مشکل از موتور یخچال نیست؛ بلکه ممکن است یکی دیگر از قطعات دچار مشکل شده باشند. یعنی شما باید قبل از انجام تست سالم بودن موتور یخچال، از سلامت قطعات یخچالتان اطمینان حاصل کرده و قبل از تست موتور یخچال، حتما سلامت بخش‌های زیر را چک کنید.
  • دوشاخه برق و پریز
  • ترموستات
  • رله‌اورلود
  • ترموفیوز
  • ترمودیسک
  • برد الکترونیکی
  • فن کندانسور
  • اضافه گاز کمپرسور
  • نشتی گاز
  • کمپرسور سیم های برق
  • کمپرسور سیم کشی بین برد و کمپرسور یخچال
 
در صورت عدم وجود عیب و ایراد در هر کدام از موارد بالا، به سراغ تست سالم بودن موتور یخچال خواهیم رفت.

نحوه تست سالم بودن موتور یخچال

همان‌طور که گفته شد، موتور یا کمپرسور، اصلی‌ترین بخش یک یخچال محسوب می‌شود که دارای ارزش و قیمت بالایی است. به همین دلیل تعویض یا تعمیر آن می تواند هزینه‌بر باشد؛ از این رو تشخیص سالم بودن یا خرابی آن باید در لیست اقدامات دوره‌ای شما قرار بگیرد. برای تشخیص سالم بودن موتور یخچال، روش‌های متعددی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. 

تست موتور از طریق بررسی‌های ظاهری

یکی از آسان‌ترین روش‌های تست سالم بودن موتور یخچال، بررسی‌های ظاهری است. به این معنا که شما می‌توانید با نگاه کردن به موتور یخچال، از سلامت یا خرابی آن اطمینان حاصل کرده و باخبر شوید. در‌واقع چک کردن ظاهری، به‌عنوان یک آزمون ساده در جهت تست کمپرسور یخچال در نظر گرفته می‌شود. در صورتیکه روغن داخل موتور، روشن و شفاف باشد، موتور سالم است. اما اگر روغن سیاه و کدر شده باشد، به احتمال زیاد موتور یخچال شما ایراداتی دارد که باید برای رفع آن اقدام کنید. 

تست موتور با تعیین مقدار مقاومت و جریان

یک موتور یخچال سالم، دارای مقاومت و جریانی در محدوده نرمال است. تست موتور یخچال با استفاده از اهم متر و آمپرسنج یکی از روش‌های رایج برای تشخیص سلامت موتور است.

با استفاده از اندازه‌گیری مقاومت

موتور یخچال شما عددی بین ۶ تا ۸ اهم بود، یعنی کمپرسور سالم است؛ اما در‌صورتی که این مقدار، خارج از محدوده نرمال چه بالا‌تر و چه پایین‌تر باشد، نشان دهنده خرابی موتور یخچال است که شما باید برای تعمیر موتور یخچال اقدام کنید. 

با استفاده از اندازه‌گیری جریان

مرحله بعد نوبت اندازه‌گیری جریان موتور یخچال است که این کار به کمک آمپرسنج انجام می‌شود. جریانی که از یک کمپرسور نرمال می‌گذرد، حدود یک آمپر است. حال اگر جریان موتور یخچال از محدوده نرمال خارج شده بود، می‌تواند ناشی از خرابی موتور باشد. 

تست موتور با برق مستقیم

تست با استفاده از جریان برق، یکی از راه‌های مطمئن برای تست سالم بودن موتور یخچال است . البته انجام آن کمی خطرناک است اما با رعایت تمام نکات ایمنی، می‌توان چالش‌های ممکن را به صفر رساند. در مرحله اول شما باید رله‌اورلو یا همان محافظ جریان در کمپرسور را پس از اطمینان از سالم بودن، از کمپرسور بیرون بیاورید. وظیفه رله‌اورلو محافظت از اضافه بار است و جلوی آسیب دیدن سیستم مرکزی را می‌گیرد. روی این قطعه حروف انگلیسی مختلفی درج شده است؛ به‌طوری‌که در راس هرم حرف C مخفف کامان و در سمت چپ پایین حرف R مخفف رانینگ و در قسمت راست پایین درست به موازی R، حرف S مخفف کلمه استارت نوشته شده است. دو سر سیم را لخت کنید، یک سر سیم را به نقطه C و سر دیگر را به نقطه R وصل کنید؛ سپس با استفاده از یک پیچ گوشتی دو سر R و S را به یکدیگر متصل کنید. اگر کمپرسور با انجام این عملیات روشن شود، یعنی موتور یخچال سالم است؛ اما اگر خاموش بماند و روشن نشود یعنی کمپرسور شما سوخته است.

تست فشار در کمپرسور یخچال

این روش، یک شیوه کارامد برای تشخیص سالم بودن موتور یخچال است. برای انجام این تست، با رعایت حداکثر موارد ایمنی، ابتدا یخچال خود را از برق بیرون بکشید و سپس لوله مسی که به کمپرسور متصل است را جدا کنید. در این مرحله دو شاخه یخچال را به برق بزنید. حال انگشت خود را روی لوله‌ای که از کمپرسور جدا کرده‌اید، بگذارید. اگر فشار به اندازه‌ای باشد که انگشت شما را بلند کند، تست فشار کمپرسور یخچال مثبت است و احتمالا سالم است؛ اما اگر فشار به حدی نباشد که انگشت شما را بلند کند به این معناست که کمپرسور یخچال شما خراب است و نیاز به تعمیر دارد.

تست خازنی در کمپرسور یخچال

گاهی بار اضافی ذخیره شده در خازن‌ها موجب اختلال در عملکرد موتور می‌شود. در واقع ممکن است خاموش و روشن کردن یخچال بتواند مشکل را برطرف کند؛ که این خاموش ماندن باید ۲۴ ساعت طول بکشد تا بار اضافی ذخیره شده در خازن‌ها در طول این مدت خالی شود.

هزینه تشخیص سالم بودن موتور یخچال چقدر است؟

با توجه به روش‌هایی که گفتیم، تست سالم بودن موتور یخچال ممکن است خطر‌هایی داشته باشد؛ بنابراین بهتر است که توسط متخصصان کاربلد انجام شود چرا که این افراد، دارای تخصص و مهارت لازم در این رابطه هستند و می‌توانند ایراد موتور یخچال شما را در کمترین زمان کشف کنند. نمایندگی‌های زیادی در کشور ما وجود دارند که تست کمپرسور یخچال یا تست تعمیر برد یخچال  را انجام می‌دهند. البته نمایندگی‌های متفاوت، با نرخ و قیمت‌های گوناگون، مشاوره‌های خود را هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری ارائه می‌دهند. شاید با توضیح مراحل از طرف آن‌ها، شما خودتان در منزل بتوانید این کار را انجام دهید اما در صورت جدی بودن مشکل یخچال، آن‌ها برای انجام تست سالم بودن موتور یخچال، به صورت حضوری و مجهز در منزل شما حاضر می‌شوند. تست سالم بودن موتور یخچال، هزینه زیادی ندارد اما شما با انجام درست و به موقع آن می‌توانید موتور یخچال خود را نجات دهید و از هزینه‌های زیاد احتمالی در آینده جلوگیری کنید. 
 
 
جمع‌بندی
موتور یخچال، مهم‌ترین عضو یخچال آشپزخانه شما است. اهمیت کمپرسور آنقدر زیاد است که عملکرد آن، روی فعالیت سایر قطعات یخچال نیز اثر می‌گذارد؛ بنابراین بهتر است قبل از اینکه مشکلی برای آن رخ دهد، با چک کردن مداوم، از سالم بودن این قطعه مهم اطمینان حاصل کنید. در این مقاله سعی کردیم تا روش تست سالم بودن موتور یخچال را برای شما شرح دهیم. همان‌طور که گفته شد درصورت خرابی یخچال، شما می‌توانید با تماس با نمایندگی‌های معتبر مشکل خود را حل کنید.

برای ارسال سریع کارشناس، لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

برای تماس با تعمیرکار کلیک کنید