شماره تماس: 02122500600

صفر تا صد تعمیر موتور یخچال

صفر تا صد تعمیر موتور یخچال

 به جرات می‌توان گفت که عملکرد کل یخچال به موتور وابسته است. در واقع اگر یخچال موتورِ سالمی داشته باشد، خواهید دید که مواد غذایی تر و تازه می‌مانند، سر و صدایی از یخچال شنیده نمی‌شود و به طور کل عملکرد دستگاه بهتر خواهد بود. اما به هر حال ممکن است که شما به هر دلیلی نیاز به تعمیر موتور یخچال قدیمی یا حتی جدید پیدا کنید. در نتیجه باید در اینباره اطلاعات داشته و بدانید که چه علائمی وجود دارد که نشان می‌دهند موتور خراب شده یا چگونه باید اقدام به تعویض موتور کرد. در هر صورت اگر این علائم را بشناسید و آگاهی بیشتری در این موضوع پیدا کنید، کارتان راحت‌تر است. 

تعمیر موتور یخچال کار چندان آسانی نیست و این کار مستلزم طی کردن مراحلی است که در ادامه تمامی مراحل مهم را عنوان می‌کنیم.

تعمیر کمپرسور یخچال

اولین موردی که در تعمیر موتور یخچال باید راجع به آن صحبت شود، مربوط به تعمیر کمپرسور است. کمپرسور همان موتور یخچال است که آن را به عنوان قلب تپنده یخچال هم می‌شناسند. اینکه اسم کمپرسور را به جای موتور استفاده می‌کنیم، به خاطر این است که در زبان عامیانه و در بازار فروش لوازم خانگی معمولاً نام کمپرسور بیشتر از موتور استفاده می‌شود. کمپرسور بخشی در یخچال است که سوپاپ‌ها، میلنگ و پیستون داخل آن قرار داده می‌شود که به عنوان اجزای تشکیل دهنده کمپرسور موتور یخچال شناخته می‌شوند.

تعمیر موتور یخچال

یک سری فرایندها داخل آن صورت می‌گیرد تا بتواند وظایفش را به درستی انجام دهد و به طور کل چرخه خنک سازی یا سرما سازی را به وجود بیاورد. میلنگ داخل موتور یا کمپرسور یک چرخش دورانی یا دایره‌ای شکل دارد و باعث بالا و پایین رفتن پیستون‌ها می‌شود؛ در نتیجه همزمان با آن سوپاپ هم باز و بسته شده و گاز داخل لوله‌ها و سیلندرها جریان پیدا می‌کند.

نکاتی که برای تعمیر کمپرسور یخچال باید بدانید، شامل موارد زیر هستند:

·        کمپرسور به عنوان یک قطعه مهم و یک محفظه سربسته مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک سری روش‌های مخصوص برای باز کردن آن وجود دارد که بعد از تعمیر، آن را جوش می‌زنند. در نتیجه انجام تعمیرات مربوط به آن کاملاً تخصصی است. بدین منظور پیشنهاد می‌شود که حتما به جای تعمیر کمپرسور به دنبال تعویض آن باشید.

علائم خرابی موتور یخچال

موتور یخچال هم مانند هر قطعه دیگری؛ اگر دچار خرابی و مشکل شود، یک سری علائم و نشانه‌ها دارد. اگر شما این علائم را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که آیا خرابی موتور یخچال اتفاق افتاده است یا خیر. معمولاً کمپرسور و موتور یخچال در حالت طبیعی ۱۰ سال عمر می‌کند. البته در صورتی که نوسانات شدید برق وجود نداشته باشد یا ضربه‌ای به آن وارد نشده باشد. بعد از این مدت زمان به هر دلیلی ممکن است دستگاه شما عیب و ایراد پیدا کند.

از علائم و نشانه‌های معیوب بودن یا خراب بودن کمپرسور باید به موارد زیر اشاره کنیم:

·        صدای بسیار زیاد و گوش خراش

·        کاهش سرمای داخل یخچال

·        سوختگی به خاطر اتصالات برقی

·        درجه اهم برق بالا

·        سوختگی کمپرسور

علائم موتور یخچال سوخته

یک سری علائم و نشانه‌ها وجود دارد که در صورت سوختگی موتور یخچال ممکن است اتفاق بیفتد و شما را مجبور ‌کند که تعویض موتور را انجام دهید. زیرا به عنوان بهترین راه حل شناخته می‌شود. علائم مهمی که وجود دارد، این است که یخچال شما شروع به کار خود را آغاز می‌کند اما خیلی سریع خاموش شده و این خودش نشانه سوختگی موتور است.

در بعضی از شرایط دیگر ممکن است یخچال شما کار خودش را آغاز کرده و استارت زده باشد اما به ناگهان فیوز بپرد. این هم می‌تواند یکی از علائم موتور یخچال سوخته باشد. در نهایت اگر کمپرسور روشن شد اما موتور به شدت داغ کرد، به گونه‌ای که با یک لمس سریع توانستید متوجه این موضوع شوید، این می‌تواند به تشخیص سوختن کمپرسور یخچال کمک کند. می توانید هزینه تعمیر یخچال را نیز مشاهده نمایید.

نحوه تعویض موتور یخچال

نحوه تعویض موتور یخچال

به هر حال برای اینکه شما بتوانید تعویض کمپرسور را به درستی انجام دهید، ما توصیه می‌کنیم که به نمایندگی تعمیر موتور یخچال مراجعه کنید. اگر از یخچال های آمریکایی استفاده می کنید حتما ازمراکز معتبر برند ها یعنی نمایندگی یخچال جنرال الکتریک، نمایندگی یخچال وستینگهاوس ، نمایندگی یخچال وایت هاوس، نمایندگی یخچال ویرپول کمک بگیرید. آنها می‌دانند دقیقاً در هر مرحله باید چه اقداماتی را انجام دهند و چه دستورالعمل‌هایی را رعایت کنند تا مراحل تعویض موتور به درستی رعایت گردد. در هر صورت بعد از اینکه شما خرید کمپرسور را انجام می‌دهید، باید به سراغ تعویض بروید. از مراحل تعویض باید به موارد زیر اشاره شود: 

اولین کاری که باید انجام دهید، این است که کمپرسور قدیمی را از روی یخچال جدا کنید‌‌. سپس کمپرسور جدید را سر جای خودش قرار دهید‌. بعد از این مرحله باید پایه‌های کمپرسور را روی کف آشپزخانه و عایق‌های مخصوص محکم کنید و مطمئن باشید هیچ تکان و لرزشی ندارد.

در گام بعدی که اتفاقا مهم‌ترین مرحله هم است، باید اقدام به شارژ گاز یخچال کنید. کمپرسور جدید باید گاز کافی داشته باشد. بعد از اینکه کارتان به اتمام رسید، حتماً محیط اطراف یخچال را تمیز کنید. تمامی عوامل را بررسی کنید تا مطمئن شوید کمپرسور به درستی بسته شده است. در صورت سوختن موتور حتما با نمایندکی تعمیرات شبانه روزی یخچال تماس بگیرید.

دلایل خرابی موتور/کمپرسور یخچال

وقتی که می‌خواهید عیب یابی کمپرسور یخچال را انجام دهید، باید اول بدانید که دلایل خرابی چه مواردی هستند. علت‌های زیادی می‌تواند وجود داشته باشد که باعث خرابی کمپرسور و موتور یخچال شده و شما باید راجع به آنها اطلاعات داشته باشید تا این اشتباهات را مرتکب نشوید و بتوانید از آنها جلوگیری کنید.

گرمای بیش از حد بالا

وقتی که موتور دستگاه شروع به کار می‌کند، گرمای زیادی از آن تولید می‌شود. در واقع فضای خود یخچال در حالت طبیعی گرم خواهد بود. اگر که شما نتوانید تهویه مناسبی را در محیط به کار بگیرید و گردش هوا به اندازه کافی در محیط وجود نداشته باشد، این گرما وارد اجزای داخلی و سیم پیچ‌ها می‌شوند. عملکرد یخچال را دچار آسیب کرده و همین باعث می‌شود که گرمای زیادی در محیط به وجود بیاید و یخچال داغ کند و در نهایت عاملی برای خرابی و در بعضی از موارد سوختگی موتور یخچال باشد.

آلودگی و گردوغبار

اگر کندانسور کثیف باشد، روی خرابی کمپرسور تاثیرگذار خواهد بود. اگر به پشت یخچال نگاه کنید، خواهید دید که لوله‌های پیچ در پیچ به رنگ سیاه در آن تعبیه شده‌اند که به آنها کندانسور گفته می‌شود. کندانسور عاملی برای تبدیل گاز پرفشار به مایع پرفشار است. زمانی که قرار است این فرایند تبدیل اتفاق بیفتد، گرمای زیادی توسط این لوله‌ها در پشت یخچال دفع می‌شود.

اگر گرد و خاک روی آنها ایجاد گردد، کثیفی شبیه به یک عایق عمل کرده و باعث می‌شود گرما به درستی برطرف نشود و یخچال شما عملکرد درستی نداشته باشد. همین باعث از کار افتادگی خواهد شد‌. وجود گرد و غبار داخل کمپرسور عامل آسیب زننده بسیار شدیدی است. حتی اگر بهترین موتور و کمپرسور را خریداری کرده باشید.

خرابی فن کمپرسور

از دیگر مواردی که می‌تواند باعث خراب شدن موتور یخچال شود، فن کمپرسور است. فن سیستم خنک کنندگی داخل کمپرسور است؛ دقیقاً شبیه به یک پردازنده کاملاً قدرتمند که می‌تواند دستگاه را خنک کند و از گرما و داغی بیش از حد آن جلوگیری کند. اگر فن به هر دلیلی از کار بیفتد، شما شاهد صداهای عجیب و غریب و گوش خراش خواهید بود. در هر صورت ایرادات فن می‌تواند عاملی برای تجمع گرد و غبار روی قسمت‌های مختلف موتور باشد و اگر موتور به این دلیل خراب شده باشد، اول از همه فن باید تعویض گردد. البته این مشکل در یخچال های آمریکایی رایج است و برای تعمیر یخچال جنرال الکتریک، تعمیر یخچال وستینگهاوس و تعمیر یخچال وایت هاوس می توانید از مدرن تکنیک کمک بگیرید.

پر کردن بیش از حد یخچال

انواع موتور/کمپرسور یخچال به یک سری از عادات شما واکنش نشان می‌دهند و فرقی ندارد که از چه مارک و چه برندی آنها را خریداری کرده باشید. اگر بار زیادی را داخل دستگاه بگنجانید، کمپرسور آن خراب می‌شود. در واقع پر بودن بیش از حد یخچال عاملی برای گرم شدن بیش از حد مبرد خواهد شد و کمپرسور را از کار خواهد انداخت.

کمبود روغن کاری

برای اینکه دستگاه درست کار کند، حتماً باید روغن کاری شده باشد. اگر می‌خواهید کمپرسورِ یخچال هم به درستی کار کند، حتماً باید آن را روغن کاری کنید. اگر این اتفاق نیفتد، به مرور زمان فرسودگی کمپرسور رخ می‌دهد و گرمای بیش از حد در آن ایجاد خواهد شد که دستگاه را از کار می‌اندازد.

افزایش ولتاژ

ولتاژ بالا می‌تواند عاملی برای آسیب به کمپرسور یخچال باشد و همچنین آسیب‌رسانی به خاطر نیروی قوی الکتریکی به سیم پیچ‌های کمپرسور باعث می‌شود که خیلی زود آسیب ببیند و شما باید اقدام به تعویض کمپرسور کنید.

استهلاک موتور قدیمی

در هر صورت قطعات طول عمر مشخصی دارند. معمولا طول عمر آنها بین ۱۰ تا ۲۰ سال است. اگر از این مدت زمان بگذرد، یعنی موتور یخچال به استهلاک افتاده و قدیمی شده است. حتی اگر شما تمامی نکات را رعایت کنید، باز هم ممکن است نیازمند پرداخت هزینه تعمیر موتور یخچال باشید یا اصلاً مجبور شوید که آن را تعویض کنید. چراکه موتور طول عمر خود را سپری کرده است.   

موتور یخچال                              

همه چیز در مورد قیمت کمپرسور یخچال

اگر درباره علائم بالا که برایتان توضیح دادیم، تحقیق کرده و متوجه شدید که شما هم نیاز به تعویض کمپرسور دارید، احتمالاً اولین چیزی که ذهنتان را درگیر می‌کند، قیمت کمپرسور یخچال است. قیمت‌ها بستگی به برند و مدل یخچال شما دارد. قطعاً قیمت کمپرسور یخچال معمولی با یخچال ساید بای ساید متفاوت خواهد بود.

از طرفی برند هم می‌تواند تا حد زیادی تعیین کننده قیمت باشد. اگر می‌خواهید از آخرین قیمت‌ها مطلع شوید، ما پیشنهاد می‌کنیم به سایت مدرن تکنیک مراجعه کنید. اینگونه شما می‌توانید با مشاورین سایت صحبت کرده و از آنها هم مشورت بگیرید که شما را راهنمایی می‌کنند و برایتان توضیح می‌دهند که قیمت‌ها بر چه اساسی تعیین خواهد شد. همچنین می‌توانند شرایط یخچال را بررسی کنند و به شما اعلام کنند که نیاز به تعمیر یخچال دارید یا حتماً باید تعویض برایتان انجام شود. در هر صورت تعمیر و تعویض کمپرسور کاری نیست که بتوانید خودتان انجام دهید. در نتیجه نیاز به یک تعمیرکار موتور یخچال دارید که کاملاً در این زمینه حرفه‌ای و با تجربه باشد که تکنسین‌های مدرن تکنیک به عنوان یک نمایندگی معتبر در تعمیر لوازم خانگی فعالیت می‌کنند.

جمع‌بندی

علائم مختلفی که داخل یخچال وجود دارد، می‌تواند به شما کمک کند تا از خرابی و آسیب‌های آینده جلوگیری کنید. ما در این مقاله هم به‌طور کامل برایتان توضیح دادیم که اگر موتور دستگاه خراب شود یا بسوزد، چه علائمی از خودش نشان می‌دهد. همچنین راجع‌به نحوه تعویض موتور و علت‌های خرابی کمپرسور هم برایتان توضیحاتی را ارائه دادیم. حال می‌دانید که این مشکل ریشه در کجا دارد و چگونه باید آن را برطرف کرده و برای تعمیرات به کدام یک از نمایندگی‌های معتبر مراجعه کنید.

برخی از سوالات متداول

در این بخش به تعدادی از سوالات متداول شما در مورد تعمیر کمپرسور یخچال پاسخ داده خواهد شد.

مهم‌ترین علامت سوختگی موتور یخچال چیست؟

مهمترین علامت داغ کردن بیش از حد موتور یخچال است.

موتور یخچال را در صورت خرابی تعمیر کنیم یا تعویض؟

معمولا اکثر تکنسین‌ها توصیه می‌کنند که بعد از خرابی موتور حتماً آن را تعویض کنید. چراکه ممکن است تعمیرات مدت زمان زیادی دوام نیاورد.

مهم‌ترین راه نگهداری از کمپرسور یخچال چیست؟

مهمترین راه برای سالم نگه داشتن کمپرسور یخچال این است که آن را بیش از حد پر نکنید و از تهویه مناسب در آشپزخانه استفاده کنید تا یخچال داغ نکند.

 

 

برای ارسال سریع کارشناس، لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

برای تماس با تعمیرکار کلیک کنید