شماره تماس: 02122500600

دلایل داغ شدن موتور یخچال چیست؟

دلایل داغ شدن موتور یخچال چیست؟

یخچال از مهم­ترین لوازم برقی داخل آشپزخانه است که اگر دچار خرابی شود، علاوه بر اینکه مواد غذایی موجود در آن فاسد خواهد شد، هزینه بالایی جهت تعمیر یخچال  بر کاربر متحمل خواهد شد. یکی از مشکلات و خرابی­های یخچال داغ شدن موتور یخچال است. از علائم داغ شدن بیش از اندازه موتور یخچال آن است که دمای بدنه یخچال به‌قدری زیاد می­ شود که نمی توان دیواره های یخچال را لمس کرد.

کمپرسور یا همان موتور یخچال، یکی از مهم­ترین اجزا یخچال است که در فضای بیرونی یخچال قرار دارد و وظیفه پمپ کردن مبرد را عهده دار است. کمپرسور یا همان موتور یخچال وظیفه گردش و فشردن گاز مبرد فریون در درون کانال­های اواپراتور یخچال را عهده دار است. بر روی این قطعه سه لوله رفت یا فشار گاز، لوله برگشت یا مکش و لوله کور یا لوله شارژ گاز قرار دارد. اگر بخواهیم با دلایل داغ شدن موتور یخچال آشنا شویم می­بایست اجزا کلیدی یخچال را بشناسیم.

دراین‌بین کمپرسور یا همان قلب یخچال یا به عبارتی موتور یخچال از مهم­ترین اجزا یخچال است. در واقع کمپرسور پمپی است که گاز یا مبرد را درون لوله های یخچال پمپ کرده و سبب خنک شدن یخچال می­شود. قطعه سیاه‌رنگی که شبیه یک بطری سیاه است، قطعه‌ای است که کمپرسور در آن قرار گرفته و این قطعه مهروموم‌شده است. کمپرسور درون این محفظه مشکی‌رنگ درون روغن به همراه تعدادی بیت و فنر معلق است. داغ شدن بیش‌ازحد موتور یا همان کمپرسور یخچال سبب می­شود تا اجزا مکانیکی داخل کمپرسور آسیب‌دیده، روغن کمپرسور کربنیزه شده و این امر سبب چسبیدن کمپرسور به جداره داخلی سیکل می­شود و در نهایت موتور خواهد سوخت و نیاز به تعویض موتور یا همان کمپرسور یخچال پیدا می­کنیم.

دلایل اصلی گرمای بیش از حد موتور یخچال و داغ شدن موتور یخچال

گرمای بیش‌ازحد موتور یخچال دلایل متفاوتی دارد که در ذیل به برخی از این موارد اشاره می­کنیم:

خرابی فن کندانسور

فن وظیفه ایجاد جریان هوا بین لوله های کندانسور را عهده ­دار است تا گاز یا مبرد یخچال خنک شود. در صورت خراب بودن فن کندانسور، گاز یا مبرد یخچال خنک نخواهد شد و این امر سبب داغ شدن موتور یخچال می­شود.

کثیف بودن کندانسور

وظیفه اصلی کندانسور یخچال این است که گاز مبرد که توسط کمپرسور یخچال با فشار زیاد برای خنک‌کردن یخچال در لوله رفت پمپ می­شود می­بایست با کاهش دمای خود به‌صورت مایع تبدیل شود، تبدیل گاز به مایع توسط قطعه ای به نام کندانسور انجام می­شود. در صورت کثیف بودن کندانسور یخچال، نبرد میان لوله های کندانسور به‌خوبی جریان پیدا نخواهد کرد و این امر سبب می­شود تا مبرد کمتری به مایع تبدیل شود.


بیشتر بخوانید: چگونه کندانسور یخچال را تمیز کنیم؟


کارکردن زیاد موتور

اگر مدت‌زمان طولانی درب یخچال را باز نگه‌داریم و یا حجم بالایی بیش از گنجایش یخچال را درون آن قرار دهیم ناخواسته کمپرسور یکسره کارکرده و این امر سبب گرم‌شدن موتور یخچال می­شود.

کار زیاد یخچال در محیط گرم

عموماً یخچال در محیطی بین 17 تا 28 درجه بهترین عملکرد را خواهد داشت، درصورتی‌که یخچال در دمایی بالاتر از این بازه قرار گیرد کمپرسور آسیب‌دیده و موتور یخچال داغ می­شود.


بیشتر بخوانید: علت داغ شدن بدنه یخچال


خراب بودن رله استارت

رله استارت قطعه ای است که روشن و خاموش‌کردن کمپرسور را عهده دار است. چون کمپرسور یا همان موتور یخچال در حال کار مداوم نیست و اگر دما تا حد استاندارد پایین بیاید کمپرسور خاموش شده و در صورت بالا رفتن دما کمپرسور برای خنک‌کردن یخچال شروع به کار خواهد کرد. با علت روشن نشدن یخچال آشنا شوید.

کم‌شدن گاز مبرد

گاز مبرد یکی از المان هایی است که سبب خنک شدن یخچال می­شود و در صورت کم‌شدن آن مواد غذایی به کفایت خنک نمی شوند. زمانی که نشتی مبرد رخ می­دهد موتور یا کمپرسور مجبور است مدت طولانی تری کار کند تا مقدار کم مبرد را جبران کند و این امر سبب داغ شدن موتور یخچال می­شود. با علائم کم شدن گاز یخچال آشنا شوید.

کیپ شدن لوله مویی

اگر لوله مویی کیپ شود از انتقال گاز مبرد توسط کمپرسور خودداری می کند و در نهایت موتور یخچال داغ می­شود. با عبور گاز مبرد از این قطعه فشار آن کاهش‌یافته و با فشار پایین به ورودی اواپراتور می­رسد.این اشکال توسط تعمیرکاران ما در تعمیر یخچال جنرال الکتریک بارها گزارش شده و اگر شما هم با این مشکل روبرو هستید می توانید به نمایندگی جنرال الکتریک در تهران ، مدرن تکنیک مراجعه نمایید.

سن زیاد یخچال

اگر از یخچال به مدت طولانی استفاده کنیم (بالای پانزده سال) به‌احتمال زیاد قطعات یخچال دچار آسیب خواهند شد، کمپرسور یا همان موتور یخچال داغ خواهد شد.

خراب بودن فیلتر یخچال

فیلتر هوای یخچال آلودگی و ذرات موجود در هوایی که در یخچال جریان دارد را گرفته و اگر این فیلتر تمیز نشود، حجم بالایی از گردوغبار و آلودگی روی آن نشسته و در نتیجه به کمپرسور فشار وارد شده و موتور یخچال داغ می­شود.


بیشتر بخوانید: آموزش نحوه تعویض فیلتر یخچال


تنظیم نبودن ترموستات

ترموستات قطعه ای برای ثابت نگه‌داشتن دمای محیط یا یک محفظه مانند یخچال است. ترموستات به کمپرسور دستور روشن و خاموش شدن را ارسال می­کند. تنظیم نبودن دمای یخچال سبب زیاد کار کردن کمپرسور یخچال و در نهایت داغ شدن موتور خواهد شد. عوامل زیادی نظیر تغییر فصول، تغییر دمای محیط و ... در تنظیم دمای ترموستات مؤثرند. اما توصیه می­شود در فصل تابستان دمای یخچال کمی پایین آورده شود یا به عبارتی درجه ترموستات را روی مقدار بالاتری تنظیم کنیم و بالعکس یعنی در زمستان کمی دما را افزایش داده و درجه ترموستات را کاهش دهیم. با علائم خرابی ترموستات یخچال آشنا شوید.

ضعیف بودن عایق درب یخچال

ضعیف بودن عایق درب یخچال سبب خروج هوای سرد از یخچال شده و در نتیجه به کمپرسور یا موتور یخچال فشار بیشتری برای خنک‌ کردن یخچال داده می­شود و در نتیجه موتور یخچال داغ می­شود. ریختن مواد خوراکی چسبنده نظیر عسل یا مربا روی عایق درب­ها که حتی ممکن است سبب پاره شدن آن­ها گردد سبب بروز عاملی چون ضعیف شدن عایق و درنتیجه داغ شدن موتور یخچال می­شود. با علت بسته نشدن درب یخچال و نحوه عیب یابی آن آشنا شوید. حتما در زمان تعمیر یخچال وستینگهاوس عایق یخچال را چک نمایید.

برای جلوگیری از داغ شدن موتور یخچال که می­تواند یکی از دلایل بالا را داشته باشد می بایست مواردی را رعایت کنیم تا از داغ شدن موتور یخچال جلوگیری کنیم. مواردی چون پرهیز از باز و بسته کردن مکرر درب یخچال، پرهیز از قرار دادن یخچال در معرض نور یا کنار وسایل گرمایشی، تمیز کردن یخ و برفک داخل یخچال، تمیز کردن عایق دور درب یخچال و از همه مهم­تر تمیز کردن کویل کندانسور به‌اندازه دو بار در سال. همه از مواردی هستند که از داغ شدن موتور یخچال جلوگیری کرده و خرابی یخچال را به تعویق خواهند انداخت.

برای ارسال سریع کارشناس، لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

برای تماس با تعمیرکار کلیک کنید