شماره تماس: 02122500600

علت روشن نشدن یخچال و راه حل کاربردی

علت روشن نشدن یخچال و راه حل کاربردی

دلایل و راه‌حل‌های زیادی برای روشن نشدن موتور یخچال و رفع آن وجود دارد. یخچال یک وسیله الکتریکی پیچیده است. برای تشخیص علت روشن نشدن موتور این وسیله پیچیده به وقت و دانش کافی نیاز دارید تا در آخر این مشکل رفع شود‌‌. در ادامه علت روشن نشدن موتور یخچال را بررسی می‌کنیم.

روشن نشدن یخچال

به طور کلی علت روشن نشدن یخچال چیست؟ همان طور که مطلع هستید؛ یخچال یکی از مهم‌ترین لوازم خانه بوده که اگر خراب شود می‌تواند دردسرهای زیادی درست کند. روشن نشدن یخچال و یا موتور آن از دردسرهایی است که برای هر نوع یخچال می‌تواند دیر یا زود اتفاق بیفتد.

خوب است بدانید اغلب علت روشن نشدن آن بسیار ساده و جزئی بوده؛ بنابراین داشتن اطلاعات درباره این موضوع خالی از لطف نیست. البته گاهی این مشکل را به هیچ عنوان به تنهایی نمی‌توان رفع کرد. در این مواقع باید از یک متخصص کمک گرفت و موتور یخچال را به آن سپرد‌.

به این نکته توجه کنید که اگر موتور یخچال ناگهان خراب شود، مشکل از برند و مدل یخچال مربوطه نیست. به بیان ساده‌تر موتور یخچال‌های سامسونگ مانند یخچال‌های ال جی، هیتاچی، هیمالیا، نیکسان و غیره می‌تواند ناگهان از کار بیفتد. اما اگر مدل دستگاه خیلی قدیمی باشد؛ ممکن است علت روشن نشدن موتور یخچال متفاوت باشد‌. به طور مثال در مدل‌های قدیمی که در آن‌ها برد الکترونیکی وجود ندارد، خرابی برد نمی‌تواند علت روشن نشدن موتور تلقی شود.

 دلایل روشن نشدن یخچال

به طور‌ خیلی دقیق و واضح به ۷ دلیل متفاوت یخچال می‌تواند روشن نشود. در بین اين ۷ عامل نقص در برد و موتور از مهم‌ترین دلایل هستند که در این مقاله به طور کامل خرابی موتور را بررسی خواهیم کرد. خراب شدن موتور یخچال یکی از مشکلات رایجی است که سبب روشن نشدن یخچال می‌شود. اگر موتور خراب شود، دستگاه به‌هیچ‌وجه روشن نخواهد شد. اگر یخچال شما روشن ‌‌و بلافاصله خاموش می‌شود؛ موتور آن خراب است ‌و باید فوراً تعویض شود.

فهرستی از ۷ علت روشن نشدن یخچال به صورت زیر است:

  • ایراد در تامین برق یخچال
  • خرابی رله استارت، خازن یا اورلود
  • خرابی ترموستات
  • ایراد در برد الکترونیکی
  • خرابی موتور یا کمپرسور
  • ایراد در سیم کشی داخلی
  • ایراد در تامین برق یخچال

ایراد در تامین برق یخچال

ایراد در تامین برق یخچال می‌تواند به خاطر دلایل زیر اتفاق بیفتد:

  • نقص در کابل یا سیم برق یخچال
  • نقص در پریز برق
  • نقص در کنتور برق یا پریدن فیوز

خرابی رله استارت، خازن یا اورلود

اگر موتور یخچال استارت نزند و یا برق به موتور یا کمپرسور نرسد؛ یخچال روشن نخواهد شد. در این حالت قطعاتی همچون رله استارت، خازن‌های کمپرسور و اورلود کمپرسور دچار نقص شده‌اند و باید تعمیر شوند.

خرابی ترموستات

ترموستات یخچال دمای آن را تنظیم می‌کند. اگر دمای داخل یخچال از مقدار استاندارد خارج شود؛ ترموستات کمپرسور را روشن می‌کند. به همین دليل نقص در ترموستات می‌تواند یکی از دلایل روشن نشدن یخچال باشد. با علائم خرابی ترموستات یخچال آشنا شوید.

ایراد در برد الکترونیکی

برد الکترونیکی وظیفه دارد تا تمامی بخش‌ها و قطعات را کنترل کند. این برد بر اثر نفوذ آب و رطوبت، فشار و نیرو در اثر ضربه، افزایش دما و حرارت و یا نوسان برق می‌تواند خراب شود. به دنبال خرابی این برد یخچال روشن نخواهد شد. خوب است بدانید که گاهی امکان تعمیر برد وجود ندارد و تعویض تنها راه‌حل پیش روی شماست.


بیشتر بخوانید: علائم خرابی برد یخچال


ایراد در سیم کشی داخلی

نقص در سیم کشی‌های داخلی یخچال یکی از دلایل قابل توجه است. در این شرايط ممکن است اتصالات قطعات مانند کمپرسور هم شل شده یا قطع شده باشد. البته این مشکل کمتر ایجاد می‌شود.

علت روشن نشدن موتور یخچال

اما به چه دلیل موتور یخچال روشن نمی‌شود‌؟

قبل از بررسی این موضوع خوب است بدانید که خرابی موتور هر زمانی و برای هر نوع یخچال ممکن است اتفاق بیفتد. اگر با این مشکل مواجه شدید؛ اصلا نگران نباشید چرا که قابل حل است‌.

موتور یخچال بسیار حساس بوده و اگر خراب شود، باید سریع آن را تعمیر کرد. اگر در سریع‌ترین زمان ممکن این مشکل رفع نشود؛ خسارت‌های زیادی به بار می‌آورد.

در قسمت زیر فهرستی از دلایل روشن نشدن موتور یخچال را تهیه کردیم:

  • در جریان برق ورودی یخچال مشکلاتی ایجاد شده است.
  • رله اورلود کمپرسور سبب روشن نشدن موتور شده است.
  • سیم‌پیچی درون کمپرسور دچار نقص شده است.
  • ترموستات، سنسور محیطی و یا برد الکترونیکی آسیب دیده‌اند. با روش تست سنسور یخچال آشنا شوید.
  • فن داخل کمپرسور خراب شده و سپس کمپرسور داغ کرده و در آخر سبب خرابی موتور یخچال شده است.

خوب است بدانید که در مدل‌های مکانیکی ترموستات و در مدل‌های الکترونیکی سنسور محیطی و برد قرار گرفته است. این موارد اگر از کار بیفتند؛ کمپرسور کار نخواهد کرد و موتور خراب می‌شود.


بیشتر بخوانید: علائم سوختن موتور یخچال


ابتدا مطمئن شوید که برق به درون یخچال به درستی وارد می‌شود. برای کسب اطمینان موارد زیر را انجام دهید:

  • از سالم بودن فیوز و کنتور برق مطمئن شوید.
  • پریز برق را چک کنید.                
  • از سالم بودن دوشاخه یخچال اطمینان حاصل کنید.

 

خدمات تعمیر لوازم خانگی مدرن تکنیک:: تعمیر یخچال جنرال الکتریک، تعمیر یخچال مابه، تعمیر یخچال پروفایل، تعمیر یخچال ویرپول و تعمیر یخچال آدمیرال

برای ارسال سریع کارشناس، لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

برای تماس با تعمیرکار کلیک کنید