شماره تماس: 02122500600

تست و تعویض سنسور یخچال

تست و تعویض سنسور یخچال

ی این سنسورها با فعالیت خود روی دما و عملکرد یخچال اثر می‌گذارند. برای آشنایی با سنسور یخچال و نحوه انجام تست سلامت روی آن‌ها، این مطلب را دنبال نمایید.

سنسور یخچال چیست؟

یخچال‌هایی که در سال‌های اخیر طراحی شده‌اند، از پیشرفت بسیار خوبی نسبت به یخچال‌های قدیمی برخوردار هستند. یکی از مهم‌ترین قطعاتی که درون یخچال‌ها وجود دارد، سنسور است. سنسورها جزو قطعاتی هستند که اطلاعات مهمی را در یخچال نشان می‌دهند. وظایف هر سنسور نسبت به دیگری متفاوت است. در هر یخچال فریزری متناسب با نیازهای آن یخچال، سنسورهای مختلفی درون آن به کار برده شده است.

درحقیقت سنسورها برای محافظت بیشتر و بهتر از مواد غذایی و همچنین اجزای اصلی یخچال استفاده می‌شوند. همان‌طور که گفته شد در یک یخچال فریزر سنسورهای مختلفی وجود دارد.

ساده‌ترین سنسور داخل یک یخچال و فریزر، سنسور دما است. در صورتی که متوجه خرابی هریک از سنسورهای یخچال خود شدید حتما برای تعمیر یخچال از متخصصین مجرب کمکم بگیرید. 

کار سنسور یخچال چیست؟ 

سنسورها درحقیقت حسگرهایی هستند که اطلاعات مهم یخچال را به نمایش می‌گذارند و باعث بهتر شدن عملکرد یخچال فریزر می‌شوند. این کارایی متناسب با نوع سنسور و محل قرارگیری آن متفاوت است.

سنسورهای داخل یخچال فریزرها در ابتدا با بررسی شرایط نقطه خاص، اطلاعات محل موردنظر را به دست می‌آورند. با دریافت این اطلاعات، سیگنال‌های خاصی به بخش مقصد ارسال می‌شود. برای مثال در سنسور تشخیص و اندازه‌گیری دما، دمای داخل یخچال به‌وسیله یک دماسنج الکترونیکی مخصوص اندازه گرفته می‌شود. سپس این دما با دمای تنظیم شده مقایسه می‌شود. درصورتی‌که دمای یخچال کمتر یا بیشتر از دمای تنظیم شده باشد، موتور فعالیت خود را تغییر می‌دهد. در صورت نیاز فعالیت موتور افزایش یا کاهش پیدا می‌کند.

انواع سنسور یخچال فریزر

سنسورهای درون یخچال انواع متفاوتی دارند. این سنسورها با کارایی‌های مخصوص خود، روی عملکرد یخچال اثر می‌گذارند. در هر بخش از یخچال می‌توان یکی از این سنسورها را مشاهده کرد. در ادامه با ۶ سنسور مهم یخچال آشنا می‌شویم. هر یک از این سنسورها به نوعی با فعالیت خود به سالم ماندن مواد غذایی و اجزای مهمی مانند موتور یخچال، کمک می‌کنند.

سنسور دما یخچال

مهم‌ترین سنسور در یخچال، سنسور دما است. این سنسور، دمای مناسب داخل یخچال را اندازه‌گیری می‌کند. افراد معمولا متناسب با نیاز یخچال خود، دمای آن را روی عدد خاصی قرار می‌دهند. درصورتی‌که دمای یخچال از دمای تنظیم‌شده، کمتر یا بیشتر شود، این سنسور شروع به کار می‌کند.

این سنسور سیگنال‌های خاصی را تولید می‌کند. سپس آنها را به کمپرسور یخچال ارسال می‌کند. کمپرسور با دریافت و بررسی این سیگنال‌ها، دستور مربوطه را دریافت و در نهایت باتوجه‌به آن عمل می‌کند. کاهش دما و افزایش دما، از نتایج دریافت این سیگنال‌ها هستند. کمپرسور تلاش می‌کند تا دمای هوای تولیدی خود را برابر با دمای تنظیم‌شده، یکسان کند. با یکسان شدن دما، پیام مجددی مبنی بر توقف عملکرد برای کمپرسور ارسال می‌شود.


بیشتر بخوانید: دمای مناسب یخچال


سنسور دما فریزر

سنسور دمای فریزر عملکردی شبیه به سنسور دمای یخچال دارد. این سنسور با اندازه‌گیری دمای محفظه فریزر، نیاز دمای فریزر را بررسی می‌کند. سپس در صورت نیاز به کمپرسور فریزر، سیگنال‌های خاصی ارسال می‌شود تا دما را تغییر بدهد. سنسور دمای فریزر، حساس‌تر از سنسور دمای یخچال است. این قطعه از هر نوع تغییر دما جلوگیری می‌کند تا مواد غذایی درون فریزر خراب نشوند.

سنسور دمای محیط

یکی دیگر از سنسورهایی که داخل یخچال فریزرهاست، سنسور دمای محیط یا سنسور محیطی است. سنسور دمای محیطی، به طور معمول درون تمامی یخچال‌ها و فریزرها وجود دارد. این قطعه دمای محیط داخلی یخچال و فریزر را اندازه‌گیری می‌کند. سپس یک گزارش کامل از مقدار دما به برد اصلی یخچال ارسال می‌کند. این سنسور همانند سنسورهای دیگر، بر اساس سیگنال‌های خاص خود عمل می‌کند.

این سنسور برای تنظیم عملکرد قطعات دیگر مانند فن اهمیت بالایی دارد. برای مثال زمانی که دمای هوای یخچال یا فریزر افزایش پیدا کند، این سنسور شروع به کار می‌کند. سنسور با اندازه‌گرفتن دمای هوای داخل محفظه به طور دقیق، یک گزارش کامل برای برد یخچال به‌وسیله سیگنال‌های تولیدی خود ارسال می‌کند. سپس برد باتوجه‌به این اطلاعات نیازهای یخچال و فریزر را تشخیص می‌دهد. در این زمان برد اصلی با ارسال یک دستورالعمل به موتور یخچال، فرمان شروع بکار به آن می‌دهد. موتور با تولید سرمای بیشتر، دمای یخچال یا فریزر را کاهش می‌دهد و تعادل در دمای محیط ایجاد می‌شود.

سنسور دیفراست یخچال و فریزر

سنسور دیفراست یکی از کارآمدترین سنسورهای موجود درون یخچال‌ها و فریزرها است. این سنسور با عملکرد خود در حوزه برفک‌زدایی، از یخچال و مواد غذایی درون آن محافظت می‌کند. یخچال‌ها به دلایل مختلفی ممکن است که با مشکل برفک مواجه شوند. دلایلی مانند خرابی در لوله مویی، مشکل در اواپراتور و خرابی برد اصلی یخچال باعث کارنکردن سیستم دیفراست می‌شود. درصورتی‌که سیستم دیفراست یخچال و فریزر خراب شود، مشکل بزرگی ایجاد می‌شود. بخش‌های مختلف یخچال، برفک می‌زنند و درکل عملکرد یخچال متوقف می‌شود.


بیشتر بخوانید: دیفراست چیست


سنسور دیفراست وظیفه ازبین‌بردن برفک‌های درون یخچال و فریزر را بر عهده دارد. این سنسور متناسب با تنظیمات خود در مدت‌ زمان‌های مشخص، شروع به کار می‌کند. نحوه کارکردن این سنسور به‌این‌ترتیب است. سنسور دیفراست با بررسی بخش‌های مختلف یخچال، متوجه ایجاد برفک می‌شود. سپس با ارسال یک گزارش به برد اصلی یخچال شروع به کار می‌کند. اولین مرحله، دستور توقف برای موتور و کمپرسور یخچال است. با توقف کار این بخش‌ها، دمای یخچال افزایش میابد. سپس سنسور دیفراست با آب کردن برفک‌ها، آنها را از یخچال به‌صورت آب خارج می‌کند. در نهایت موتور و کمپرسور به طور مجدد شروع به کار می‌کنند.

مقاله علت یخ زدن لوله پشت یخچال را در بلاگ مدرن تکنیک مطالعه کنید. 

سنسور درب یخچال

سنسور درب یخچال عملکرد ساده و درعین‌حال مهمی دارد. این سنسور در درب یخچال است و بر همه قسمت‌های آن اشراف دارد. این سنسور یک مدت مشخص برای باز ماندن درب یخچال در نظر می‌گیرد. برای مثال این سنسور در فریزر و یخچال‌های سامسونگ بعد از گذشت دو دقیقه فعال می‌شود. درصورتی‌که درب یخچال یا فریزر باز بماند، بعد از مدت مشخصی، سنسور شروع به کار می‌کند. صدای آلارمی که از یخچال بلند می‌شود، نشانه کارکردن این سنسور است. البته در همه یخچال‌ها این سنسورها به‌وسیله صدا عمل نمی‌کنند. در برخی مدل‌ها سنسور درب به‌وسیله چراغ‌های مخصوص و رنگی کار می‌کند.

سنسور درب یخچال از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا در صورت باز ماندن درب یخچال و فریزر، به شما هشدار می‌دهد. در یخچال‌های قدیمی که این سنسور وجود ندارد، امکان خراب‌شدن مواد غذایی و همچنین آسیب جدی به قطعات داخلی یخچال وجود دارد. زمانی که درب یخچال یا فریزر باز بماند، هوای گرم وارد یخچال می‌شود. این هوای گرم علاوه بر مواد خوراکی، به سنسورهای دیگر و بخش‌های مهمی مانند اواپراتور آسیب می‌زند. اولین نتیجه باز ماندن دائمی درب یخچال و فریزر، افزایش برفک‌ها در قسمت‌های مختلف است. به همین علت این سنسور از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت خراب‌شدن آن برای تعمیر به‌سرعت اقدام نمایید. بسته نشدن درب یخچال، می تواند علت یخ نزدن فریزر باشد و منجر به فاسد شدن مواد غذایی شود.


بیشتر بخوانید: علت بسته نشدن درب یخچال


سنسور دیسپنسر

سنسور دیسپنسر در بیشتر یخچال‌ها وجود دارد. این سنسور مربوط به بخش آب‌سردکن یخچال‌ها است. البته در فریزرها این سنسور به بخشی که یخ تولید می‌کند، مربوط است. این سنسور با فعالیت هوشمند خود می‌تواند حضور لیوان را تشخیص دهد. سپس باتوجه‌به دستوری که این سنسور ارسال کرده است، آب یا یخ از محفظه مخصوص داخل لیوان ریخته می‌شود. درصورتی‌که سنسور دیسپنسر خراب شود، آب‌سردکن و یخ‌ساز به‌درستی کار نمی‌کنند. برای تعمیر این سنسورها بهتر است که از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید.

علت خرابی سنسور یخچال

عوامل زیر می تواند منجر به خرابی سنسور یخچال شوند:

  1. باز ماندن بیش از حد درب یخچال و افزایش دمای یخچال
  2. آسیب دیدگی و یا کار نکردن ترموستات و تشکیل برفک
  3. عدم گردش هوای مناسب و عدم وجود سرمایش مناسب به دلیل خرابی دیفراست

نحوه تست سنسور یخچال

در برخی موارد نشانه‌های خاصی در عملکرد یخچال ایجاد می‌شود که نشان‌دهنده وجود یک خرابی است. برای متوجه شدن این مشکل، باید سنسورهای مختلف داخل یخچال را تست کنید تا متوجه سلامت آن بشوید. برای تست سنسور دمای یخچال و فریزر، می‌توانید دمای آنها را بررسی کنید. بهتر است که با افزایش یا کاهش دما، به تغییرات به وجود آمده در یخچال دقت کنید. درصورتی‌که با تغییر دما، هیچ تغییری در هوای داخل محفظه یخچال و فریزر ایجاد نشد، سنسور دمای یخچال و فریزر دارای مشکل است. سنسور محیطی نیز با علائم خاصی نشان می‌دهد که دارای مشکل خاصی است. زمانی که یخچال شما بیش از حد برق مصرف کند، در این سنسور یک مشکل جدی وجود دارد.

تست سنسور دیفراست نیز، بسیار ساده است. زمانی که برفکی داخل یخچال یا فریزر شما وجود نداشته باشد، سنسور دیفراست به‌درستی کار می‌کند. اما زمانی که برفک‌زدایی انجام نشود، سیستم دیفراست با یک مشکل جدی مواجه است. البته تست این سنسورها یک کار کاملا تخصصی است. به همین علت بهتر است که این کار را به یک فرد متخصص بسپارید. افرادی که در این حوزه آگاهی و مهارت بالایی دارند، می‌توانند به‌راحتی سنسورهای یخچال شما را تست کنند.

شما می‌توانید به‌وسیله دستگاه اهم متر یا مولتی متر، سلامت سنسورها را بررسی نمایید. برای انجام این کار کافی است که به سنسورها دسترسی داشته باشید. با جداکردن سیم‌های مخصوص از سنسورها و متصل‌کردن آنها به این دستگاه، می‌توانید از سلامت سنسورها اطلاع پیدا کنید.


بیشتر بخوانید: علت برفک زدن یخچال


خطاهای خرابی سنسور یخچال فریزر

برای اینکه بتوانید خطاهای یخچال فریزر را رفع کنید باید معنی هر خطا را بدانید. خوشبختانه یخچال ها جدید به گونه ای طراحی شده اند که در صورت به وجود آمدن مشکل، کد خطا را بر روی صفحه نمایش نشان میدهند. در نتیجه نحوه تشخیص مکان و علت خرابی آسان می شود. دقت کنید که در برندهای مختلف این ارورها متفاوت است. در اینجا به معرفی خطاهایی پرداخته ایم که معمولا در یخچال های مشترک هستند:
 
E1: خطای سنسور محیطی فریزر
E2: خطای سنسور محیطی یخچال
E4: خطای سنسور دیفراست فریزر
E5: خطای سنسور دیفراست یخچال
E6: خطای سنسور بیرونی یا محیطی یخچال فریزر
E7: خطای سنسور کشوی مجزا داخل یخچال
E13: خطای سنسور رطوبت
E24: خطای سیستم دیفراست فریزر
E25: خطای سیستم دیفراست یخچال

جدول اهم سنسور یخچال

بعد از اتصال یک دستگاه اهم متر به سنسورها، یک عدد مشخص روی این دستگاه ظاهر می‌شود. به‌وسیله این عدد می‌توانید از سالم بودن یا خرابی سنسورهای مختلف یخچال خود آگاه شوید. این عدد در یخچال‌های مختلف متناسب با قطعات داخلی آنها، متفاوت است. برای مثال این عدد در یخچال‌های سامسونگ در صورت سلامت روی عدد ۵ قرار می‌گیرد.

نتیجه تست سلامت سنسورهای یخچال و فریزر در برندهای مختلف، عددهای متفاوتی را به شما ارائه می‌دهد. اما به طور کل این عدد در یخچال‌های مختلف بین ۲ الی ۱۰ قرار دارد. برای اینکه از نتیجه صحیح تست سنسور مربوط به یخچال و فریزر خود آگاه شوید، می‌توانید از کارشناسان مدرن تکنیک کمک بگیرید.

آموزش تعویض سنسور یخچال

  1. یخچال را از برق بکشید.
    نکته: مواد غذایی که ممکن است سریعتر فاسد شوند را به یخچال دیگر و یا مکان خنک منتقل کنید. یخچال حدود 30 دقیقه باید خاموش باشد.
  2. محل دقیق سنسور مورد نظر را پیدا کنید. می توانید از دفترچه راهنما برای پیدا کردن محل سنسورهای استفاده کنید.
  3. سنسور در پوشش پلاستیکی محافظ قرار دارد. آن را به آرامی از سنسور بردارید.
  4. سنسور را به آرامی از جای خود بردارید. سنسور دارای اتصالاتی است که میتوانید به وسیله سیم چین آن را جدا کنید.
  5. سنسور جدید را در محل نصب قرار داده و آن را به سوکت وصل کنید.
  6. مجدد محافظ سنسور را بر روی آن قرار دهید و یخچال را به برق متصل کنید.
هشدار: انجام تعمیرات لوازم خانگی می تواند خطرناک باشد. از ابزار مناسب و تجهیزات ایمنی استفاده کرده و تمام دستورالعمل ها را دنبال کنید. تا زمانی که مطمئن نشده اید که تمام مراحل را متوجه شده اید و قادر به تکمیل تعمیر هستید، اقدام به انجام کاری نکنید. برخی از تعمیرات فقط باید توسط یک تکنسین ماهر انجام شود.
 

تست و تعمیر سنسورهای یخچال فریزر انواع برند در مدرن تکنیک

خرابی سنسورهای مختلف، نشانه‌های خاصی دارد. با دقت به این نشانه‌ها می‌توانید از سلامت یخچال خود یا وجود یک مشکل آگاه شوید. برای اینکه بتوانید یک تست درست انجام دهید، می‌توانید از افراد آگاه و خبره در این حوزه کمک بگیرید. شرکت مدرن تکنیک یکی از برترین شرکت‌هایی است که می‌تواند به شما در تست و تعمیر سنسورها کمک کند. افراد متخصص و ماهری که در این شرکت مشغول به کار هستند، تجربه بالایی در تعمیر سنسورهای یخچال فریزرها دارند. برای دریافت مشاوره و ثبت درخواست تعمیر از مدرن تکنیک، می‌توانید با کارشناسان شرکت تماس حاصل فرمایید.

 

خدمات تعمیر لوازم خانگی مدرن تکنیک: تعمیر یخچال جنرال الکتریک، تعمیر یخچال مابه، تعمیر یخچال پروفایل، تعمیر یخچال ویرپول و تعمیر یخچال آدمیرال

برای ارسال سریع کارشناس، لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

برای تماس با تعمیرکار کلیک کنید