شماره تماس: 02122500600

علت یخ زدن لوله پشت یخچال چیست؟

علت یخ زدن لوله پشت یخچال چیست؟

یخچال‌ها یکی از مهم‌ترین لوازم موجود در خانه هستند. درحقیقت یخچال مهم‌ترین بخش آشپزخانه محسوب می‌شود. وسیله ای که به دلیل استفاده پرتکرار، گاهی اوقات دچار مشکلات ریز و درشت می شود. در نگهداری و مراقبت از یخچال خود باید کمال دقت را به خرج بدهید. زیرا اجزای یخچال بسیار حساس هستند؛ بنابراین باید به طور کامل از آن مراقبت کنید تا دچار آسیب‌دیدگی جدی نشود. یکی از مشکلات رایج، که در یخچال ها به وفور دیده می شود، یخ زدن لوله پشت آن است. در صورت بروز این مشکل، برای تعمیر یخچال خود چه تصمیمی می گیرید؟ آیا با تعمیرکار تماس می گیرید یا خودتان دست به کار می شوید؟ البته انتخاب بهتر و مناسب تری نیز دارید که در ادامه به معرفی آن می پردازیم. در حالت بروز مشکل یخ زدن لوله پشت یخچال، می توانید اقدامات موثری را انجام دهید تا هرچه بیشتر در هزینه های خود صرفه جویی کنید و از بروز این آسیب پیشگیری کنید. در ادامه به مهمترین علل یخ زدن لوله پشت یخچال پرداخته و شیوه های موثری را برای پیشگیری از بروز مشکل و برطرف کردن آن، ارائه خواهیم داد.

علت یخ یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که برای یخچال‌ها ایجاد می‌شود و باعث یخ‌زدگی لوله‌ها پشت یخچال و یا به‌اصطلاح، ایجاد برفک می‌شود. یخچال‌های جدید در دو نوع ضد برفک و کم برفک تولید می‌شوند. اگر یخچال شما از نوع دوم باشد، باید از آن مراقبت کنید تا در هنگام بروز مشکل در لوله‌ها با یخ‌زدگی آنها مواجه نشوید. همچنین برفک میتواند علت یخ نزدن فریزر و سرد نشدن مواد غذایی باشد. در این مطلب با علت یخ زدن لوله پشت یخچال آشنا می‌شویم.

دلیل یخ زدن لوله های پشت یخچال

دلیل اصلی یخ زدن لوله های پشت یخچال این است که کویل های اواپراتور خیلی سرد هستند. اواپراتور یکی از اجزای اصلی سیستم خنک کننده یخچال است. کویل های اواپراتور با یک محلول مبرد پر شده اند که هوای خنک کننده صنعتی را خنک می کند. هنگامی که سیستم خنک کننده یخچال کار می کند، اواپراتور گرما را جذب کرده و آن را دفع می کند. با این حال، بروز مشکل در سیستم تهویه یخچال می تواند باعث شود که کویل های اواپراتور گرمای کمتری را جذب کنند. به جای اینکه میعان از طریق اواپراتور به گاز تبدیل شود، میعان روی سیم پیچ ها می نشیند و یخ می زند. در نهایت، این تجمع یخ می تواند منجر به یخ زدگی لوله پشت یخچال شود.
اکنون که می دانید چرا لوله های یخچال شما یخ می زند، بیایید یک قدم جلوتر برویم و مشکل ریشه ای را در سیستم خنک کننده یخچال خود تشخیص دهیم. تجمع یخ در لوله های پشت یخچال می تواند به دلایل زیر باشد:
 
  • نشت مبرد از کویل های اواپراتور
  • تجمع کثیفی روی کویل های اواپراتور
  • مسدود شدن دریچه های تهویه
  • گرفتگی فیلترهای هوا
  • خرابی فن دمنده
  • سطح پایین محلول مبرد
 
همچنین موارد دیگری وجود دارد که می تواند علت یخ زدن و برفک زدن لوله‌های پشت یخچال فریزر باشد:
 
  • تنظیم نبودن دمای یخچال و قرار داشتن آن روی مقادیر خیلی کم
  • خرابی سیستم دیفراست یخچال
  • باز و بسته کردن زیاد درب یخچال
  • خرابی لاستیک درب و شل شدگی یا پاره شدن آن
  • بسته نشدن درب یخچال به صورت کامل

بیشتر بخوانید: علت بسته نشدن درب یخچال


علت داغ نشدن لوله‌های پشت یخچال

در قسمت پشت یخچال، موتور آن و لوله‌های اصلی قرار دارند. به همین علت در جابه‌جایی یخچال باید به این قسمت دقت کنید. گاهی اوقات به دلایل متفاوتی این قسمت با کاهش ناگهانی دما مواجه می‌شود. این کاهش دما به‌مرور باعث آسیب‌دیدن موتور یخچال می‌شود. به همین علت باید به آن توجه کنید تا قبل از واردشدن هر نوع آسیبی به موتور، آن را تعمیر کنید.

دلایل زیادی برای داغ نشدن و کاهش قابل‌توجه دمای لوله‌های پشت یخچال وجود دارد. اولین دلیلی که می‌توان برای داغ نشدن لوله‌های پشت یخچال حدس زد، پایین بودن دمای یخچال است. بهتر است که در روزهایی که دمای هوا بسیار بالا است، دمای یخچال خود را نیز افزایش دهید. اگر دمای یخچال را به طور ناگهانی بسیار پایین بیاورید، یخچال دچار مشکل می‌شود. به همین علت لوله‌های پشت یخچال به‌درستی کار نمی‌کنند و دمای آنها کاهش پیدا می‌کند. در اینجا باید دمای یخچال خود را در حالت استاندارد قرار دهید. اگر در شهر شما دمای هوا بسیار بالا است، سعی کنید متناسب با این دما درجه یخچال خود را هم یک یا دو درجه افزایش دهید.

دومین دلیل آشکار داغ نشدن لوله‌های پشت یخچال، نصب یخچال در یک فضای نامناسب است. دقت کنید فضایی که یخچال را در آن نصب می‌کنید نباید در کنار گاز باشد. حرارت مستقیم شعله‌های گاز باعث خراب‌شدن لوله‌های پشت گاز می‌شود. سعی کنید در هنگام جای‌گذاری یخچال، بین یخچال و دیوار یک فاصله کمی باقی بگذارید. این کار باعث می‌شود که دمای لوله‌های پشت یخچال متناسب باشد و به آنها فشاری وارد نشود‌.

علت سرد بودن لوله‌های پشت یخچال

از دیگر دلایلی که باعث سرد شدن لوله‌های یخچال می‌شود، وجود یک مشکل در ترموستات یخچال است. در حقیقت ترموستات در یخچال وظیفه تنظیم دما را بر عهده دارد. زمانی که ترموستات یخچال به‌درستی کار نمی‌کند، لوله‌های پشت یخچال کاهش دمای مشخصی دارند. در زمانی که ترموستات کارایی درستی ندارد، لوله‌ها با کاهش دما مواجه هستند. در این حالت قسمت‌های مختلف یخچال هم برفک می‌بندد و عملکرد یخچال، عملکرد مناسبی نیست. در اینجا به شما پیشنهاد می‌شود که از یک فرد متخصص در تعمیر یخچال خود کمک بگیرید.


بیشتر بخوانید: علائم خرابی ترموستات یخچال


آخرین دلیلی که می‌توان برای سرد شدن لوله‌های پشت یخچال عنوان کرد، جرم گرفتن این لوله‌ها است. زمانی که یخچال در جای نامناسبی باشد و ذرات گردوغبار قسمت پشت یخچال را پر کنند، یخچال به‌درستی کار نمی‌کند و لوله‌های پشت آن سرد می‌شوند. این آلودگی‌ها به موتور یخچال آسیب می‌رساند و باعث پایین آمدن دمای لوله‌های یخچال می‌شود. بهتر است که در مدت‌های معین علاوه بر داخل یخچال، قسمت‌های بیرونی و پشت یخچال راهم تمیز کنید.

راه‌های جلوگیری و مراقبت از لوله های یخچال در برابر یخ‌زدگی

در ادامه چند راه ساده برای مراقبت از برفک زدن لوله‌های یخچال را عنوان می‌کنیم.

  • اطراف لوله‌های پشت یخچال را به کمک جاروبرقی و دستمال خشک تمیز کنید.
  • در صورت بالا بودن دما، دمای اتاق را خنک کنید.
  • برای از بین بردن برفک‌ها از سشوار با باد ملایم کمک بگیرید.
  • لاستیک دور درب یخچال را چک کنید و در صورت داشتن مشکل آن را تعویض کنید.
  • مواد غذایی درون یخچال را بافاصله از دیواره یخچال قرار دهید.
  • عملکرد دستگاه تهویه یخچال را بررسی کنید.
  • درب یخچال را به‌صورت مداوم بازو بسته نکنید. این کار از ایجاد یک دمای ثابت در یخچال جلوگیری می‌کند.

چگونه می‌توان برفک‌های یخچال را پاک کنیم؟

برای پاک‌کردن یخچال در ابتدا باید تمامی مواد غذایی درون آن را خالی کنید. سپس یخچال را از برق بکشید و چند ساعت  فرصت دهید تا برفک‌ها از حالت یخ‌زدگی اولیه خارج شوند. با علت برفک زدن یخچال آشنا شوید.

در مرحله بعد تلاش کنید به کمک سشوار و باد ملایم آن، یخ‌ها را آب کنید. دقت کنید که نباید هیچ برفک و قطعه یخی را به کمک اشیای تیز مانند چاقو، از یخچال جدا کنید. این کار باعث آسیب رساندن به دیواره‌های یخچال می‌شود. بعد از اینکه همه یخ‌ها آب شد؛ یخچال و اطراف آن را با یک دستمال نمدار تمیز کنید.

هنگامی که یخچال شما با مشکل یخ زدن لوله‌ها مواجه است، به تعمیر نیاز دارد. اگر می‌خواهید تعمیر یخچال‌ها به شکلی کامل درست شوند و به تعمیر مجدد نیازی داشته باشد، پس به یک متخصص نیاز دارد. یک متخصص تعمیر لوازم‌خانگی، با آگاهی و تجربه خود می‌تواند شما را در تعمیر یخچالتان یاری کند.

مدرن تکنیک یکی از برترین شرکت‌های تعمیرات لوازم‌خانگی است. در مدرن تکنیک افراد متخصص و ماهری هستند که به شما در تعمیر یخچال کمک می‌کنند. شما می‌توانید با تماس گرفتن با مشاوران خبره مدرن تکنیک، از علت اصلی یخ زدن لوله‌های یخچال خود، آگاه شوید و در صورت امکان، بدون نیاز به حضور کارشناس آن را تعمیر کنید.

برای ارسال سریع کارشناس، لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

برای تماس با تعمیرکار کلیک کنید