شماره تماس: 02122500600

علت برفک زدن یخچال و روش های رفع آن

علت برفک زدن یخچال و روش های رفع آن

احتمالاً برای شما پیش‌آمده است که شاهد یخ‌زدن و برفک زدن یخچال و فریزر خود باشید. این مشکل می‌تواند برای تمام سبزی‌ها، گوشت‌ها، میوه و خوراکی‌های داخل یخچال و فریزر شما رخ دهد. این‌گونه مشکلات علت‌های مختلفی دارد. در یخچال بدون برفک یا نوفراست (Nofrost) برفکی داخل یخچال دیده نمی‌شود. اما در مواقعی در داخل این‌گونه یخچال‌ها برفک به وجود می‌آید.

در این یخچال‌ها، کویل اواپراتور یا در اصل رادیاتورهای خنک‌کننده با روکش‌هایی پوشانده شده‌اند تا دیده نشوند. همچنین هوای خنک به‌وسیله فن به داخل کابین فرستاده می‌شود و برفک به وجود آمده از رطوبت از طریق دستور برد الکتریکی یا تایمر در هنگام روشن شدن المنت برفک‌ها آب می‌شوند. سپس به محفظه‌ای که بر روی کمپرسور وجود دارد فرستاده می‌شود و در آنجا نیز از طریق گرمای موتور یخچال (کمپرسور) تبخیر می‌شود. به‌این‌ترتیب خنک‌سازی کمپرسور هم اتفاق می‌افتد و شما در این یخچال هیچ‌گونه برفکی مشاهده نمی‌کنید.

علت برفک زدن یخچال بدون برفک(نوفراست)

برفک زدن یخچال در یخچال‌های طبیعی امری طبیعی است. اما اگر یخچال‌های بدون برفک یا نوفراست برفک بزنند قضیه تغییر می‌کند. علت‌های برفک زدن یخچال بدون برفک شامل:

نامناسب بودن محل یخچال

درصورتی‌که یخچال را در محیطی مرطوب قرار دهید؛ اگر درب یخچال را حتی در دفعات کم باز و بسته کنید باعث برفک شدید یخچال می‌شود. به‌عنوان‌مثال اگر آشپزخانه در کنار حمام باشد و یا یخچال در کنار اجاق‌گاز قرار بگیرد این اتفاق روی می‌دهد. در موارد دیگر روشن بودن سماور روی اجاق باعث می‌شود آشپزخانه به محیطی با رطوبت بالا تبدیل شود. در این موقعیت برفک زدن یخچال‌های نوفراست هم حتی ممکن است.

عایق‌بندی نامناسب یخچال

تسمه لاستیکی باعث عایق‌بندی درب یخچال می‌شود. درصورتی‌که فقط گوشه‌ای از این تسمه پاره شود یا تغییر شکل بدهد کارایی خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل است که هوای گرم و مرطوب محیط بیرون به‌آسانی داخل یخچال نفوذ می‌کند. پس درصورتی‌که یخچال بدون برفک شما دچار برفک زدگی شد؛ چک کردن نوار لاستیکی درب یخچال اولین کاری است که باید انجام دهید. خرابی نوار لاستیکی درب یخچال علاوه بر برفک زدن یخچال موجب کارکرد مداوم کمپرسور و کم‌شدن عمر مفید و مصرف بیش از حد برق و افزایش هزینه‌ها می‌شود.

دلیل برفک زدن یخچال

در ابتدا باید آگاه باشیم که یخچال در حالت عادی آب یا رطوبتی تولید نمی‌کند؛ زیرا فضای درون یخچال بسیار سرد است. به دلیل باز شدن درب یخچال و ورود هوای گرم محیط آشپزخانه مقداری رطوبت و گرما هم وارد یخچال می‌شود. سپس آن رطوبت به دیواره‌های یخچال می‌رسد و در آنجا به برفک تبدیل می‌شود. در موارد دیگر مواد غذایی و سبزیجات که دارای آب هستند؛ با قرارگرفتن در یخچال رطوبت خود را وارد یخچال می‌کنند و باعث به‌وجودآمدن برفک می‌شود.

همان‌طور که گفته شد برفک زدن یخچال علت‌های گوناگونی دارد که شامل:

علت اول

در هنگام نصب یخچال محیطی را انتخاب کنید که رطوبت زیادی نداشته باشد. در اغلب موارد مشاهده می‌شود که یخچال‌ها در آشپزخانه قرار داده می‌شوند و ورودی حمام از آشپزخانه است. در این مورد با هر دفعه حمام رفتن محیط آشپزخانه بسیار مرطوب می‌شود و با باز کردن درب یخچال میزان زیادی از رطوبت وارد یخچال خواهد شد و این امر باعث به‌وجودآمدن برفک می‌شود.

در موارد دیگر محیط داخل آشپزخانه بسیار کوچک است و سقف کوتاهی دارد. بعضی افراد با قراردادن یخچال در کنار اجاق‌گاز، در آن محل پخت‌وپز می‌کنند یا با گذاشتن سماور روی اجاق‌گاز باعث افزایش رطوبت محیط می‌شوند. در این وضعیت محیط آشپزخانه دم می‌کند و هرچند روز یکبار توده بزرگی از یخ و برفک داخل یخچال به وجود می‌آید. پس حتماً به محیطی که در آن یخچال را قرار می‌دهید توجه نمایید.

علت دوم

اگر حتی چند میلی‌متر از لاستیک درب یخچال آسیب‌دیده باشد؛ باعث ورود هوای محیط خارج به درون یخچال می‌شود و برفک به وجود می‌آید. پس بازدید لاستیک درب یخچال جزو اولویت اصلی است. در صورت خراب بودن آن باید با تکنسین کار مربوطه تماس بگیرید تا به تعمیر و تعویض لاستیک درب یخچال بپردازد.

علت سوم

در بعضی مواقع مستهلک شدن بدنه دستگاه سبب ایجاد برفک می‌شود. اگر در هنگام جا‌به‌جایی یخچال ضربه بخورد یا محیط دارای رطوبت زیاد باشد، می‌تواند باعث پوسیدگی بدنه یخچال شود.

علت برفک زدن فریزر

در مواقعی امکان دارد برفک در اطراف درب فریزر به وجود آید. این اختلال در مواقعی اتفاق می‌افتد که درب فریزر به‌صورت کامل بسته نشده باشد. بهتر است مواد غذایی یا بسته‌هایی که امکان دارد مانع قرارگرفتن صحیح واشر درب شوند را دوباره مرتب کنید. به طور مثال بسته‌های مواد غذایی که بیش از اندازه به یکدیگر چسبیده‌اند، کشویی که به‌صورت کامل بسته نشده است، جا یخی‌های مکعبی که به شکل صحیح در مکان خود قرار نگرفته‌اند. اگر درب یخچال فریزر به درستی بسته نشود، هوای گرم وارد محفظه می شود. کمترین ضرر آن، تجمع یخ بر روی دیواره های دستگاه است. از علت یخ نزدن فریزر، بسته نشدن درست درب یخچال فریزر است.

همچنین ممکن است اختلال و مشکل برفک زدن فریزر از واشر یا بست درب باشد. حتماً باید اطمینان حاصل کنید که این بست‌ها سالم باشند و کاملاً به درب چسبیده باشند. به این نکته توجه داشته باشید که وجود پارگی یا ساییدگی در لاستیک دور درب یخچال فریزر، نشان‌دهنده زمان عوض‌کردن لاستیک بوده و علت برفک زدن فریزر است.

چرا یخچال برفک می‌زند

درباره اینکه یخچال چرا برفک می‌زند علت‌های گوناگونی مطرح است. عواملی مانند: ورود رطوبت فضای خارج به درون یخچال، خراب بودن و آسیب‌دیدن لاستیک درب یخچال و...

اما دلایل مهم دیگری هم در بروز برفک یخچال و در پاسخ به این سؤال که چرا یخچال برفک می‌زند تأثیرگذار است.

 افتادگی درب یخچال

در مواردی ممکن است درب یخچال به طور کامل در جای خود قرار نگیرد و حالتی افتادگی داشته باشد. هنگامی که نوار دور درب در سالم باشد، همچنین اگر به شکلی صحیح در جای خود قرار بگیرد اما روی بدنه یخچال قرار نگیرد؛ امکان دارد درب به اصطلاح افتادگی داشته باشد. درصورتی‌که این مشکل به وجود آمد باید ابتدا لولا و بادامک بررسی شوند و در مواردی هم باید درب تعویض شود.

خرابی میکروسوئیچ چراغ

درصورتی‌که هنگام بستن درب یخچال کلید چراغ کار نمی‌کند و لامپ نیز همیشه روشن باقی می‌ماند؛ از طریق بسته‌شدن درب یخچال گرما داخل دستگاه به وجود می‌آید. یکی از دلایل برفک زدن یخچال می‌تواند خرابی میکروسوئیچ لامپ یخچال باشد. مشکلی که سبب می‌شود یخچال در دمای مناسبی نباشد.

یکی از روش‌هایی که پیشنهاد می‌شود این است که یک گوشی موبایل را برای چند ثانیه در داخل یخچال قرار دهید تا از طریق فیلم‌برداری مطمئن شوید آیا چراغ یخچال خاموش می‌شود یا نمی‌شود. در نتیجه زمانی که داخل فیلم مشاهده کردید که چراغ یخچال خاموش نشد، لازم است میکروسوئیچ لامپ را تعویض کنید.

ازکارافتادن فیوز حرارتی

در یخچال‌های دارای تکنولوژی نوفراست یا بدون برفک، فیوز‌های حرارتی با ترموستات یا بدون ترموستات اجزای مهمی هستند که در مواقعی که ترموستات کار نمی‌کند حفاظت حرارتی را به وجود می‌آورند. درصورتی‌که این فیوزها از کار بیفتند یا بسوزند، عمل یخ‌زدایی انجام نمی‌گیرد و برفک در یخچال به وجود می‌آید.

لازم به ذکر است که شما می‌توانید این فیوزها را از طریق قراردادن دو پروب یک مولتی در حالت اهم متر به‌سادگی روی پایانه‌های آن امتحان کنید. اگر عددی را مشاهده نکردید، فیوز سوخته و لازم است تعویض شود.

ازکارافتادن هیتر دیفراست

به این نکته توجه کنید که یخچال‌های مجهز به فناوری بدون برفک از یک قطعه گرمایشی یخ‌زدا ویژه برخوردارند که هرگونه یخی که روی اواپراتور به وجود می‌آید را ذوب می‌کند. هنگامی که هیتر از کار بیفتد، سرمای اضافی ایجاد می‌شود. همچنین شما می‌توانید المنت گرمایش را از طریق مولتی‌متر در حالت اهم‌متر تست کنید.

در این وضعیت، همه سوکت‌های المنت را جدا کنید و بروپ‌های مولتی‌متر را روی دو پایانه آن بگذارید. سپس اگر روی حالت اهم‌متر عددی به نمایش نیامد؛ باید تعویض شود. توصیه ما این است که به هیچ عنوان این کار را خودتان انجام ندهید و برای تعمیر یخچال از تعمیرکاران مجرب و با سابقه کمک بگیرید. 


بیشتر بخوانید: دیفراست یخچال چیست


کار نکردن تایمر یخ‌زدایی

تایمر یخ‌زدایی سبب می‌شود تا یخ‌زدایی یخچال شما به‌صورت خودکار آغاز شود. اگر این قطعه خراب شود عمل برفک زدایی انجام نمی‌شود. شما می‌توانید جهت آغاز فرایند یخ‌زدایی، تایمر را به‌صورت دستی بچرخانید. در این هنگام یک صدای کلیک می‌شنوید. شما باید منتظر بمانید و بفهمید آیا هیتر گرم می‌شود یا خیر، البته باید اطمینان حاصل کنید که دستگاه به میزان کافی سرد است تا این اتفاق رخ دهد. درصورتی‌که هیتر گرم نشد، احتمال دارد تا اختلال و مشکل از تایمر دیفراست یا خود المنت باشد.

خرابی دمپر

در یخچال‌فریزرهای نوفراست یا بدون برفک، هر دفعه که محفظه یخچال خواستار سرمای بیشتر است؛ فنی که درون فریزر قرار دارد شروع به کار می‌کند و باعث می‌شود تا دمپر باز شود. در این مرحله هوای سرد به داخل یخچال پخش می‌شود. در هنگامی که دمپر باز شود هوای گرم راه خود را از قسمت یخچال به اواپراتور پیدا می‌کند و سبب برفک زدن اواپراتور یخچال می‌شود.

اگر به دمپر دسترسی دارید؛ می‌توانید خودتان آن را امتحان کنید. شما باید هرگونه کاور یا پوششی که روی آن قرار دارد را بردارید تا بتوانید آن را چشمی امتحان کنید. سپس ترموستات یخچال را به بیشترین میزان سرما برسانید و منتظر این باشید که موتور و فن شروع به کار کند. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که همه چیز به طور معمول کار می‌کند باید هنگام باز کردن درب، دمپر بسته شود و با بستن درب، دمپر باز شود.

خرابی سنسورها

سنسورهای فریزر و یخچال جهت اندازه‌گیری دما در محفظه‌های متفاوت استفاده می‌شوند. این سنسورها در پایان سیکل یخ‌زدایی برای خاموش‌کردن عناصر گرمایشی و فقط در دستگاه‌های بدون برفک کاربرد دارند. درصورتی‌که هرکدام معیوب باشند، می‌توانند سبب به‌وجودآمدن برفک بسیار شوند. همچنین شما می‌‌توانید آن‌ها را از طریق یک مولتی‌متر در حالت اهم‌متر جهت اندازه‌گیری مقادیری که روی آن درج شده امتحان کنید.

خرابی کمپرسور

در مواقعی که کمپرسور یخچال به‌درستی کار نکند؛ با به چرخش درآوردن سرما می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم سبب ایجاد سرمای اضافی در اواپراتور می‌شود که علت یخ‌زدن، آن است. اگر کمپرسور یخچال شما خراب شده باشد؛ لازم است آن را توسط یک تعمیرکار تعویض کنید.

کیپ شدن مسیر گاز

باید بدانید که روغن‌موتور در بعضی مواقع ممکن است وارد مدار خنک‌کننده شود که امکان دارد منجر به ایجاد انسداد مسیر گاز شود. این مورد می‌تواند به طور غیرمستقیم یکی از پاسخ‌های سؤالی که مطرح شد باشد. لازم به ذکر است درصورتی‌که گاز خنک‌کننده از مدار خنک‌کننده خارج شود ممکن است سرمایش زیادی توسط اواپراتور و کندانسور به وجود آید. درصورتی‌که مشکل ایجاد شده از نشت آن و از مایع خنک‌کننده باشد باید با یک متخصص تماس بگیرید.

خرابی برد

هنگامی که برد فرمان تنظیم‌کننده دما خراب باشد، یخچال یکسره کار می‌کند و بسیار سرد می‌شود. همین امر باعث به‌وجودآمدن یخ، داخل و در پشت یخچال می‌شود. با علت خاموش نشدن و اتومات نکردن یخچال آشنا شوید.

دمای محیط و گرما

شما باید بادقت زیادی به دمای محلی که یخچال در آن قرار دارد دقت کنید. به این نکته توجه کنید که از قراردادن یخچال خود در اتاقی که رو به جنوب است خودداری کنید چراکه در فصل تابستان، محیط خیلی گرم می‌شود. گرما و دما قادر است تا از عملکرد هرچه بهتر یخچال جلوگیری کند.

اگر یخچال شما در آشپزخانه قرار دارد؛ پیشنهاد می‌کنیم که از قراردادن آن در کنار رادیاتور یا فر جلوگیری کنید. همچنین هوای گرمی که با هر بار باز و بسته کردن درب یخچال وارد آن می‌شود یکی از دلایل عمده برفک است. شما باید رتبه‌بندی کلاس آب‌وهوای یخچال خود را بررسی کنید. لازم به ذکر است که یخچال‌های کلاس N  جهت کارکرد در دمای کمتر از 16 درجه سانتی‌گراد یا بیشتر از 32 درجه سانتی‌گراد ساخته نشده‌اند.

پرکردن بیش از حد مواد غذایی در داخل یخچال

اگر یخچال خود را خیلی زیادتر از حد معمول پر کنید؛ مثلاً در هنگام خرید، مواد غذایی زیادی را خریده باشید و مجبور باشید تمام محفظه‌ها را کاملاً پر کنید، پس به طور غیرمستقیم سبب ایجاد برفک در یخچال خود شده‌اید.


بیشتر بخوانید: چرا یخچال کار نمی‌کند


علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک

کار اصلی یخچال، نگهداری از مواد غذایی با ایجاد سرما است. اما در بعضی از مواقع عملکرد طبیعی یخچال با مشکل مواجه می‌شود و سرمای بیش از حد سبب یخ‌زدن خوراکی‌های داخل یخچال می‌شود. افزایش دمای یخچال می‌تواند یکی از علل یخ‌زدن داخل یخچال باشد. لازم به ذکر است که دمای مناسب در درون یخچال بدون برفک باید بین 1 تا 4 درجه سانتیگراد یا بین 34 تا 40 درجه فارنهایت باشد. با دمای مناسب یخچال در تابستان و زمستان آشنا شوید.

همچنین این دماها بر اساس فصول تغییر می‌کند. برای فصل‌های گرم و تابستان این دما باید در حداکثر خود باشد و در فصل زمستان این دما باید در حداقل خود باشد. به‌طورکلی دمای معمول داخل یخچال برای فصل تابستان، باید بین ۳ تا ۴ درجه سانتی‌گراد تنظیم شود. همچنین دمای معمول داخل یخچال برای فصل زمستان، باید بین ۱ تا ۲ درجه سانتی‌گراد تنظیم شود. شما می‌توانید با تغییر دمای درست داخل یخچال طول عمر یخچال خود را افزایش دهید و از به‌وجودآمدن مشکلات جلوگیری کنید. علت‌های مختلفی در یخ‌زدن داخل یخچال بدون برفک دخیل هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

خرابی ترموستات

کنترل دما و سرمای داخل یخچال از وظایف ترموستات است. اگر دمای یخچال زیاد شود، ترموستات فن‌های یخچال و کمپرسور را روشن می‌کند و باعث خنک‌سازی می‌شود. ترموستات به‌وسیله سیم‌هایی به مدار کمپرسور وصل شده است. همچنین خراب‌شدن ترموستات یکی از علت‌های یخ‌زدن داخل یخچال بدون برفک است. جهت رفع این اختلال تکنسین کار باید به تعویض قطعه بپردازد. با مطالعه مقاله علائم خرابی ترموستات یخچال می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره‌ی این مشکل به دست آورید. 

خرابی دمپر ورودی هوا

دمپر هوا، از مهم‌ترین قطعات یخچال است. به‌وجودآمدن اختلال و نقص در دمپر هوا یکی از علت‌های اصلی یخ‌زدن داخل یخچال بدون برفک است. این قطعه سبب متعادل شدن جریان هوای فن اوپراتور در داخل یخچال می‌شود و باعث کنترل میزان هوای سرد به بخش خوراکی‌ها و مواد غذایی داخل یخچال می‌شود.

خرابی ترمیستور

سنسور دما یا همان ترمیستور، مسئولیت تنظیم خودکار دمپر یخچال و سنجش دما را بر عهده دارد. این قطعه از اتصال دو سیم با یک کپسول پلاستیکی صورت‌ گرفته که در بخش ورودی هوا قرار می‌گیرد. به همین دلیل در صورت به‌وجودآمدن اختلال و خرابی این قطعه، سرمای بیش از حدی در یخچال ایجاد می‌شود.

خرابی برد الکتریکی

برد الکتریکی اصلی‌ترین قطعه یخچال است که وظیفه کنترل سایر قطعات را بر عهده دارد. به همین دلیل اگر برای این قطعه حساس و مهم یخچال کوچک‌ترین اختلالی به وجود بیاید؛ سبب به‌وجودآمدن اختلال و مشکل در سایر قطعات می‌شود. لازم به ذکر است ایراد این قطعه سبب افزایش دما و علت یخ‌زدن داخل یخچال بدون برفک می‌شود زیرا تمام سنسورهای یخچال به قطعه برد الکتریکی متصل است.

خرابی برد کنترل دما

در صورت بروز اختلال در این قطعه، موجب ایجاد مشکل در ارسال ولتاژ بی‌وقفه به سیستم سردسازی دستگاه شده و به همین دلیل سرمای زیاد داخل یخچال می‌شود. به همین ترتیب مواد غذایی داخل یخچال و میوه‌ها یخ خواهد زد.

علت یخ‌زدن فریزر بدون برفک

عوامل زیادی در یخ‌زدن فریزر بدون برفک وجود دارد که شامل:

  • دمای استاندارد فریزر باید بین منفی 20 تا منفی 17 درجه سانتی‌گراد باشد.
  • توجه داشتن به دمای فریزر در فصول زمستان و تابستان
  • سالم بودن لوله‌های کندانسور یا کویل‌ها
  • سالم بودن رله استارت کمپرسور
  • تمیز بودن سیم‌پیچ خازن و سردکردن فریزر یخچال
  • سالم بودن برد کنترل دما
  • سالم بودن موتور فن
  • سالم بودن اواپراتور
  • چفت شدن صحیح درب فریزر
  • تمیزکردن مداوم داخل فریزر
  • قراردادن به‌اندازه مواد غذایی و بسته‌های غذایی به طور متوسط در داخل فریزر (نه بیش از اندازه)
  • سرویس به‌موقع یخچال

 

مشکل برفک زدن و یخ‌زدن یخچال حتی در یخچال‌های بدون برفک داخلی و خارجی هم مشاهده می‌شود. باتوجه‌به علت‌هایی که ذکر شد باید به هرگونه مشکل و اختلال در قطعات یخچال خود توجه کرده و نسبت به سرویس به‌موقع یخچال خود اقدام کنید.

اگر در شهر تهران زندگی می کنید و برای یخچال های شما مشکلی پیش آمده و مدام برفک می زنند، می توانید تعمیر یخچال خود را به شرکت معتبر تعمیر لوازم خانگی مدرن تکنیک بسپارید. مدرن تکنیک با بیش از 20 سال سابقه یکی از مهم ترین و بهترین تعمیرگاه های رسمی و نمایندگی های برند های خارجی مانند نمایندگی جنرال الکتریک در ایران است که تعمیر لوازم خانگی را به بهترین شکل برای شما انجام می دهد. شما فقط کافیست برای برقراری ارتباط و درخواست برای تعمیر لوازم در خانه تان، با شعب مختلف مدرن تکنیک در شرق، غرب، شمال و جنوب تهران تماس حاصل فرمایید. 

خدمات تعمیرات لوازم خانگی مدرن تکنیک: تعمیر یخچال جنرال الکتریک، تعمیر یخچال مابه، تعمیر یخچال وستینگهاوس ، تعمیر یخچال پروفایل، تعمیر یخچال ویرپول و تعمیر یخچال آدمیرال

برای ارسال سریع کارشناس، لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

برای تماس با تعمیرکار کلیک کنید