شماره تماس: 02122500600

علائم خرابی برد یخچال، عیب یابی و تعمیر

علائم خرابی برد یخچال، عیب یابی و تعمیر

تکنولوژی مدام در حال پیشرفت است. هر روز وسایل الکتریکی جدیدی روانه بازار می‌شود. این پیشرفت تکنولوژی زندگی انسان را آسان‌تر می‌کند. یخچال یکی از وسایل برقی مهم در آشپزخانه است. این دستگاه از پیشرفت تکنولوژی عقب نمانده. یخچال‌های مدرن با امکانات جدید به صورت روزانه روانه بازار می‌شود. قطعات جدید جای قطعات قدیمی را در یخچال می‌گیرند. مدتهاست که ترموستات و کنترل‌کننده‌های مکانیکی جای خود را به قطعات الکترونیک داده‌اند. یکی از این قطعات بردالکترونیکی یخچال است. برای آشنایی با این قطعه و نحوه‌ی عیب‌یابی و تعمیر آن با ما همراه باشید.

برد الکترونیکی یخچال چیست؟

برد الکترونیکی اصلی‌ترین قسمت یخچال است. این قطعه عملکرد مهم‌ترین سیستم‌های یخچال مثل فن یخچال، کمپرسور، المنت یخچال، درب‌ها، یخ‌ساز و سنسورها را کنترل می‌کند. آسیب یا نقص در این قطعه سیستم‌های اصلی یخچال را مختل می‌کند.

برد یخچال کجاست؟

این قطعه اغلب در قسمت پشت یخچال قرار دارد. محل قرارگیری این قطعه در برندهای مختلف فرق می‌کند. برای پیدا کردن محل دقیق قرارگیری برد الکترونیکی در یخچال از دفترچه راهنمای یخچال استفاده کنید 

علت خرابی و سوختن برد یخچال چیست؟

در این قسمت دلایل مختلفی که منجر به خرابی و سوختن برد یخچال می شود را بررسی می کنیم:

تماس آب با برد یخچال

گاهی ممکن است در حین نظافت یخچال، آب با برد یخچال تماس پیدا کرده که میتواند منجر به خرابی و یا سوختن برد شود.

خرابی قطعات یخچال

بررسی اطمینان از اینکه دیودها و خازن های مناسب برای برد مشخص شده اند، احتمال سوختن مربوط به خرابی قطعات را کاهش می دهد.

اجزای بسیار نزدیک به هم برد

یکی دیگر از عوامل خرابی برد یخچال، بسته شدن نزدیک به هم اجزای روی برد است. در صورتی که قطعات روی برد فاصله مناسبی نداشته باشند، در اثر گرم شدن هر یک، دمای بالایی ایجاد شده که می تواند منجر به خرابی برد شود. 

آسیب یخچال ناشی از افزایش ولتاژ بالا

هنگامی که ولتاژ ناشی از افزایش برق افزایش می یابد، گرمای بیش از حدی تولید می کند که می تواند به چندین قسمت از یخچال آسیب برساند. برد، کمپرسور و یخ ساز سه جزء از یخچال هستند که که در اثر افزایش ولتاژ بیشترین آسیب را می بینند. برای جلوگیری از این اتفاق، از محافظ برق استفاده کرده و از اتصال همزمان چندین وسیله به محافظ برق خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین محافظ یخچال ساید


علائم خرابی برد یخچال

روشن شدن کد خطای یخچال

نمایان شدن کد خطا روی صفحه نمایشگر برد الکترونیکی می‌تواند یکی از نشانه‌های آسیب به این قطعه باشد. در ادامه تعدادی از کدهای خطا در برندهای مختلف یخچال معرفی می‌شوند.

 کد خطای H S R نقص یا آسیب در بردالکترونیکی یخچال جنرال استیل را نشان میدهد.

کد خطای F1  C یا 1 و یا F10 g نقص یا آسیب در برد الکترونیکی یخچال سامسونگ را نشان میدهد.

کد خطای 08 نقص یا خرابی در برد الکترونیکی یخچال ویرپول را نشان میدهد.

روشن نشدن یخچال

گاهی یخچال بعد از خاموش شدن دیگر روشن نمی‌شود. در این شرایط پریز برق یخچال را تست کنید. مطمئن شوید برق‌رسانی به خوبی انجام می‌شود. سیم برق و سیستم برق‌رسانی یخچال را چک کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید.اگر موارد ذکر شده مشکلی نداشتند احتمال زیاد برد الکترونیکی یخچال دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. اگر یخچال جنرال الکتریک دارید و با چنین مشکلی مواجه شده اید، تعمیر یخچال جنرال الکتریک خود را به متخصصین مدرن تکنیک بسپارید.

تعویض قطعه معیوب و برطرف نشدن مشکل یخچال

گاهی قطعه‌ای در یخچال دچار نقص و خرابی می‌شود. اگر بعد از تعمیر یا تعویض قطعه عملکرد یخچال هنوز نامناسب است احتمالا مشکل به برد الکترونیکی مربوط می‌شود. قطعات مهم یخچال در برد الکترونیکی یک چیپ مخصوص دارند. در این شرایط چیپ مربوط به قطعه‌ی تعمیر یا تعویض شده دچار مشکل است. به همین دلیل حتی با تعمیر یا تعویض قطعه معیوب یخچال هنوز  به درستی کار نمی‌کند. بررسی برد الکترونیکی ممکن است به برطرف شدن مشکل یخچال کمک کند.

روشن و خاموش شدن خودکار یخچال

ممکن است یخچال وقتی در حال کارکردن است خاموش و روشن شود. در این شرایط ممکن است برد الکترونیکی دچار مشکل باشد. هر چه سریع‌تر برای تعمیر یخچال اقدام کنید. این شرایط می‌تواند به موتور یخچال آسیب جدی وارد کند.


بیشتر بخوانید: علت کار نکردن یخچال


تاثیر عملکرد برد یخچال بر سایر بخش های یخچال

برد الکترونیکی نقش رهبر را در یخچال‌های امروزی دارد. عملکرد نامناسب هر کدام از قطعات اصلی و مهم یخچال ممکن است مربوط به این قطعه باشد.

فن یخچال:

این دستگاه وظیفه خنک کردن یخچال را به عهده دارد. در ساختار فن پره‌هایی قرار دارند. این پره‌ها به صورت چرخشی حرکت می‌کنند. با این کار هوا به جریان می‌افتد. هوای راکد جابه‌جا شده و هوای تازه و خنک جایگزین آن می‌شود.

فن یخچال انواع مختلفی دارد از جمله:

فن کمپرسور:

این قطعه وظیفه خنک کردن کمپرسور یا همان موتور یخچال را به عهده دارد. وقتی کمپرسور به کار می‌افتد این قطعه کارش را شروع می‌کند. فن کمپرسور دمای موتور یخچال را متعادل نگه‌می‌دارد و از داغ شدن بیش از حد آن جلوگیری می‌کند.

فن اواپراتور:

این فن هوای گرم داخل یخچال را خارج کرده و هوای تازه و خنک را جایگزین می‌کند.

فن اینورتر:

این فن وقتی دمای یخچال به حد موردنظر می‌رسد کاملا متوقف نمی‌شود. در این شرایط این قطعه با صرف انرژی کمتری به فعالیت ادامه می‌دهد.

کمپرسور یخچال:

کمپرسور در واقع یک پمپ الکتریکی است. این قطعه درون محفظه‌ا‌ی که مهر و موم شده قرارگرفته است. اجزای سازنده کمپرسور میلنگ، پیستون و سوپاپ است. میلنگ به چرخش در می‌آید. با چرخش میلنگ سوپاپ‌ها به حالت باز و بسته در می‌آیند. با این کار گاز مخصوص یخچال وارد لوله و سیلندر مخصوص یخچال می‌شود. گاز به صورت رفت و برگشت در لوله‌ها حرکت می‌کند. با حرکت مداوم گاز در لوله‌ها عمل سرمایش انجام می‌شود. در واقع کمپرسور، گاز یخچال را درون لوله‌های اواپراتور به گردش درمی‌آورد و سپس فشرده می‌کند. گاز یخچال به کندانسور می‌رود، در آنجا خنک می‌شود و حالت مایع به خود می‌گیرد. سه لوله روی بدنه کمپرسور وجود دارد. لوله شارژ گاز، لوله رفت و لوله برگشت. فرایند سرماسازی با چرخش گاز در این سه لوله ادامه پیدا می‌کند.

المنت یخچال:

با گذر زمان لوله‌های اواپراتور دچار برفک می‌شوند. این برفک‌ها به مرور زمان یخ می‌زنند. وقتی لوله‌ها دچار انجماد می‌شوند گاز یخچال نمی‌تواند از لوله‌های اواپراتور عبور کند. هیتر المنت یخچال برفک روی لوله‌ها را از بین می‌برد و فرایند سرمایش دوباره به راه می‌افتد. از انواع رایج هیتر المنت میتوان میله فلزی، میله پوشانده شده با نوار آلومینیومی و سیم داخل لوله شیشه‌ای را نام برد. بعضی از یخچال‌ها حجم بیشتر و توان بالاتری دارند. در این مواقع هیتر المنت هم باید توان بیشتری داشته باشد. این قطعه معمولا در قسمت پشتی یخچال قرارگرفته و به راحتی در دسترس است. با علت برفک زدن یخچال آشنا شوید.

درب یخچال:

یکی از قسمت‌های مهم یخچال درب آن است. این قطعه قسمت‌های مختلفی دارد. دیواره بیرونی یخچال که معمولا از فلز و آلومینیوم ساخته می‌شود. نوار عایق دور درب یخچال که در حفظ سرمایش داخلی یخچال نقش دارد. قفسه‌های تعبیه شده در این قسمت برای جایگذاری مواد غذایی کوچک و سبک استفاده می‌شود.

یخ‌ساز یخچال:

برای آغاز فرایند یخ‌سازی از یک شلنگ یا لوله استفاده می‌شود. یک سر شلنگ به لوله آب شهری و سر دیگر آن به پشت یخچال در قسمت شیر ورودی آب وصل می‌شود. وقتی دمای یخچال به درجه‌ی مناسبی برای یخ‌سازی برسد. جریان آب از شیر ورودی آب وارد یخ‌ساز می‌شود. از طریق لوله‌های کوچکی که در این قسمت وجود دارد آب به قالب یخ‌ساز منتقل می‌شود. پس از انجماد آب، یخ‌ساز یخ‌های تولید شده را داخل مخزن می‌ریزد. چرخه تولید یخ به همین شکل ادامه می‌یابد تا زمانی‌ که مخزن یخ پر شود.

سنسورهای یخچال:

سنسور مسائل مختلفی مثل دما، رطوبت و ... را اندازه‌گیری می‌کند. در ادامه با مهم‌ترین سنسورهای موجود در یخچال آشنا می‌شویم. برای اطمینان از سالم بودن سنسورهای یخچال، با تست سنسور یخچال آشنا شوید.

سنسور دمای داخلی:

این سنسور دمای داخلی یخچال را می‌سنجد. در صورتی‌که دما از حد نرمال بالاتر برود این قطعه به کمپرسور هشدار می‌دهد. کمپرسور به کار می‌افتد و دما را تنظیم می‌کند. هنگامی که دما به حد نرمال برسد این سنسور دوباره برای کمپرسور هشدار ارسال می‌کند. کمپرسور با دریافت هشدار متوقف می‌شود.

سنسور دمای فریزر:

این سنسور دمای داخلی فریزر را تنظیم می‌کند. این قطعه اجازه نمی‌دهد دمای فریزر از میزان تعیین شده کمتر یا بیشتر شود.

سنسور دمای محیطی یخچال:

این سنسور دمای محیط اطراف یخچال را می‌سنجد. اطلاعات دریافت شده را به برد ارسال می‌کند. برد ولتاژ وارده به کمپرسور را براساس اطلاعات دریافت شده تنظیم می‌کند.

سنسور دیفراست یخچال:

این سنسور دمای هیتر را کنترل می‌کند و از داغ شدن بیش‌ازحد آن جلوگیری می‌کند. این قطعه با فعالیت خود از اواپراتور در برابر آسیب محافظت می‌کند.


بیشتر بخوانید: دیفراست یخچال چیست


سنسور درب یخچال:

این سنسور هنگامی که درب یخچال باز بماند هشدار می‌دهد. به این ترتیب از هدر رفتن سرمای داخل یخچال جلوگیری می‌شود. در این شرایط کمپرسور مجبور نمی‌شود برای خنک کردن مجدد محیط داخلی یخچال بیش‌ازحد کار کند.

آموزش عیب‌یابی و تعمیر برد الکترونیکی یخچال

ابتدا برق را قطع کنید. یخچال را از برق بکشید. توجه داشته باشید که محل قرارگیری برد الکترونیکی در برندهای مختلف یخچال فرق می‌کند. ممکن است این قطعه پشت یخچال، در دیواره‌ی جانبی، سقف یا حتی داخل یخچال نصب شده باشد. قبل از اقدام برای عیب‌یابی محل قرارگیری برد را پیدا کنید. اگر بردالکترونیکی در قسمت پشتی یخچال قرار دارد، مراحل زیر را دنبال کنید:

یخچال را کمی جلو بیاورید. این کار را  تا جایی ادامه دهید که به محل قرارگیری برد الکترونیکی دسترسی پیدا کنید. روی برد الکترونیکی یک پوشش وجود دارد. پیچ‌های پوشش را باز کنید، سپس پوشش را از روی برد بردارید. سیم‌های متصل به برد را از آن جدا کنید. نحوه قرارگیری صحیح سیم‌ها و اتصالات را به خاطر بسپارید. برای اینکه دچار اشتباه نشوید می‌توانید از سیم‌ها و اتصالات عکس بگیرید. بقیه اتصالات را باز کنید. برد الکترونیکی را از بدنه‌ی یخچال بیرون بیاورید. زبانه‌های قفل پلاستیکی برد را با یک پیچ‌گوشتی باز کنید و برد را بیرون بیاورید. سیم‌ها و اتصالات را به برد جدید متصل کنید. از نصب شدن کامل و درست سیم‌ها و اتصالات مطمئن شوید. پایه‌های سوکت قطعات را به خوبی تمیز کنید. از وصل شدن صحیح پایه‌های سوکت مطمئن شوید. برد الکترونیکی را تمیز کنید. اتصال سیم‌های برد به مدار را بررسی کنید. توجه داشته باشید که  تمام سیم‌های رابط باید به هم متصل باشند. قطعات را چک کنید و مطمئن شوید به خاطر سوختگی تغییر رنگ نداده یا ذوب نشده باشند. اگر هیچ کدام از موارد گفته شده در برد الکترونیکی وجود نداشت حالا برای عیب‌یابی و تعمیر و تعویض قطعه معیوب در بردالکترونیکی اقدام کنید. برای این کار به مولتی‌متیر و تجهیزات مونتاژ احتیاج دارید.

بردالکترونیکی یکی از مهمترین قطعات یخچال است. برای عیب‌یابی و تعمیر آن تجربه و تخصص کافی نیاز است. بهتر است از تکنسین متخصص در نمایندگی برند یخچال خود کمک بگیرید.

تعمیر یخچال دووتعمیر یخچال فریجیدر | تعمیر یخچال وایت هاوس | تعمیر یخچال وستینگهاوس

برای ارسال سریع کارشناس، لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

برای تماس با تعمیرکار کلیک کنید