شماره تماس: 02122500600

تعمیر ترموستات یخچال|نحوه عیب یابی ترموستات

تعمیر ترموستات یخچال|نحوه عیب یابی ترموستات

یخچال‌ها از قطعه‌های مختلفی ساخته شده‌اند. این قطعه‌ها در گذر زمان ممکن است با ایراداتی مواجه شوند. یکی از قطعه‌های مهم یخچال، ترموستات است. این جزء مهم، وظیفه تنظیم دما و فرمان دادن به کمپرسور را دارد. چنانچه ترموستات دچار مشکل شود، تنظیم دمای یخچال نیز به درستی انجام نخواهد شد. در این صورت باید هرچه سریعتر نسبت به تعمیر یخچال اقدام کنید. مدرن تکنیک مجموعه‌ای با متخصصان آموزش دیده برای حل این مسئله است.

آشنایی با انواع ترموستات یخچال

یکی از قطعات اساسی در یخچال ترموستات است که فرایند خنک‌سازی و تنظیم دما را بر عهده دارد. در واقع ترموستات تمام سعی خود را می‌کند تا دمای یخچال در حد ثابتی نگه داشته شود. در برخی از یخچال‌ها ممکن است ساختار ترموستات متفاوت باشد؛ برای مثال در ترموستات یخچال‌های نفتی، جیوه به کار گرفته شده است.

در حقیقت ترموستات یخچال نفتی با داشتن جیوه به عنوان یک سیال حرارتی عمل می‌کند؛ به‌گونه‌ای که با افزایش دمای محیط، جیوه آنها دچار افزایش حجم می‌شود تا از طریق لوله‌های کوچکی به کمپرسور فرمان دهد. ترموستات‌های امروزی مختلفی وجود دارند؛ از معروف‌ترین آنها می‌توان به ترموستات یخچال مدل فشار بخار، دو قطبی و جامد الکتریکی اشاره کرد. انواع فشار بخار و دو قطبی قدیمی‌تر بوده و اگر آنها خراب شوند، باید حتماً تعمیر ترموستات یخچال قدیمی را انجام دهید. در ادامه ویژگی‌های هر کدام را برمی‌شماریم:

ترموستات یخچال

ترموستات مدل فشار بخار

ترموستات مدل فشار بخار، میله شیشه‌ای دارای الکل دارد که کار خود را هم به صورت مکانیکی و هم به صورت الکتریکی پیش می‌برد. این مدل با داشتن الکل نسبت به تغییرات دمایی حساس بوده و به محض تغییرات دمایی بخار می‌شود. با انبساط این مایع به دیافراگم فشار وارد شده و کلید مخصوص روشن می‌شود. با روشن شدن این کلید برای تولید سرما دستور صادر خواهد شد.

ترموستات مدل دو قطبی

 ترموستات مدل دو قطبی دارای نوار حسگر و دو فلز است. زمانی که افزایش دما رخ دهد، این دو فلز منبسط شده و دستور سرما صادر می‌شود.

 ترموستات مدل جامد الکتریکی

 ترموستات یخچال فریزرهای امروزی از نوع جامد الکتریکی بوده و دارای یک قطعه الکتریکی است که خاصیت هدایت الکتریسیته دارد. این قطعه که به شدت به دما حساس است، درخواست سرما را صادر می‌کند.

نگاهی به نقشه ترموستات یخچال

در نقشه ترموستات یخچال دو نوع کلید برای اتصال ترموستات به چشم می‌خورد. یکی از این کلیدها مربوط به سیم کشی اصلی و دیگری جهت خروجی کمپرسور تعبیه شده است. باید بدانید که نحوه سیم بندی ترموستات یخچال به صورت سری است. در این مدل سیم کشی یک سیم تغذیه به رله ptc رفته و دیگری به ترموستات وارد می‌شود که سیم‌های رسیده به کمپرسور از آن نشئت می‌گیرد. نحوه سیم‌بندی ترموستات یخچال تا حد زیادی به قدرت کمپرسور، رله استارت، خازن، تک فاز و یا سه فاز بودن آن و ... بستگی دارد. البته این کار توسط افراد غیرحرفه‌ای نباید انجام شود؛ بلکه تنها متخصصان در زمینه تعمیر یخچال ترموستات میتوانند از پس آن بر بیایند. اگر ترموستات یخچال شما از نوع سه فیش باشد، اتصال آن بسیار ساده است. این نوع ترموستات با تغییرات دمای یخچال باز و بسته می‌شود تا بتواند دمای یخچال را حفظ کند. زمانی که دمای دستگاه به میزان ایده‌آلی برسد، موتور از رادیاتور قطع می‌شود تا کمپرسور خاموش شود.

تعمیر ترموستات یخچال

علائم خرابی ترموستات یخچال؛ آلارمی برای تعمیر

قبل از هر چیزی باید به طور کامل با عملکرد ترموستات یخچال آشنا شوید. کارایی ترموستات یخچال، مربوط به مدیریت سیستم سرمایش یخچال است تا کاربران از دمای داخل یخچال باخبر شوند. این کنترل کننده دمای خودکار دمای محفظه‌ یخچال را ثابت نگه می‌دارد تا سرمای درون آن از مقدار مشخص کمتر یا بیشتر نشود؛ زیرا هرگونه نوسانات دمایی سبب یخ زدن مواد غذایی یا فاسد شدن آن‌ها خواهد شد.

نحوه عملکرد ترموستات به این صورت است که با ورود هوای گرم به داخل یخچال، ترموستات کمپرسور را به کار کردن وا می‌دارد. زمانی که کمپرسور شروع به فعالیت کند، دمای محفظه یخچال کاهش پیدا کرده و به حد نرمال می‌رسد. اگر به هر دلیلی این قطعه کار خود را به درستی انجام ندهد، انرژی زیادی تلف می‌شود و احتمالاً غذاهایتان به دلیل دمای نامطلوب خراب می‌شوند. با توجه به اهمیت این موضوع زمانی که نشانه‌های خرابی ترموستات را مشاهده کردید، باید حتماً نسبت به تعمیریخچال جنرال الکتریک اقدام نمایید. در ادامه به تعدادی از این علائم اشاره خواهیم کرد:

عدم خنک شدن مواد غذایی

اولین نشانه‌ای که شما را متوجه خراب بودن ترموستات یخچال می‌کند، عدم خنک بودن مواد غذایی است. در واقع اگر درب یخچال را باز کردید و متوجه شدید که نوشیدنی دلخواهتان به اندازه کافی خنک نیست، باید شکتان به ایراد در ترموستات برود. در چنین وضعیتی باید به تعمیر ترموستات یخچال بپردازید تا اوضاع روبه‌راه شود.

 سرد بودن بیش از حد مواد غذایی

در مقابل اگر درب یخچال را باز کردید و متوجه شدید که مواد غذایی یخ زده‌اند یا بیش از حد همیشه سرد شده‌اند، باید به بررسی سلامت ترموستات بپردازید. به عبارتی اگر ایراد از درجه دمای یخچال نبود، باید از تعمیرکار ترموستات یخچال برای سرویس این قطعه کمک بگیرید.

وقوع نوسانات دمایی در یخچال

همانطور که اشاره کردیم وظیفه ترموستات، حفظ تعادل دمای یخچال است. در حقیقت این قطعه سعی می‌کند تا دمای متعادل ۳۲ تا ۴۰ درجه فارنهایت را برای مواد غذایی فراهم کند. وقوع هرگونه نوسانات دمایی موجب نابودی مواد غذایی خواهد شد. شایان ذکر است که خوردن این مواد غذایی مشکلات سلامتی متعدد و گاهی جدی را برای شما به وجود خواهد آورد؛ پس بهتر است هرچه سریعتر تعمیر ترموستات یخچال را شروع کنید.

 روشن ماندن موتور یخچال

زمانی که کمپرسور به طور مداوم کار کند، میتوان آن را نشانه خرابی ترموستات دانست. در صورتی که ترموستات خراب شده باشد، به دلیل وجود دمای نامطلوب کمپرسور همواره کار می‌کند تا یخچال به دمای لازم برسد. پس روشن ماندن مداوم کمپرسور می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از خرابی ترموستات باشد.

 زنگ زدگی ترموستات

یکی دیگر از علائم خرابی ترموستات یخچال، زنگ زدگی این قطعه است. اگر به هر دلیلی از جمله رطوبت ترموستات زنگ بزند، نمی‌تواند عملکرد صحیحی از خود نشان دهد که این مسئله نیازمند رسیدگی فوری است.

 خاموش ماندن موتور یخچال

 از دیگر علائم خرابی ترموستات می‌توان به خاموش ماندن کمپرسور اشاره کرد. در صورت خرابی ترموستات دمای یخچال حفظ نشده و رو به گرمی می‌رود. در این هنگام کمپرسور جهت سرد کردن داخل یخچال حرکتی از خود نشان نمی‌دهد؛ در نتیجه مواد غذایی رو به نابودی خواهند رفت. با این حساب لازم است حتماً با تکنسین‌ها برای تعمیر ترموستات یخچال تماس بگیرید.

مشاهده یخ زدگی در فریزر

به لطف فناوری‌های جدید، یخچال فریزرهای امروزی از تنظیمات یخ زدایی برخوردار هستند. در واقع به لطف این سیستم دستگاه می‌تواند هر ۷ ساعت یک بار به طور اتوماتیک عملیات یخ زدایی را انجام دهد. قطعه‌ای که در انجام یخ زدایی یخچال نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند، ترموستات است. یخ زدگی در فریزر می‌تواند به عنوان یکی از علائم خرابی کلید ترموستات تلقی شود. به بیانی داستان از این قرار است که در هنگام کاهش دمای یخچال، کلید ترموستات به دلیل داشتن مشکل، نمی‌تواند باز شود.

مشکل ترموستات یخچال

تست ترموستات یخچال از طریق بررسی کمپرسور

همانطور که گفتیم ترموستات قطعه مهمی در یخچال به شمار می‌رود. در حقیقت خاموش و روشن شدن کمپرسور به فرمان ترموستات بستگی دارد. به طور کلی ترموستات ۴ فیش/ ۳ فیش تست شبیه به همی دارند. اگر متوجه شدید که کمپرسور دستگاه شما روشن نمی‌شود، می‌توانید به خرابی ترموستات شک کنید؛ بنابراین یکی از راه‌های کشف خرابی در این قطعه، بررسی کمپرسور است. برای آشنایی با تست ترموستات یخچال با ما همراه باشید:

·        در مرحله اول لازم است که مطمئن شوید برق یخچال ایرادی ندارد.

·        بعد از آن دمای کمپرسور را چک کنید؛ یعنی با رعایت اصول ایمنی به کمپرسور دست بزنید و ببینید سرد است یا نه. چنانچه کمپرسور خنک باشد، به این معناست که از کار افتاده است.

·        چنانچه مطمئن شدید که مشکل از رله اورلود و کمپرسور نیست، باید ذهنتان به معیوب شدن ترموستات برود در این صورت راهی جز تعویض ترموستات یخچال باقی نمی‌ماند؛ زیرا در صورت اختلال در ترموستات قطعه‌ای وجود ندارد که به کمپرسور دستور فعالیت دهد؛ در نتیجه با لمس این قطعه متوجه می‌شوید که سرد است و کار نمی‌کند.

·        در این مرحله با چرخاندن ترموستات تا انتهای درجه بررسی کنید که کمپرسور شروع به کار می‌کند یا نه؛ اگر کار نکرد، اطمینان می‌یابید که ایراد از ترموستات است.

·        روش دیگر جدا کردن سیم‌های اصلی ترموستات یخچال است. این سیم‌ها را جدا کرده و به هم بچسبانید. چنانچه با چسباندن فعالیت کمپرسور از سر گرفته شد، به این معناست که ترموستات دچار ایراد شده و باید هرچه سریع تر تعمیر ترموستات یخچال را آغاز کنید.

تنظیم ترموستات یخچال؛ کاری که در آغاز فصل گرما و سرما باید انجام دهید

ترموستات از قطعات مکانیکی یخچال محسوب می‌شود؛ یعنی به طور اتوماتیک دمای یخچال را مدیریت کرده و دستورهای لازم را به کمپرسور می‌رساند. برای آنکه بهتر این مطلب را متوجه شوید، یک مثال می‌زنیم. در نظر بگیرید که شما با استفاده از پیچ ترموستات یخچال دمای محفظه را روی 4 گذاشته‌اید. ترموستات با فعالیت‌های خود کمپرسور را به این وامی‌دارد که دمای یخچال را به ۴ درجه برساند. درست هنگامی که دما به ۴ درجه رسید، کمپرسور از کار می‌افتد. درست است که این دما به طور کلی برای کار یخچال نرمال است؛ اما توصیه می‌شود در آغاز فصول سرما و گرما تنظیم پیچ ترموستات یخچال را به طور مجدد انجام دهید تا دمای بهینه یخچال حفظ شود. اگر شما هم نحوه تنظیم درجه ترموستات یخچال را بلد نیستید، بهتر است نگاهی به نکات زیر بیندازید:

§        همانطور که می‌دانید در فصل تابستان به دلیل افزایش دما، بهتر است دمای یخچال بالا بیاید. به نظر می‌رسد که دمای ایده‌آل برای فصل گرما بین ۲ تا ۳ درجه باشد.

§        در فصل زمستان نیز خوب است درجه پیچ ترموستات یخچال را روی عدد یک یا دو بگذارید.

§        شاید این نکته را ندانید که در تنظیم پیچ ترموستات یخچال با بزرگ شدن عدد، دمای محیط سردتر می‌شود.

مواد غذایی داخل یخچال

تعمیر ترموستات یخچال؛ راهی برای بازیابی دمای ایده‌آل

همانطور که بارها اشاره کردیم چیزی که باعث کنترل دمای یخچال می‌شود، ترموستات آن است. اگر این قطعه به هر دلیلی با مشکلی مواجه شود، دمای ایده‌آل دستگاه از حد نرمال خارج می‌شود. در چنین مرحله‌ای لازم است نسبت به تعمیر ترموستات یخچال اقدام کرده و از تکنسین‌ها کمک بگیرید. البته به گفته کارشناسان تعمیر ترموستات یخچال تنها زمانی کارساز است که قطعه به طور ۱۰۰% خراب نشده باشد. اگر قطعه مذکور به طور کامل دچار ایراد شده باشد، راهی جز تعویض آن صورت نخواهد گرفت. طبق توضیحات داده شده بهتر است پیش از هر کاری تست ترموستات را انجام دهید. اگر با چرخاندن درجه این قطعه به سمت صفر، یخچال خاموش شود ترموستات دستگاه هیچ مشکلی نخواهد داشت.

 ممکن است این سوال برای شما هم ایجاد شود که چه زمانی باید نسبت به تعمیر ترموستات یخچال اقدام کرد؟ زمانی که با علائم گفته شده مواجه شدید و متوجه شدید که یخچال انرژی زیادی را هدر می‌دهد، باید نسبت به تعمیر ترموستات یخچال اقدام کنید. بهترین کار انجام سپردن تعمیرات به مدرن تکنیک است تا در سریع‌ترین زمان ممکن، تکنسین‌های کاربلد خود را به محل مورد نظر شما فرستاده و مشکل ترموستات را برطرف کند. توجه داشته باشید که در صورت بیشتر آسیب دیدن ترموستات، احتمال سلامت آن با تعمیر کاهش خواهد یافت.

جمع‌بندی

ترموستات در یخچال وظیفه بسیار مهمی را ایفا می‌کند و در سلامت مواد غذایی تاثیر به خصوصی دارد؛ بنابراین لازم است در هنگام مواجه شدن با علائم گفته شده بیتفاوت نبوده و نسبت به تعمیر ترموستات یخچال اقدام کنید. زمانی که این قطعه هنوز آنقدر آسیب ندیده باشد، امیدی به درست شدن آن وجود دارد؛ اما چنانچه خرابی به عمق آن نفوذ کند، تنها تعویض ترموستات یخچال جوابگو است. پس اگر علائم خاصی را در یخچال خود مشاهده کردید، توصیه می‌کنیم سریعا با کارشناسان مدرن تکنیک تماس حاصل نمایید.

برخی از سوالات متداول

اگر شما هم با علائم مذکور روبرو شدید و هنوز هم سوالاتی در رابطه با تعمیر ترموستات یخچال در ذهنتان باقی مانده، بهتر است نگاهی به پرسش و پاسخ‌های زیر بیندازید:

 هزینه تعمیر ترموستات یخچال چقدر است؟

 برای هزینه تعمیر ترموستات یخچال نمی‌توان عدد ثابتی را در نظر گرفت؛ زیرا این هزینه تا حد زیادی با میزان خرابی و نوع ترموستات ارتباط دارد. اما حتما برای تعمیر یخچال خود به نمایندگی های مجاز برند یخچال خود مراجعه نمایید. مدرن تکنیک نمایندگی معتبر تعمیرات یخچال در تهران است که برند های زیر مجموعه آن شامل: نمایندگی یخچال جنرال الکتریک، نمایندگی یخچال وستینگهاوس، نمایندگی یخچال ویرپول، نمایندگی یخچال وایت هاوس، نمایندگی یخچال بکو و نمایندگی یخچال مابه است.

در صورت بی‌توجهی به تعمیر ترموستات یخچال چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

 اگر تعمیر ترموستات یخچال را به امروز و فردا بیندازید، ممکن است با دو اتفاق روبرو شوید یا این که همه مواد غذایی‌تان منجمد می‌شوند یا اصلاً سرد و دلچسب نمی‌شوند.

چه علائمی برای تعمیر قطعه ترموستات هشدار دهنده هستند؟

علائم هشدار دهنده تعمیر این قطعه بیش از حد گرم یا سرد بودن مواد غذایی، نامنظم کار کردن موتور و نرسیدن یخچال به دمای مطلوب هستند. 

برای ارسال سریع کارشناس، لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

برای تماس با تعمیرکار کلیک کنید