شماره تماس: 02122500600

نحوه اتصال سیم ارت یخچال و لباسشویی

نحوه اتصال سیم ارت یخچال و لباسشویی

اتصال نادرست سیم ارت یخچال، لباسشویی و دیگر لوازم خانگی برقی، ممکن است مشکلاتی را برای شما به وجود بیاورند. بسیاری از افراد، نحوه اتصال سیم ارت یخچال و لباسشویی را نمی‌دانند و به همین دلیل، معمولا آن را به شیوه ناکارآمدی مورد استفاده قرار می‌دهند. در صورتی که سیم ارت یخچال یا لباسشویی به شکل صحیح متصل نشده باشد، باعث برق دار شدن بنده دستگاه می‌شود. به عنوان مثال، ممکن است زمانی که آنها را لمس کنید، دچار یک برق گرفتگی خفیف شوید که آزاردهنده است. در مواردی نیز ممکن است این اتصال شدید باشد و باعث خسارت‌های جانی و مالی شود.

در ادامه این مطلب از وبلاگ مدرن تکنیک، قصد داریم نحوه اتصال سیم ارت یخچال و لباسشویی را شرح دهیم.

علت برق دار بودن بدنه یخچال و لباسشویی چیست؟

به صورت کلی، مشکل برق دار بودن بدنه بیشتر به دلیل مشکل در اتصالات برق به وجود می‌آید. در موارد متعددی دیده شده که مشکل برق دار بودن بدنه یخچال و لباسشویی، به دلیل اتصال نادرست سیم ارت بوده است. التبه دلایلی دیگری نیز برای این مشکل وجود دارند که عبارتند از:

  • سوختگی کمپرسور یخچال
  • سوختن المنت
  • ایرادات مربوط به عایق سیم کشی
  • معیوب شدن برد الکترونیکی یخچال
  • اتصالی سیم‌های داخلی لباسشویی

در یخچال‌ها زمانی که موتور دچار سوختگی شود، ممکن است برق گرفتگی بر اثر تماس با بدنه یخچال رخ دهد. این مشکل در لباسشویی رخ نمی‌دهد و علت برق دار بودن لباسشویی، معمولا به دلیلی ایراد در سیم‌های داخلی و عدم اتصال صحیح سیم ارت به زمین است.

در صورتی که نحوه اتصال سیم ارت یخچال و لباسشویی را نمی‌دانید، می‌توانید ادامه این مطلب را مطالعه کنید و خودتان دست به کار شده و این مشکل را برطرف کنید. اما در صورتی که مشکل از سیم ارت نباشد، ممکن است برخی از مشکلات ذکر شده برای لوازم خانگی شما رخ داده باشد؛ در این صورت، بهتر است با نمایندگی تعمیر لوازم خانگی تماس بگیرید و پس از شرح مشکل خود، درخواست اعزام تعمیرکار متخصص را ثبت کنید. تیم مدرن تکنیک، ارائه دهنده انواع خدمات تعمیر یخچال در تهران است. ما به عنوان نمایندگی مجاز تعمیر لوازم خانگی سامسونگ، بوش، مابه، الکترواستیل، اسنوا و چندین برند دیگر، خدمات خود را به صورت 24 ساعته در تمامی ایام سال به شما مشتریان عزیز ارائه می‌دهیم!

در صورتی که نیاز به تعمیر لوازم خانگی در محل دارید، می‌توانید با مشاورین ما تماس گرفته و درخواست خود را صبت کنید. در کمترین زمان ممکن، تکنسین اعزام شده به محل زندگی شما رسیده و به سرعت به عیب یابی و تعمیر لوازم خانگی شما می‌پردازد.

نحوه اتصال سیم ارت یخچال و لباسشویی

در ادامه به موضوع اصلی این مطلب، یعنی نحوه اتصال صحیح سیم ارت لباسشویی و یخچال می‌پردازیم. اما پیش از آن، باید سیم ارت را بشناسیم.

سیم ارت یکی از سیم‌های موجود در اکثر لوازم خانگی است که معمولا به رنگ سبز و زرد وجود دارد. وظیفه سیم ارت این است که جریان‌های حاصل از اتصال برق در لوازم الکترونیکی را به زمین منتقل کرده و به این صورت، از ایجاد اتصال و آسیب رسیدن به دستگاه را افراد جلوگیری می‌کند. این سیم در ابعاد و انواع گوناگون نظیر سیم مفتولی و افشان وجود دارد که هرکدام کاربردهای متنوعی دارند.

سیم ارت از یک سو به لوازم الکترونیکی و ار طرف دیگر، به مواردی مثل چاه ارت یا لوله گاز متصل می‌شود. در ادامه نحوه اتصال سیم ارت یخچال و لباسشویی آورده شده است.

چاه ارت را آماده کنید

در خانه‌هایی که در سیم کشی آنها، استفاده از سیم ارت لحاظ نشده، نمی‌توان به درستی جریان‌های برق را دفع کرد. به این منظور، می‌توان از چاه ارت استفاده کرد. چاه ارت وظیفه دارد جریان دریافت شده از سیم ارت را به زمین منتقل کند و به این صورت، از خطرات احتمالی جلوگیری کند.

چاه ارت معمولا دارای عمق 2 متر یا بیشتر و عرض 80 سانتی متر است و باید به گونه‌ای باشد که انتهای آن به رطوبت زمین برسد. پس از کندن این چاه، باید 50 گرم خاک بنتونیت را با 3 برابر آب (150 لیتر) مخلوط کرده و آن را درون چاه بریزید. پس از مدت کوتاهی که این ترکیب خشک شد، باید میله مسی احتراقی که سیم ارت نیز به آن متصل شده را به صورت عمودی روی ترکیب خشک شده قرار دهید و روی آن را با 300 الی 350 کیلوگرم خاک بنتونیت و 3 برابر همین مقدار آن، بپوشانید. البته لازم به ذکر است که برای حفظ رطوبت چاه، بهتر است یک لوله پولیکا را درون آن قرار دهید؛ به حدی که 20 سانتی متر از آن بیرون از زمین باشد. این لوله برای ریختن آب درون چاه برای حفظ رطوبت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. فضای خالی باقیمانده چاه را با خاک نرم بپوشانید.

اکنون چاه ارت منزل آماده شده و می‌توان با استفاده از آن، جریانات موجود در سیم ارت را در زمین تخلیه کرد.

نحوه اتصال سیم ارت یخچال

در بسیاری از موارد، برای دفع جریان اضافی موجود در سیم ارت یخچال، آنها را به لوله کشی ساختمان متصل می‌کنند. این لوله‌ها درون زمین هستند و می‌توانند به راحتی جریان الکترونیکی را دفع کنند. به عنوان مثال، می‌توان به لوله کشی آب اشاره کرد که زیر ساختمان قرار دارد و گزینه مناسبی برای اتصال سیم ارت یخچال است.

در یخچال‌های جدید که دارای سیستم یخساز هستند، باید یک شیر آب در نزدیکی دستگاه وجود داشته باشد که با اتصال آن به لوله ورودی یخچال، آب مورد نیاز برای فعالیت یخساز یا آبسردکن فراهم شود. برای اتصال سیم ارت یخچال، می‌توانید سیم ارت را به این شیر متصل کنید.

نحوه اتصال سیم ارت لباسشویی

این مورد نیز درست مانند مورد قبلی است. معمولا در نزدیکی لباسشویی نیز شیر آب برای تامین آب برای شستشوی لباس‌ها تعبیه شده که می‌توان از آن برای اتصال سیم ارت بهره برد. تنها کافی است سیم ارت را به صورت کامل با شیر آب تماس دهید و آن را ثابت نگهدارید. نحوه اتصال سیم ارت یخچال و لباسشویی کاملا یکسان است و تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند.

اما مواردی نیز وجود دارد که امکان اتصال سیم ارت به شیر آب وجود ندارد. در این صورت باید چکار کنیم؟

نحوه اتصال سیم ارت یخچال و لباسشویی به لوله گاز

همان طور که می‌دانید، لوله‌های گاز از جنس فلز هستند و به همین دلیل، رسانای برق هستند. یکی از بهترین چیزهایی که می‌توانید سیم ارت را به آن متصل کنید. در برخی موارد ممکن است بر اثر بی‌احتیاطی یا برحسب اتفاق، سیم‌های مثبت و منفی به لوله گاز برخورد کنند؛ در صورتی که گاز درون لوله وجود داشته باشد، خطر انفجار و آتش سوزی وجود دارد که ممکن است باعث خسارات جانی جبران ناپذیری شود. به همین دلیل، در مواردی سیم ارت به لوله گاز متصل می‌شود که از بروز اتفاقات ناگوار ناشی از اتصال برق به لوله گاز، جلوگیری شود.

نحوه اتصال سیم ارت یخچال یا لباسشویی به لوله گاز نیز ساده است. کافی است سیم ارت را به لوله تماس داده و آن را ثابت نگهدارید. به این صورت اتصال ارت برقرار شده و به دلیل اینکه مسیر لوله گاز به علمک گاز در خارج از خانه و نهایتا به زیر زمین می‌رسد، جریان به زمین منتقل می‌شود.

نحوه اتصال سیم ارت یخچال و لباسشویی به پریز برق

یکی دیگر از روش‌های اتصال سیم ارت یخچال و لباسشویی، این است که آن را به پریز برق متصل کنید. قبل از اینکه این کار را انجام دهید، باید از اتصال سیم ارت پریز برق به زمین اطمینان حاصل کنید. پریزهای برق موجود دارای 3 پیچ برای اتصال سیم برق هستند که برای سیم‌های فاز، نول و ارت مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای تشخیص سیم‌ها از یکدیگر، می‌توانید از فازمتر کمک بگیرید.

راهنما: در صورت روشن شدن چراغ درون فازمتر با تماس نوک آن به سیم، نشان دهنده فاز بودن سیم است.

برای اتصال سیم ارت به پریز بر ق، ابتدا باید سیم‌های مثبت و منفی را به درستی متصل کنید. برای این کار، سیم فاز را به پیچ سمت راست و سیم نول را هم به پیچ سمت چپ متصل کنید. در پیچ وسط نیز باید سیم ارت قرار بگیرد. این قائده در دوشاخه‌های برق نیز برقرار است و سیم ارت، باید به پیچ وسطی دوشاخه متصل شود.

سخن آخر

نحوه اتصال صحیح سیم ارت یخچال و لباسشویی را بسیاری از افراد بلند نیستند. همین موضوع باعث می‌شود سیم ارت نتواند وظیفه اصلی خود که دفع جریانات برق است را به درستی انجام دهد. برای اتصال سیم ارت، باید انتهای آن را زمین برسد تا جریان برق به زمین تخلیه شود. استفاده از لوله آب و گاز و همچنین اتصال مستقیم سیم ارت به چاه ارت، از جمله روش‌های تخلیه سیم ارت است.

اتصال نادرست سیم ارت باعث برق دار شدن بدنه یخچال و لباسشویی و ایجاد برق گرفتگی یا شوک‌های الکترونیکی خفیف یا شدید شود. این برق گرفتگی‌ها ممکن است باعث آسیب به اعضای خانواده شما شوند. از جمله دلایلی که ممکن است باعث برق دار شدن بدنه شوند، می‌توان به سوختگی موتور یخچال، سوختن هیتر المنت و همچنین مشکلات مربوط به برد اصلی در یخچال دانست. در لباسشویی این مشکل به دلیل اشکال در اتصالات برق رخ می‌دهد. اتصال سیم ارت می‌تواند باعث رفع مشکل برق دار بودن بدنه یخچال شود.

گروه تعمیر لوازم خانگی مدرن تکنیک، ارائه دهنده خدمات تعمیر انواع لوازم خانگی است و به عنوان نمایندگی مجاز تعمیر یخچال مابه، تعمیر یخچال فریجیدر و ده‌ها برند فعال دیگر در زمینه تولید لوازم خانگی، فعالیت می‌کند. برای تماس با مشاورین ما و دریافت راهنمایی، می‌توانید با شماره‌های درج شده تماس بگیرید!

 

برای ارسال سریع کارشناس، لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

برای تماس با تعمیرکار کلیک کنید