شماره تماس: 02122500600

نکات نگهداری از یخچال

نکات نگهداری از یخچال

زمانی که یخچال فریزر خریداری می‌کنید، حتما باید نکات نگهداری از یخچال را بلد باشید، زیرا به هر حال این دستگاه‌ها حساس هستند که باید در طولانی مدت از آنها استفاده کنید و حواستان باشد که دچار خرابی نشوند که ضرر مالی زیادی در پی خواهند داشت. به همین خاطر در این مقاله نکاتی را به شما توضیح داده و برایتان خواهیم گفت که از انجام چه اشتباهاتی اجتناب کنید. 

مهترین نکاتی که برای نگهداری از یخچال باید بدانید

برای اینکه لوازم برقی بخصوص یخچال سالمی داشته باشید، باید نکات نگهداری از یخچال را بدانید. یکسری موارد هستند که شاید پیش از این در موردشان اطلاعاتی نداشته‌اید؛ اما بهتر است که این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا هم متوجه اشتباهاتتان بشوید و هم با این نکات آشنایی بیشتری پیدا کنید. 
 
حواستان به دمای غذا باشد 
نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که غذای گرم را داخل یخچال نگذارید‌. علت هم این است که فضای داخل یخچال گرم می‌شود، اثر سرما کاهش پیدا می‌کند، ذرات برفک و یخ آب می‌شوند، آلودگی وارد غذا شده و همین باعث می‌شود که غذا آسیب‌زا و مضر شود و به یخچال نیز آسیب وارد شود. 
 
به قسمت سرد و گرم یخچال دقت کنید 
بعضی از یخچال‌ها هستند که در قسمت بالای آنها یخدان وجود ندارد‌ و در نتیجه طبقات پایین سرمای بیشتری از طبقات بالایی دارند‌ زیرا هوای سرد سنگین‌تر است‌ و قسمت پایین در معرض هوای گرم قرار می‌گیرد. به همین خاطر حواستان باشد که چه مواد غذایی را در قسمت پایین می‌گذارید. از طرفی باید دقت کنید که درب یخچال به خاطر اینکه هنگام باز و بسته شدن بیشتر در معرض هوای گرم است، دمای بالاتری دارد و مواد غذایی که احتمال خرابی بر اثر گرما دارند را نباید داخل درب بگذارید. (خرابی مواد غذایی چه ارتباطی با نکات نگهداری یخچال دارد) 

به محل قرار دادن یخچال دقت کنید 
نکته دیگری که به شدت حائز اهمیت است، این است که حواستان به محل قرار دادن یخچال باشد. یکی از مواردی که باعث خرابی یخچال می شود، این است که آن را در کنار لوازم گرمازا مانند اجاق گاز و شوفاژ قرار می‌دهند و در نتیجه موتور یخچال باید فعالیت سنگینی داشته باشد تا به دمای مورد نظر برسد. از طرفی حواستان باشد که بین یخچال و دیوار ۲۰ سانت فاصله باشد تا جریان هوا متوقف نشود. 
 
چراغ‌های یخچال فریزر را بشناسید 
از دیگر نکات نگهداری یخچال این است که حواستان به چراغ اصلی باشد. چراغ سبز علامت برقراری جریان برق ورودی است. چراغ قرمز که همیشه خاموش است، یعنی عمل سرماسازی خوب صورت نمی‌گیرد که به علت خرابی ترموستات یخچال رخ می‌دهد. چراغ زرد هم کلیدی است که اتصالات مستقیم را صورت می‌دهد و سرما را به حد کافی می‌رساند. حتما دقت کنید که چه زمانی و به چه علت چراغ‌ها روشن می‌شوند. 
 
ترموستات یخچال را تنظیم کنید 
یکی دیگر از نکاتی که باید بدانید، این است که دمای داخل یخچال سه درجه بالای صفر و داخل فریزر ۳ تا ۴ درجه پایین‌ِ صفر باشد. در حقیقت اگر ترموستات به درستی تنظیم نشود، مواد غذایی فاسد شده و مصرف انرژی هم تا حد زیادی بالا می‌رود.
 
یخچال را سرویس کنید 
یکی دیگر از نکات مهمی که باید در این مقاله به آن اشاره کرد، سرویس دوره ای یخچال است. خیلی از افراد به این نکته توجه نمی‌کنند اما در حقیقت اکثرِ برندهای یخچال فریزر حتما نیاز به سرویس دوره‌ای دارند که نباید آن را نادیده گرفت.

رایج‌ترین اشتباهات استفاده از یخچال که باعث خرابی یخچال می‌شود 

یکسری اشتباهات هستند که خیلی از افراد از آنها اطلاعی ندارند و ناخواسته مرتکب می‌شوند که باعث آسیب به یخچال خواهد شد که در این قسمت آنها را به شما معرفی می‌کنیم تا از انجام دادنشان اجتناب کنید. 
 
تجمع برفک‌ها 
برفک‌زدایی جزو موارد مهمی است که می‌تواند در نگهداری یخچال خیلی موثر واقع شود که شما حتماً باید اقدامات مربوط به برفک‌زدایی را انجام دهید. برفک‌زدایی و گردگیری لوله‌های پشت یخچال باعث می‌شود که جریان هوا به راحتی در آن حرکت کند، از طرفی انرژی هم مصرف بالایی نخواهد داشت و به موتور فشار وارد می‌شود. (به موتور فشار وارد می شود یا خیر)

انبار کردن مواد غذایی 
یکی دیگر از اشتباهات رایج این است که شما مواد غذایی را انبار می‌کنید. علت اینکه این کار توصیه نمی‌شود، این است که جریان هوا بین مواد غذایی حرکت نمی‌کند، خیلی از آنها خراب می‌شود و از طرفی به موتور یخچال هم فشار سنگینی وارد خواهد شد. 
 
باز و بسته کردن زیاد از حد درب یخچال 
یکی دیگر از اصول اولیه که در پاسخ به سوال چه چیزی باعث خرابی یخچال می شود، باید به آن اشاره کرد، باز کردن بیش از حد درب یخچال است. در واقع باز ماندن درب یخچال در مدت زمان طولانی مخصوصا در فصل گرما، هوای گرم را وارد یخچال می‌کند که در چنین حالتی موتور باید فعالیت خیلی زیادی داشته باشد تا بتواند این سرمای از دست رفته را جبران کند. 

حفظ کردن سرمای داخل یخچال 
یکی دیگر از نکات نگهداری یخچال که خیلی از افراد از آن مطلع نیستند، این است که به سرمای داخل یخچال توجه نمی‌کنند که بی شک یک اشتباه بسیار بزرگ است. اگر برق مدت زمان طولانی قطع شود، تا حد امکان باید از باز و بسته کردن یخچال جلوگیری کنید و حواستان به حفظ سرمای داخلی باشد؛ چرا که درجه حرارت داخل یخچال خیلی زیاد بالا رفته و به آن آسیب وارد خواهد شد. 

پس  از خرابی یخچال چه کنیم؟       

اگر متوجه شدید که روی صفحه یخچال، ارور یا خطایی ایجاد شده است، حتما با نمایندگی تماس بگیرید و این خطا را برای آنها بخوانید. اگر هم ارور یا خطایی نمایش داده نشد اما متوجه شدید که یخچال صدا می‌دهد، بوی نامطبوعی ایجاد شده و سرمای داخل آن کم شده و مواد غذایی خراب می‌شوند، حتما علت را بررسی کنید. 
قطعاً در چنین حالتی حضور افراد متخصص می‌توانند به شما کمک کنند و از طرفی هم بررسی تمام قطعات یخچال باعث می‌شود که زودتر مشکل را برطرف کنید. گاهی اوقات ممکن است اتصالات برقی مشکل داشته باشند که به هر حال تشخیص موضوع باید توسط یک فرد متخصص صورت بگیرد. 
 
 
جمع‌بندی
در این مقاله با نکات نگهداری یخچال به طور کامل آشنا شدید و فهمیدید که از چه اشتباهاتی باید اجتناب کنید تا به یخچال آسیب وارد نشود. در حقیقت اگر تمامی موارد بالا را رعایت کنید، در طولانی مدت می‌توانید از یک برند و یخچال استفاده کرده و مجبور به تعویض یا تعمیر آن نباشید.
 

برای ارسال سریع کارشناس، لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

برای تماس با تعمیرکار کلیک کنید