شماره تماس: 02122500600

چرا موتور یخچال اتومات نمیکند؟

چرا موتور یخچال اتومات نمیکند؟

یخچال‌ها وظیفه‌ی سرد نگه داشتن مواد غذایی را برعهده دارند از این رو کمپرسور طی یک چرخه ثابت دمای یخچال را خنک نگه می‌دارد و آغاز و پایان این چرخه خود را با تولید صدا نشان می‌دهد. در برخی اوقات به دلیل برخی از مشکلات یخچال اتومات نمی‌کند یا کمپرسور به صورت یکسره فعالیت خود را ادامه می‌دهد. این مشکل خود را با قطع یا یکسره شدن صدای یخچال نشان می‌دهد. بدون شک بروز این مشکل می‌تواند عملکرد یخچال را تحت تاثیر قرار دهد از اینرو این مقاله به صورت جامع به بررسی این موضوع که "چرا موتور یخچال اتومات نمی‌کند" پرداخته‌ایم. 

منظور از اتومات کردن یخچال چیست؟

پیش از پاسخگویی به این سوال که چرا موتور یخچال اتومات نمی‌کند لازم است که مفهوم اتومات کردن یخچال شرح داده شود. ترموستات یخچال قطعه‌ای است که وظیفه‌ی تنظیم دمای یخچال را برعهده دارد و به ثابت ماندن دمای یخچال کمک می‌کند. این قطعه دستور قطع یا آغاز فعالیت یخچال یا به عبارتی اتومات کردن آن را به کمپرسور صادر می‌کند. در این صورت دمای یخچال همواره ثابت می‌ماند. به طور مثال اگر دمای مورد نظر برای یخچال 5 درجه ‌سانتیگراد باشد، کمپرسور فعالیت خود را تا رسیدن به دمای مورد نظر ادامه‌ می‌دهد. بعد از آن فعالیت خود را متوقف می‌کند تا مجددا دمای یخچال دستخوش تغییر شود. 

دلایل اتومات نکردن یخچال 

"چرا موتور یخچال خاموش نمی‌شود"، "چرا موتور یخچال زیاد کار می‌کند" یا "چرا موتور یخچال یکسره کار می‌کند" از جمله سوالاتی است که مطرح کردن آن به خوبی گویای بروز مشکل در عملکرد یخچال و اتومات نکردن آن است. دلایل بسیار زیادی برای اتومات نکردن یخچال وجود دارد که از جمله‌ی آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 
 
  1. خرابی ترموستات: در مسیر یافتن پاسخ برای این سوال که چرا موتور یخچال اتومات نمی‌کند لازم است که سلامت ترموستات مورد بررسی قرار گیرد. ترموستات وظیفه‌ی تنظیم دمای یخچال را برعهده دارد بنابراین عدم عملکرد درست آن موجب اتومات نکردن یخچال یا فعالیت یکسره آن می‌شود. با علائم خرابی ترموستات یخچال آشنا شوید.
     
  2. ضعیف شدن موتور: در صورت بروز این مشکل موتور یخچال با سر و صدای زیادی فعالیت می‌کند و نمی‌تواند اتومات کند.
     
  3. کثیف بودن کویل و لوله‌های کندانسور: کثیف بودن کویل و لوله‌های کندانسور یکی دیگر از دلایل اتومات نکردن یخچال یا یکسره شدن فعالیت آن است. کویل‌ها نقش کلیدی را در چرخه سرماسازی یخچال ایفا می‌کنند. کثیف بودن لوله‌های کندانسور مانع از خنک شدن درون لوله‌ها می‌شود و در نتیجه یخچال با مبرد گرم نمی‌تواند درست کار کند. با نحوه تمیز کردن کندانسور یخچال آشنا شوید.
     
  4. خرابی تایمر یخ‌زدایی یا هیتر دیفراست: هیترها وظیفه‌ی یخ زدایی از یخچال‌ها را برعهده دارند. تایمر دیفراست نیز چرخه فعالیت هیترها را تنظیم می‌کند.  بروز مشکل در تایمر موجب می‌شود که هیتر نتواند فرمان لازم برای یخ‌زدایی برفک‌ها را دریافت کند. در این صورت برفک‌ها به موقع یخ‌زدایی نمی‌شود. عدم یخ‌زدایی برفک‌ها نیز موجب گرفتگی مسیر چرخش هوا و در نتیجه اتومات نکردن یخچال می‌شود. از طرف دیگر درست کار نکردن هیتر نیز باعث جمع شدن برفک روی لوله‌ها و در نتیجه ممانعت از گردش هوا می‌شود. این مشکل نیز خود را با یکسره شدن یخچال یا اتومات نکردن آن نشان می‌دهد.
     
  5. خرابی موتور فن کندانسور: فن کندانسور موظف است که هوا را دور کندانسور به چرخش درآورد و هوای سرد تولید کند. این هوای سرد داخل محفظه را خنک می‌کند. اگر عملکرد فن کندانسور با مشکل مواجه شود میزان هوای سرد کاهش می‌یابد. به همین دلیل یخچال مجبور می‌شود به منظور جبران این افت، به صورت یکسره کار کند.
     
  6. خرابی لاستیک دور درب یا درب یخچال: درب یخچال‌ها به واسطه درزبند پلاستیکی خود قادرند محیط داخلی خود را سرد نگه دارند. با گذر زمان ممکن است که میزان چسبندگی این درزبندها کاهش یابد یا دچار آسیب دیدگی شود. بروز این مشکل موجب کاهش هوای سرد درون یخچال و در نتیجه کار کردن مستمر آن می‌شود. از طرف دیگر امکان آسیب دیدگی یا خرابی درب یخچال‌های قدیمی نیز وجود دارد که این امر نیز خود را با اتومات نشدن یخچال نشان می‌دهد.
     
  7. خرابی برد اصلی دستگاه: در یخچال‌های جدید سنسور‌های موجود در برد دستگاه نقش مهمی را ایفا می‌کنند به همین دلیل بروز کوچکترین مشکلی در آن می‌تواند منجر به اتومات نشدن یخچال شود. با علائم خرابی و سوختن برد یخچال آشنا شوید.
     
در این بخش به سوال "چرا موتور یخچال اتومات نمی‌کند" تا حدودی پاسخ داده شد اما باید دانست که ممکن است این مشکل به دلایلی غیر از دلایل مذکور رخ دهد به همین دلیل توصیه می‌شود در صورت بروز این مشکل از متخصصان و تعمیرکاران این حوزه کمک گرفته شود. 
 
 

مدت زمان اتومات یخچال: موتور یخچال چند دقیقه باید کار کند

برای تشخیص درست مشکل اتومات نکردن یخچال لازم است که مدت زمان چرخه اتومات کردن یخچال مورد بررسی قرار گیرد. از این رو در پاسخ به سوالات "مدت زمان اتومات یخچال چقدر است"، "یخچال هر چند ساعت اتومات می‌کند" یا "یخچال چند دقیقه یکبار باید اتومات کند" باید گفت که برای اتومات کردن یخچال باید بازه زمانی بین ده الی پانزده دقیقه را در نظر گرفت. فاکتورهای بسیار زیادی می‌تواند این بازه زمانی را تحت تاثیر قرار دهد که از جمله‌ی آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • دمای تنظیم شده برای یخچال
  • حجم گاز مبردی موجود در سیستم
  • سلامت کمپرسور، ترموستات و ....
لازم به ذکر است که به صورت کاملا طبیعی یخچال‌ها بعد از شارژ گاز، جابجایی و ساعاتی بعد از خرید به صورت یکسره کار می‌کنند.


چرا یخچال دیر اتومات می‌کند

دیر اتومات کردن یخچال به دلایل متفاوتی رخ می‌دهد که از جمله‌ی آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • باز و بسته کردن زیاد در یخچال
  • خرابی ترموستات
  • قرار دادن غذای گرم در یخچال
  • وجود نشتی در گاز یخچال
  • خرابی سنسور یا برد الکترونیکی
  • ضعیف شدن موتور یخچال
  • خرابی درِ جایخی در یخچال‌های قدیمی

بیشتر بخوانید: چرا یخچال کار نمی‌کند


سخن پایانی
در این مقاله تا جای ممکن به سوال"چرا موتور یخچال اتومات نمی‌کند"پاسخ داده شد. بدون شک دلایل ذکر شده از معمول‌ترین دلایل اتومات نشدن یخچال است اما در بسیاری از مواقع بروز مشکل در سایر بخش‌های یخچال نیز می‌تواند منجر به اتومات نشدن یخچال شود. به همین دلیل به منظور ممانعت از بروز مشکلات جدی‌تر لازم است که در صورت بروز این مشکل عملکرد کلی یخچال توسط متخصصان این حوزه بررسی شود. 
 

برای ارسال سریع کارشناس، لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

برای تماس با تعمیرکار کلیک کنید