شماره تماس: 02122500600

علت جمع شدن آب در کف یخچال

علت جمع شدن آب در کف یخچال

یخچال در دسته لوازم خانگی ضروری و الزامی هر خانه‌ای جای دارد. به همین دلیل بروز کوچکترین مشکلی در عملکرد آن می‌تواند منجر به مختل شدن روند زندگی روزمره شود. تمامی یخچال‌ها فارغ از برند و کشور سازنده‌شان با یک سری مشکلات مشترک مواجه می‌شوند. جمع شدن آب در کف یخچال از جمله این مشکلات است که بسیاری از خانواده‌ها با آن دست به گریبان هستند. از این رو این مقاله به بررسی علت‌های رخ دادن این مشکل برای تمامی یخچال‌ها بخصوص یخچال جنرال الکتریک اختصاص یافته است.

قبل از پرداختن به علت جمع شدن آب در کف یخچال لازم است عملکرد سیستم خنک‌کننده یخچال مورد بررسی قرار گیرد. یخچال‌ها به طور کلی به دو دسته  نوفراست (بدون برفک) و دیفراست (با برفک) تقسیم می‌شوند. یکی از علت‌های جمع شدن آب در کف یخچال به ایجاد برفک در یخچال مرتبط می‌شود. به همین دلیل امروزه یخچال‌های نوفراست از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

علت جمع شدن آب در کف یخچال‌های قدیمی

بارزترین علت جمع شدن آب در کف یخچال‌های قدیمی یا دیفراست، تجمع برفک است. آب شدن برفک موجب تجمع قطرات آب در کف یخچال می‌شود. در ساختار یخچال‌های قدیمی صفحه تریزون تعبیه شده است به همین دلیل برفک همواره در فریزر یا یخدان یخچال تجمع پیدا می‌کند. ساختار این یخچال‌ها بر خلاف یخچال‌های امروزی قادر به برفک‌زدایی خودکار نیست. از این رو خود فرد باید عملیات برفک‌زدایی را انجام دهد. بنابراین لازم است در هنگام تجمع برفک در فریزر، یخچال از برق کشیده شود تا برفک‌ها آب شوند. در نهایت با تمیز کردن آب‌های جمع شده در کف یخچال می‌توان مجددا آن را به برق متصل کرد.

یکی دیگر از دلایل جمع شدن آب در کف یخچال‌های قدیمی کاهش سرمای یخدان یا فریزر است. این امر موجب آب شدن یخ مواد غذایی و نشت آن به کف یخچال می‌شود. قطع شدن مکرر برق هم می‌تواند عاملی برای بروز این مشکل باشد. در هنگام قطعی برق یخ مواد غذایی آب می‌شود و در هنگام وصل شدن برق با افزایش سرمای یخدان مجددا یخ می‌زنند. تکرار این اتفاق موجب تجمع آب در کف یخچال می‌شود.

علت جمع شدن آب در یخچال بدون برفک

علت جمع شدن آب در یخچال ‌های جدید متاثر از فاکتورهای گوناگونی است از این رو مرتفع کردن آن  مستلزم بررسی‌های کارشناسانه است. اما به طور کلی علت بروز این مشکل می‌تواند به یکی از دلایل زیر مرتبط باشد:

نشت آب از مواد غذایی

اصولا در صورت بروز هر مشکلی لازم است که دلایل ابتدایی و اولیه رخ دادن آن مورد بررسی قرار گیرد. به طور مثال ممکن است جمع شدن آب در یخچال به علت نشتی ظرف‌های درون یخچال رخ داده باشد. یا حتی ممکن است بطری آب نشت داده باشد. بنابراین در قدم اول بهتر است سلامت ظروف مورد بررسی قرار گیرد. اگر مشکل به آنها مربوط نمی‌شد نوبت به بررسی سایر گزینه‌ها می‌رسد.

مسدود شدن لوله تخلیه

یکی از متداول‌ترین دلایل جمع شدن آب در کف یخچال به مسدود شدن لوله تخلیه مربوط می‌شود. در بخش انتهایی دیوار پشتی یخچال یک محفظه‌ای در نظر گرفته شده است که به آن سوراخ تخلیه می‌گویند. اگر این سوراخ مسدود شود، آب نمی‌تواند به خوبی عبور کند در نتیجه آب در کف یخچال جمع پیدا می‌کند. از طرف دیگر نصب اشتباه شلنگ تخلیه آب نیز می‌تواند منجر به تجمع آب شود. در واقع آب به جای خروج از سوراخ تخلیه به درون یخچال می‌ریزد. در یخچال‌های نوفراست ممکن است که در مسیر تخلیه آب، آب دچار یخ زدگی شود. این یخ زدگی به دلایلی همچون خرابی المنت، ترموفیوز، سنسور دیفراست و برد رخ می‌دهد.


بیشتر بخوانید: دیفراست یخچال چیست


جمع شدن آب در کف یخچال به علت لاستیک درب و تعرق داخلی

یکی دیگر از دلایل جمع شدن آب در کف یخچال، خرابی واشر یا لاستیک درب یخچال است. اگر لاستیک یخچال خراب شود هوای گرم به راحتی به داخل یخچال وارد می‌شود و موجب افزایش حجم رطوبت و در نتیجه نمود قطرات آب می‌شود. این اتفاق ممکن است در اثر قرار دادن غذاهای گرم در یخچال نیز رخ دهد. غذاهای گرم نیز موجب افزایش بخار درون یخچال و در نتیجه تجمع آب در کف یخچال می‌شود.


بیشتر بخوانید: علت بسته نشدن درب یخچال


آب سردکن و یخ ساز ساید بای ساید

در یخچال‌های ساید بای ساید تجمع آب در کف یخچال می‌تواند به مشکل آب سردکن و یخساز مربوط باشد. همچنین سوراخ شدن مخزن آب داخل یخچال و یا ایجاد سوراخ منجر به نشت و تجمع آب در کف یخچال می‌شود. از طرف دیگر خراب شدن سیستم آبگیری سبب می‌شود که آب به صورت یکسره به درون مخزن تخلیه شود. این تخلیه مستمر موجب سرریز شدن مخزن و ریختن آب در کف یخچال می‌شود. سوراخ شدن لوله‌های آب در داخل محفظه آب سردکن و ایجاد مشکل در اتصالات شیلنگ آب سردکن نیز موجب جمع شدن آب در کف یخچال می‌شود.

جمع شدن آب در کف یخچال به دلیل یخ زدن تبخیر کننده

علت جمع شدن آب در کف یخچال ممکن است به تبخیر کننده آن مرتبط باشد. ساختار یخچال‌ها به این صورت است که برفک آب شده به منظور تبخیر به کاسه تعبیه شده روی کمپرسور منتقل می‌شود. این آب به وسیله‌ی دمای بالای موتور تبخیر و ناپدید می‌شود. اگر اواپراتور زیر یخ پنهان شده باشد، یخچال کار می‌کند اما سرمای آن به قدر کافی زیاد نیست. این مشکل موجب می‌شود که دما به قدر کافی برای تبخیر برفک بالا نباشد در این صورت یخ‌زدایی صورت نمی‌گیرد و آب در کف یخچال تجمع پیدا می‌کند.


بیشتر بخوانید: دمای مناسب یخچال فریزر در تابستان و زمستان


علت جمع شدن آب در یخچال ساید بای ساید

علت جمع شدن آب در کف یخچال ساید بای ساید متمایز از دیگر یخچال‌ها است. از این رو لازم است که این بخش به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. اگر یخچال در دسته یخچال‌های برفکی قرار دارد وجود آب در یخدان و یخچال نشان دهنده کاهش برودت دستگاه است. در این صورت برفک‌ها خودبه‌خود آب می‌شوند و آب در کف یخچال تجمع پیدا می‌کند. به منظور برطرف کردن این مشکل لازم است که علت کم شدن برودت یخچال مورد بررسی قرار گیرد. این مشکل ممکن است به نشتی گاز، خرابی ترموستات، بروز مشکل در رله اورلود و خرابی کمپرسور مربوط باشد. با علائم خرابی ترموستات یخچال آشنا شوید.

اما جمع شدن آب در یخچال ضد برفک سادی بای ساید به گرفتگی فاضلاب یا درین مربوط می‌شود.  در یخچال‌های نوفراست، آبی که از فرایند برفک‌زدایی به دست می‌آید از مسیر فاضلاب خارج می‌شود. اگر این مسیر دچار انسداد شده باشد آب مجددا به سمت یخچال برمی‌گردد و در کف آن تجمع می‌کند. بنابراین درست انجام نشدن روند برفک‌زدایی موجب تجمع آب در یخچال می‌شود. اگر یخچال برودت خود را از دست دهد می‌توان شاهد شبنم زدن یخچال و در نتیجه سرریز شدن آب در کف یخچال بود.

با توجه به مطالب ذکر شده برای برطرف کردن مشکل جمع شدن آب در یخچال ساید بای ساید لازم است در قدم اول برودت یخچال مورد بررسی قرار گیرد. اگر برودت آن تغییر نکرده باشد با کمک یک میله نازک باید گرفتگی فاضلاب مورد بررسی قرار گیرد. بهتر است میله انتخاب شده حالت فنری داشته باشد. سوراخ فاضلاب یخچال و فریزر جدا از یکدیگر هستند پس باید سوراخ مورد نظر انتخاب و با میله مسیر فاضلاب باز شود. بعد از باز شدن این مسیر با کمک آب جوش می‌توان آشغال‌های باقیمانده را پاکسازی کرد.

علت جمع شدن آب در کف فریزر

مشکل جمع شدن آب تنها به یخچال‌ها محدود نمی‌شود. ممکن است این مشکل برای فریزر نیز رخ دهد. اگر فریز معمولی است این مشکل به پایین آمدن درجه فریزر مربوط می‌شود. پس در جهت برطرف کردن آن باید ترموستات، رله اورلود، نشتی گاز و کمپرسور مورد بررسی قرار گیرد. اما در فریزرهای الکترونیکی گرفتگی فاضلاب منجر به بروز این مشکل می‌شود. علاوه بر این وجود مشکل در عملیات یخزدایی یا دیفراست فریزر و همچنین کم شدن برودت آن نیز منجر به جمع شدن آب در کف فریزر می‌شود.

معایب جمع شدن آب در کف یخچال

به منظور خشک کردن آب جمع شده در یخچال لازم است هر بار وسایل یخچال تخلیه و کف آن با دقت پاک شود. این روند به مرور زمان خسته‌کننده و ملال‌آور می‌شود زیرا به وقت و انرژی زیادی نیازمند است. علاوه بر این جمع شدن آب در یخچال با معایب زیر همراه است:

 

  • تجمع آب به مرور زمان موجب ایجاد بوی گندیدگی در محیط یخچال می‌شود. همچنین این آب می‌تواند موجب تجمع عوامل بیماری‌زا و میکروب‌ها شود.
  • آب جمع شده اگر به سایر بخش‌های یخچال نفوذ کند بدون شک از کارافتادگی و خرابی یخچال را در پی خواهد داشت.
  • افزایش خطر برق گرفتگی یکی دیگر از معایبی است که تجمع آب در کف یخچال به همراه دارد.
  • آب به مرور زمان به ستون‌های یخچال آسیب وارد می‌کند. ستوان‌ها دقیقا در جایی که لولای درب روی بدنه مونتاژ شده است، قرار گرفته‌اند. این ستون‌ها وزن درب یخچال را تحمل می‌کنند. قرار گیری این ستوان‌ها در مجاورت اب موجب اکسیده شدن آنها می‌شود. بنابراین بعد از مدتی ستون‌ها قادر به تحمل وزن درب نیستند.

برطرف کردن مشکل جمع شدن آب در کف یخچال

مرتفع کردن مشکل جمع شدن آب در کف یخچال را باید به افراد متخصص این حوزه سپرد. به همین دلیل انجام هر عمل خودسرانه‌ای به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. اما به طور کلی به منظور برطرف کردن این مشکل لازم است راهکارهای زیر اعمال شود.

برطرف کردن مشکل انسداد مسیر تخلیه

همانگونه که گفته شد در یخچال‌های بدون برفک آب از طریق مسیر تعریف شده‌ای خارج می‌شود. ایجاد هرگونه انسدادی در این مسیر منجر به جمع شدن آب در کف یخچال می‌شود. این گرفتگی اصولا به دلیل وجود آشغال و یا یخ‌زدگی در مسیر رخ می‌دهد. به منظور برطرف کردن این مشکل لازم است مراحل زیر پشت سر گذاشته شود.

 

  • در قدم اول باید بخش ناودانی شکل و مسیر تخلیه یخچال پیدا شود. این بخش همیشه در پشت کشوهای یخچال واقع شده است پس لازم است آن قسمت مورد بررسی قرار گیرد.
  • اگر در یک بررسی اجمالی علت گرفتگی، یخ‌زدگی مسیر تخلیه تشخیص داده شد می‌توان از آب گرم استفاده کرد. با استفاده از آب گرم، یخ آب و مسیر مجددا باز می‌شود.
  • اگر مسیر به دلیل وجود آشغال مسدود شده باشد لازم است این عوامل مسدود کننده زدوده شود. به این منظور می‌توان از جوش شیرین استفاده کرد. همچنین با استفاده از یک سیم ضخیم نیز می‌توان مسیر تخلیه را باز و آشغال‌های جمع شده را خارج کرد.
  • گاهی یخ‌زدگی مداوم و زیاد یخچال گواه رخ دادن مشکلات فنی در یخچال است. این مشکلات ممکن است به خرابی المنت، خرابی ترموفیوز، خرابی سنسور دیفراست و خرابی برد الکتریکی مربوط باشد. به همین دلیل باید این بخش‌ها به صورت کاملا تخصصی مورد بررسی قرار گیرند. مجددا توصیه می‌شود برای تعمیر این بخش‌ها از متخصصان این حوزه کمک گرفته شود زیرا هر اقدام خودسرانه‌ای با خسارات جبران‌ناپذیری همراه است.

برطرف کردن خرابی لاستیک یخچال

همانگونه که در بخش قبلی گفته شد علت جمع شدن آب در کف یخچال می‌تواند به خرابی لاستیک یا باز ماندن درب آن مربوط باشد. به منظور برطرف کردن این مشکل لازم است مراحل زیر پشت سر گذاشته شود.

  • در قدم اول لازم است که لاستیک درب یخچال به خوبی مورد بررسی قرار گیرد. ممکن است که لاستیک به خوبی به درب یخچال متصل نباشد.

اگر لاستیک درب یخچال مشکل داشته باشد بهتر است این مشکل با راهکارهای پیشنهادی زیر برطرف شود.

  • گاهی عدم بسته شدن درب یخچال به سفتی لاستیک مرتبط می‌شود. در این صورت می‌توان لاستیک را خارج و آن را با آب گرم مالش داد. همچنین با کمک وازلین امکان برطرف کردن این مشکل وجود دارد.
  • اگر لاستیک به گونه‌ای خراب شده است که تعمیر آن غیر ممکن باشد بهتر است لاستیک جدا و لاستیک جدیدی جایگزین آن شود.

علت بسته نشدن درب یخچال و راهکار کاربردی


بررسی تراز بودن یخچال

باز بودن درب یخچال یکی از دلایل جمع شدن آب در کف یخچال است. این مشکل ممکن است به تراز نبودن یخچال مربوط باشد. برای تراز کردن یخچال می‌توان از یک ظرف آب کمک گرفت. زمانی که آب در ظرف به صورت یکسان پخش شد می‌توان اطمینان حاصل کرد که یخچال تراز شده است. 

برطرف کردن مشکل یخساز

ممکن است جمع شدن آب در کف یخچال به بروز مشکل در آب سردکن و یا یخساز مرتبط باشد. برای برطرف کردن این مشکل می‌توان از راهکارهای زیر بهره‌مند شد.

  • بهتر است مخزن‌ها مورد بررسی قرار گیرد. وجود هرگونه ترک یا سوراخی در مخزن منجر به تجمع آب در یخچال می‌شود.
  • بروز مشکل در اتصالات آب به یخ‌ساز نیز موجب جمع شدن آب در یخچال می‌شود. در این راستا لازم است که سالم و سفت بودن پیچ و مهره‌ها مورد بررسی قرار گیرد.
  • شلنگ‌های مورد استفاده در یخچال ممکن است دچار سوراخ‌شدگی و یا ترک‌خوردگی‌ شوند. این مشکل پیامدی جز نشتی و تجمع آب ندارد. بنابراین لازم است که سلامت شیلنگ‌ها مورد بررسی قرار گیرد.
  • پر شدن بیش از اندازه مخزن منجر به سرریز شدن آب می‌شود. به منظور برطرف کردن این مشکل، مخزن و روند انتقال آب به آن باید مورد بررسی قرار گیرد. در واقع لازم است سیستم آبگیری مخزن به خوبی بررسی شود.

بیشتر بخوانید: علت کار نکردن یخساز یخچال


برفک زدایی جهت رفع جمع شدن آب در یخچال

برفک‌زدایی در یخچال‌های قدیمی به صورت دستی صورت می‌گیرد بنابراین روند آن کاملا مشهود و مشخص است. اما در یخچال‌های بدون برفک این روند به صورت اتوماتیک و خودکار پیش می‌رود به همین دلیل بروز کوچکترین مشکلی ممکن است موجب جمع شدن آب در کف یخچال شود. به منظور بررسی روند برفک‌زدایی لازم است مراحل زیر پشت سر گذاشته شود:

  • برفک آب شده باید به محل تبخیر خود منتقل شود. در همین راستا به منظور کسب اطمینان از مسیر جریان لازم است که لوله‌ها مورد بررسی قرار گیرند.
  •  برفک بعد از عبور از مسیر ذکر شده به داخل سینی کوچکی ریخته می‌شود. این سینی را می‌توان جهت بررسی بیرون آورد. کثیف بودن و سالم نبودن این سینی منجر به جمع شدن آب در کف یخچال می‌شود.
  • گاهی ممکن است یخ‌زدگی سینی و کمپرسور عامل جمع شدن آب در یخچال باشد. در این صورت باید قسمت‌های ذکر شده یخ‌زدایی شوند. به منظور یخ‌زدایی باید یخچال از پریز برق کشیده شود تا یخ به مرور آب شود. البته از آب داغ نیز می‌توان برای یخ‌زدایی یخچال‌ها استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: چرا یخچال برفک میزند


رفع مشکل جمع شدن آب در کف یخچال جنرال الکتریک در مدرن تکنیک

جمع شدن آب در یخچال جنرال الکتریک به دلایل متفاوتی رخ می‌دهد از این رو در وهله اول توصیه می‌شود که بررسی علت این مشکل به دست متخصصان این حوزه سپرده شود و برای تعمیر یخچال جنرال الکتریک از متخصصان این حوزه کمک بگیرید. اما با توجه به اینکه علت بروز آن می‌تواند ساده و ابتدایی باشد در ادامه به بررسی دلایل آن پرداخته می‌شود.

دلیل اصلی تجمع آب در کف یخچال‌های قدیمی (برفکی) جنرال الکتریک، افزایش حجم برفک یخدان و آب شدن آن است. با تمیز کردن این بخش بدون شک این مشکل مرتفع می‌شود. البته کاهش برودت هوای درون یخچال نیز ممکن است منجر به بروز این مشکل شود. اما در یخچال‌های جدید و بدون برفک این برند، سرما در بخش فریز ساخته می‌شود. سپس این سرما از طریق فن به درون یخچال منتقل و موجب خنک شدن آن می‌شود. اصولا در برخی مدل‌های یخچال جنرال الکتریک از یک یونیت خنک کننده مجزا استفاده می‌شود. بنابراین آب حاصل از آب شدن برفک از طریق سینی به لوله دیفراست پشت یخچال منتقل و در آنجا توسط گرمای کمپرسور و باد فن تبخیر می‌شود. در بازه‌های زمانی طولانی، قرارگیری این سینی در معرض آب و رطوبت موجب زنگ‌زدگی و تغییر رنگ آن می‌شود. به همین دلیل سینی به جای منتقل کردن آب به خارج از یخچال، آن را به درون یخچال منتقل می‌کند.

علاوه بر موارد ذکر شده برای جمع شدن آب در یخچال جنرال الکتریک می‌توان دلایل زیر را نیز ذکر کرد:

  • گرفتگی قسمت فاضلاب به علت تجمع ذرات ریز غذا و آشغال
  • رخ دادن خرابی در قطعات دیفراست یا عدم یخ زدگی آن
  • عرق کردن بخش‌های داخلی کابین و در نتیجه سرازیر شدن آب به کف یخچال
  • خرابی و یا خشکی بیش از اندازه لاستیک یخچال و ورود هوای خارج به داخل یخچال
  • خروج یا پارگی شیلنگ آبسرد کن و جمع شدن آب در یخچال
  • وجود سوراخ در کف مخزن آب سردکن

موارد ذکر شده از ابتدایی‌ترین دلایل جمع شدن آب در کف یخچال جنرال الکتریک است.  گاهی اوقات مشکلاتی همچون خرابی المنت، خرابی ترموفیوز، خرابی سنسور دیفراست و خرابی برد الکتریکی موجب تجمع آب می‌شود. از این رو بهتر است در صورت ادامه یافتن این مشکل و مرتفع نشدن آن، تعمیر یخچال به دست متخصصان این حوزه سپرده شود. برای این منظور با نمایندگی جنرال الکتریک تماس بگیرید و برای اعزام یک تعمیرکار حرفه ای اقدام کنید. 

 
 

سخن پایانی

امروزه شاهد افزایش قیمت روزافزون لوازم برقی از جمله یخچال و یخچال فریزر هستیم. یخچال از جمله لوازم اساسی و کاربردی خانه‌ها است که عدم وجود آن می‌تواند مشکلات گوناگونی را به همراه داشته باشد. بروز مشکلات و ارورهای متعدد در یخچال امری کاملا طبیعی است اما عدم توجه و رسیدگی به آن ممکن است با خسارات جبران ناپذیری همراه باشد. یکی از مشکلات متداول یخچال‌ها، جمع شدن آب در کف یخچال است. این مشکل اگرچه در ابتدا ساده و قابل حل به نظر می‌رسد اما عدم رسیدگی به آن موجب بروز مشکلات دیگری می‌شود. این مشکل در تمامی برندها از جمله برند جنرال الکتریک عمومیت دارد. در این مقاله به علت و روش‌های برطرف کردن مشکل جمع شدن آب در کف یخچال پرداخته شد. این مشکل در بسیاری از مواقع با چندین اقدام ساده و ابتدایی قابل حل است. اما ادامه یافتن و تکرار آن نوعی هشدار به حساب می‌آید. از این رو بهتر است در صورت تکرار این مشکل، مراجعه به متخصصان تعمیر یخچال و تعمیر لوازم خانگی و بهره بردن از کمک و راهنمایی‌های آنها در اولویت هر امری قرار گیرد.

برای ارسال سریع کارشناس، لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

برای تماس با تعمیرکار کلیک کنید