شماره تماس: 02122500600

چرا درب ماشین لباسشویی باز نمی شود؟

چرا درب ماشین لباسشویی باز نمی شود؟

معمولا برای تعمیر لوازم خانگی باید از تعمیرکاران حرفه ای کمک گرفت و اهمیت این موضوع در مورد وسایلی مانند لباسشویی که هم قیمت بالایی دارند و هم در خانه از آن ها استفاده فراوانی می شود بیشتر است. اگر برای شستن لباس های خود از این وسیله استفاده می کنید حتما می دانید که علائم و نشانه هایی وجود دارد که مشاهده ی آن ها خبر از خرابی دستگاه و نیاز به تعمیر لباسشویی می دهد.

برای مثال بسته نشدن درب لباسشویی، وارد نشدن آب به جاپودری، انجام نشدن عملیات آبگیری، تخلیه نشدن ماشین لباسشویی و ... از مواردی است که پس از مشاهده ی آن بهتر است ها اقدام به تعمیر لباسشویی نمود.

یکی از مواردی که برای بسیاری از لباسشویی ها پیش می آید باز نشدن درب است و ما قصد داریم در این مطلب به شرح علت های این اتفاق بپردازیم.

اما بد نیست بدانید که با انجام برخی از مراقبت ها می توان تعمیر لباسشویی را به تعویق انداخت، برای مثال: لباس ها با حجم زیاد را به یکباره در ماشین نریزیم و عملیات شست و شو را در چند مرحله انجام دهیم و یا این که فیلتر های دستگاه را به موقع عوض کنیم.

چرا درب ماشین لباسشویی باز نمی شود؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از اتمام عملیات شست و شو بخواهید لباس ها را از دورن ماشین بیرون بیاورید و درب باز نشود، فکر می کنید در چنین مواقعی اشکال از کجاست و آیا نیازی به تعمیر لباسشویی هست یا خیر؟ در این مطلب برخی از دلایل باز نشدن درب ماشین لباسشویی را با هم بررسی می کنیم.

تخلیه نشدن آب دیگ

ماشین های لباسشویی مجهز به قفلی هستند که از باز شدن اتفاقی درب لباسشویی جلوگیری می کند، یکی از مواقعی که این قفل فعال است زمانی است که عملیات شست و شو به پایان نرسیده باشد، آخرین مرحله عملیات شست و شو نیز مرحله ی تخلیه ی آب از دیگ است، پس زمانی که به هر دلیلی، مثلا  ارور های کامپیوتری و یا خرابی یکی از قطعه ها، آب مخزن خالی نشود، فرمان پایان عملیات شست و شو داده نمی شود و در نتیجه قفل درب فعال می ماند. در چنین شرایطی باید مشکل تخلیه آب تشخیص داده شده و حل شود تا درب ماشین بازگردد.

خرابی قفل یا میکرو سوئیچ

گاهی اوقات باز نشدن درب عامل بیرونی نداشته و اشکال از قفل، زبانه قفل و یا خرابی میکروسوئیچ است، اگر ماشین لباسشویی شما از مدل های جدید دارای نمایشگر باشد، احتمالا در چنین شرایطی خطای خرابی قفل و یا میکرو سوئیچ بر روی آن ظاهر می شود، اما در هر صورت پس از تشخیص خرابی قفل، تعمیر لباسشویی با تعویض قطعه های معیوب به راحتی انجام می گیرد.

خرابی لولای درب

درب لباسشوی به وسیله لولا می چرخد و حرکت می کند و این لولا بر روی بدنه پیج شده است، گاهی شل شدن اتصالات لولا و یا پوسیدگی و خرابی خود لولا باعث می شود که درب لباسشویی باز نشود. در چنین شرایطی باید لولاها بررسی شوند و نقص آن ها برطرف شود. توجه داشته باشید که اگر پس از اتمام هر شست و شو ماشین لباسشویی و مخصوصا درب آن را خشک کنید، احتمال پوسیدگی بخش های مختلف از جمله لولا کمتر خواهد شد.

فعال بودن قفل حرارتی

پس از آن که عملیات شست و شو تمام می شود، درب اکثر ماشین های لباسشویی بلافاصله باز نمی شود، و دلیل آن هم فعال بودن قفل حرارتی است، از آن جایی که این دستگاه با دمای بالا کار می کند، پس از اتمام عملیات نیاز است تا قفل حرارتی خنک شود و بعد از آن درب به راحتی باز می شود. در چنین شرایطی نیازی به تعمیر لباسشویی نیست و اندکی صبر مشکل را حل می کند.

وزن بالای لباس ها و یا گیر کردن آن ها لای درب

پیش از شروع عملیات شست و شو باید دو مورد را به دقت بررسی کنید، یک این که وزن لباس هایی که در لباسشویی می ریزید مطابق ظرفیت آن باشد و دو این که لباسی بین درب و دیگ نمانده باشد، چرا که هر دو مورد ممکن است سبب شود که درب لباسشویی به راحتی باز نشود.

فعال شدن قفل کودک

قفل کودک وسیله ای است که برای حفظ امنیت کودکان در اکثر وسایل برقی استفاده می شود و در لباسشویی نیز برای جلوگیری از خطر باز کردن درب ماشین در حین عملیات توسط کودکان فعال می شود. برخی مواقع دلیل باز نشدن درب لباسشویی فعال بودن قفل کودک است.

در این قسمت به رایج ترین علت هایی که سبب می شود درب لباسشویی باز نشود اشاره کردیم اما بد نیست بدانید که موارد دیگری نیز مانند: خرابی دستگیره درب، داغ شدن بیش از اندازه ی موتور، تمام نشدن عملیات شستشو و ... نیز ممکن است سبب شود که درب ماشین باز نشود. در بسیاری از موارد حضور تعمیرکار الزامی است و در برخی نیز، نیازی به تعمیر لباسشویی نبوده و تنها با تصحیح روش استفاده مشکل حل خواهد شد.

اگر درب لباسشویی باز نشد چه باید کرد؟

اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که اگر برای باز کردن درب لباسشویی چه برای آغاز عملیات شست و شو و چه پس از اتمام آن تلاش کردید و درب باز نشد، هیچگاه سعی نکنید که درب ماشین را با زور و اعمال قدرت بیشتر باز کنید، به این دلیل که با توجه به مطالبی که در بالا ذکر کردیم، باز نشدن درب لباسشویی حتما دلیلی دارد و در چنین مواقعی نیاز به تعمیر لباسشویی است و به زور باز کردن درب تنها سبب می شود که قفل، زبانه قفل، دستگیره و یا قسمت های دیگر ماشین لباسشویی نیز آسیب ببینند.

پس از آن که درب لباسشویی باز نشد چند دقیقه بیشتر صبر کنید و مجددا به آرامی امتحان کنید که درب باز می شود یا نه، چرا که در بسیاری از موارد این مشکل یک ارور لحظه ای است و با اندکی صبر بیشتر برطرف می شود، اما اگر پس از مدتی همچنان درب باز نشد، بهتر است برای تعمیر لباسشویی با نمایندگی های معتبر تماس بگیرید.

یکی از خدمات ویژه ای که شرکت مدرن الکتریک برای تعمیر لباسشویی به مخاطبان ارائه می کند، اعزاام کارشناس به محل خرابی و تعمیر کالا با ضمانت های لازم است.

مقالات مرتبط:

علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی چیست؟

چرا آب از ماشین لباسشویی نشت میکند؟

برای ارسال سریع کارشناس، لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

برای تماس با تعمیرکار کلیک کنید