شماره تماس: 02122500600

چگونه کندانسور یخچال را تمیز کنیم؟

چگونه کندانسور یخچال را تمیز کنیم؟

کندانسور یخچال وظیفه دارد که گاز در حال گردش را خنک کند. این بخش یخچال که برخی به آن رادیاتور یخچال نیز می‌گویند، در قسمت پشتی یخچال قرار گرفته و دارای لوله‌هایی مارپیچی است. این بخش از یخچال به دلیل گردش هوا در همان فاصله چند سانتی متری دیوار و دستگاه، گرد و غبارهایی را به خود جذب می‌کند که در صورتی که آنها را تمیز نکنید، عملکرد دستگاه را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

در این مطلب از سایت مدرن تکنیک، قصد داریم نحوه تمیز کردن کندانسور یخچال را شرح دهیم. بنابراین تا انتهای این مطلب را مطالعه کنید.

کندانسور چیست؟

از اجزا مکانیکی مهم یخچال کندانسور یخچال است. کندانسور قطعه ای است که طی فرایندی گاز مبرد را به حالت مایع و متراکم تبدیل میکند. طی این فرایند گرما توسط ماده آزاد می شود و کندانسور گرما را به محیط اطراف منتقل میکند. کندانسور دو وظیفه اصلی انجام میدهد. وظیفه اول آن تبدیل گاز یا مبرد داخل یخچال به مایع و وظیفه دوم آن انتقال گرما است. کندانسورهای هوایی یا air-cooled و کندانسورهای مکعبی در یخچال ها مورد استفاده قرار میگیرند.

کندانسور هوایی یا بیرونی به دلیل قرارگرفتن در محیط و استفاده از فن به این نام معروف هستند. کندانسورهای هوایی شبیه یک شبکه توری در پشت یخچال وجود دارند و به رنگ سیاه میباشند. البته در یخچالهای جدید و تکنولوژی جدید از کندانسورهای هوایی استفاده نمی شود. کندانسور مکعبی، حجمی یا استوانه ای در یخچالهای جدید کاربرد دارد. در یخچال های ساید بای ساید عموماً کندانسورها به‌صورت مکعبی میباشند. در این نوع کندانسور با یک فن خنک میشود و گرمای کندانسور را به بیرون انتقال میدهد.


بیشتر بخوانید: علت خاموش شدن ساید بای ساید بکو


عمل کندانسور درست برعکس عملی است که کمپرسور انجام میدهد و کندانسور کار چگالیدن گاز مبرد یا کندانسور را با خنک‌کردن آن را انجام میدهد. به‌مرورزمان گردوغبار هوا در محیط کندانسور جمع شده و سبب میشود کندانسور عملکرد مطلوبی از خود ارائه ندهد و خنک سازی یخچال دچار مخاطره خواهد شد. در صورت خرابی و عملکرد ضعیف کندانسور موتور یا کمپرسور یخچال دچار آسیب خواهد شد، لذا مقرون‌به‌صرفه است سالانه به طور منظم دو بار به تمیز کردن کندانسور یخچال اقدام گردد.

به‌منظور کارکرد مناسب هر دستگاه برقی از جمله یخچال می بایست به سرویس دورهای دستگاه موردنظر اقدام کرد. در برخی موارد بدون نیاز به تکنسین و به طور شخصی میتوان به سرویس دورهای برخی از قطعات اقدام نمود که از آن جمله می توان به سرویس دورهای و نحوه تمیز کردن کندانسور یخچال اشاره کرد. اگر تمایل دارید با نحوه تمیز کردن کندانسور یخچال آشنا شوید و کارایی و وظایف این قطعه مطلع شوید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اهمیت تمیز کردن کندانسور یخچال

کندانسور یخچال‌های امروزی، معمولا به شکل لوله‌های پیچ در پیچ هستند که گاز در گردش را به مایع تبدیل کرده و برای عمل سرماسازی، به چرخه استفاده برمی‌گرداند. در برخی از مدل‌های یخچال، این قطعه به صورت استوانه‌ای یا مکعبی طراحی شده و ظاهری شبیه به رادیاتور کولر دارد. این نوع کندانسور معمولا دارای یک فن برای خنک کردن گاز و لوله‌ها هستند.

همانطور که گفته شد، برای اینکه گاز بتواند کار سرما سازی خود را به نحو احسن انجام دهد، باید به شکل مایع درآید. این کار توسط کندانسور یخچال انجام می‌شود. کندانسور وظیفه دارد گاز پرفشاری که کمپرسور پمپاژ می‌کند را دریافت کرده و با تبدیل آن به مایع، هم دمای گاز را کاهش داده و هم گاز را برای ادامه چرخه خنک سازی، به مایع تبدیل کند.

اما اگر کندانسور را برای مدت زیادی تمیز نکنیم، چه تاثیری بر عملکرد یخچال می‌گذارد؟ با تمیز نکردن کندانسور، گرد و غبار روی بخش بیرونی لوله‌ها نشسته و زمانی که گاز برای خنک سازی به لوله‌ها منتقل می‌شود، امکان خروج گرما وجود ندارد. در نتیجه ممکن است بخشی از گازها، حالت گازی خود را حفظ کرده و به همان شکل، چرخه خنک سازی را ادامه دهند. در این حالت، ممکن است یخچال به صورت عادی خنک نشود و کمپرسور، زور بیشتری برای خنک کردن یخچال بزند. کار کردن اضافه کمپرسور باعث استهلاک و کاهش عمر مفید آن می‌شود.

همچنین ممکن است این مشکل با موارد دیگری مثل کم شدن گاز یخچال و یا خرابی سنسور دما نیز همراه شود و موتور را مجبور به یکسره کار کردن کند. در این حالت، خطر سوختگی موتور وجود دارد و باید به سرعت، این مشکل را به کمک یک تکنسین متخصص در تعمیر یخچال برطرف کنید. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی، بهتر است به صورت دوره‌ای یخچال خود را سرویس کنید و آن را در فاصله مناسبی از دیوار قرار دهید. در ادامه تمیز کردن کندانسور یخچال را به شما آموزش می‌دهیم!


بیشتر بخوانید: تست سنسور یخچال


معایب خرابی کندانسور

خرابی کندانسور در سیستمهای برودتی مانند یخچال خسارات سنگینی را به دنبال خواهد داشت. همچنین اگر کندانسور یخچال تمیز نشود و گردوغبار آن پاک نشور یخچال کارایی مفید خود را از دست خواهد داد. تمیز نکردن کندانسور یخچال معایب زیر را به دنبال خواهد داشت:

  • سرما سازی یخچال دچار اشکال میشود.
  • فیلتر یخچال خراب خواهد شد.
  • موتور یا کمپرسور یخچال طول عمر کمتری خواهد داشت.
  • خرابی کندانسور به سایر قسمتهای داخلی یخچال تاثیر میگذارد.
  • در صورت خرابی کندانسور، یخچال می بایست با مصرف انرژی بیشتری شدیدتر کار کند تا سرمای مورد نیاز را تامین کند.
  • کاهش طول عمر یخچال به دلیل خرابی کندانسور.

کثیف بودن کندانسور و فن موجب گرم و داغ شدن کمپرسور یخچال خواهد شد. وظیفه فن کندانسور ایجاد جریان هوا بین لوله های کندانسور است و این عمل سبب خنک شدن مبرد یا گاز یخچال میشود، اگر فن به‌درستی کار نکند گاز یا مبرد داغ شده و هوای داخل یخچال گرم شده و کمپرسور یخچال نیز داغ میشود در صورت خرابی میتوانید برای تعمیر یخچال خود از متخصصان مدرن تکنیک کمک بگیرید.

نحوه تمیز کردن کندانسور یخچال

اگر از یک تعمیرکار متخصص بپرسید که برای جلوگیری از خرابی یخچال چه کارهایی را انجام دهیم، قطعا جواب او این خواهد بود: "یخچال را به صورت دوره‌ای بررسی و سرویس کنید و همیشه آن را تعمیر نگه دارید!"

تمیز کردن درب و محفظه درونی یخچال و فریزر کار نسبتا ساده‌ای است که عدم انجام آنها، یکی از چندین علت بوی بد یخچال است. این کار با کمی محلول سرکه سیب و آب و دو پارچه قابل انجام است و انجام آن، تقریبا 20 دقیقه تا نیم ساعت به طول می‌انجامد. اما نحوه تمیز کردن کندانسور به همین آسانی نیست!


بیشتر بخوانید: از بین بردن بوی بد یخچال


قبل از هرکاری، یخچال را از برق خارج کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ جریانی در آن وجود ندارد. برای اینکه کندانسور یخچال را تمیز کنید، باید اول بدانید که از کدام نوع است. در صورتی که پشت یخچال را مشاهده کردید و لوله‌های فلزی سیاه رنگی را مشاهده کردید، کندانسور یخچال شما از نوع مارپیچ است. می‌توانید با استفاده از یک پارچه تمیز، هر 6 ماه یکبار آن را تمیز کنید.

در صورت عدم مشاهده این قطعه، باید درب پشت یخچال را باز کنید. بعد از این کار، احتمالا کندانسور استوانه‌ای را در کنار کمپرسور مشاهده خواهید کرد. برای اینکه نحوه تمیز کردن کندانسور یخچال را بدانید، از لیست زیر کمک بگیرید.

  • درصورتی‌که یخچال معمولی باشد کندانسور به‌صورت عادی مشاهده میشود. اگر یخچال سایدبای‌ساید باشد کندانسور درون محفظه ای قرار دارد که باید پوشش برداشته شود، برای این کار 4 تا 6 پیچ باید باز شود.
  • اگر یخچال معمولی باشد به‌راحتی توسط فرچه رنگ‌کاری یا با استفاده از جاروبرقی گردوخاک روی کندانسور را بگیرید و آن را تمیز کنید. اگر یخچال سایدبای‌ساید باشد بعد از باز کردن کاور گردوخاک کندانسور را میگیریم. می بایست توجه کرد که این کار با احتیاط انجام شود و لوله جاروبرقی به لوله های کندانسور برخورد نکند، زیرا در این صورت یا باعث نشتی گاز میشویم و یا کل کندانسور می بایست تعویض گردد. حتی به‌منظور تمیز کردن کندانسور و جلوگیری از برخورد با لوله های کندانسور میتوان از تمیز کننده کندانسور یخچال که مخصوص همین کار است استفاده شود. 
  • برای تمیز کردن کندانسور یخچال، باید میله نگهدارنده پشت دستگاه را خارج کنید تا بتوانید پره‌های سرد کننده کندانسور را مشاهده کنید.
  • این پره‌ها را به آرامی و با استفاده از سری باریک جاروبرقی تمیز کنید و مراقب خم شدن آنها باشید!
  • زمانی که تمامی پره‌ها را تمیز کردید، زمان آن رسیده که باقی بخش‌ها که در دسترس هستند را به کمک یک پارچه یا دستمال تمیز کنید.
  • بعد از انجام موارد بالا، مجددا کندانسور را سر جای خود قرار دهید و میله را نیز به حالت اول، سر جای خود بگذارید.

اگر کندانسور یخچالتان از نوع مکعبی است، باید آن را در فواصل زمانی مختلف تمیز کنید و مراقبت ویژه‌ای از آن داشته باشید.

در صورتی که قصد دارید یخچال را سرویس دوره‌ای کنید، می‌توانید با نمایندگی تعمیر یخچال خود تماس گرفته و درخواست کنید که یک تکنسین تعمیر لوازم خانگی به محل زندگی شما اعزام شود. گروه مدرن تکنیک؛ ارائه دهنده انواع خدمات تعمیر، سرویس و عیب یابی لوازم خانگی در تهران است که خدمات خود را به صورت 24 ساعته در تمامی ایام هفته ارائه می‌دهد. تیم ما از متخصصینی تشکیل شده که هرکدام سال‌ها در زمینه کاری خود به کسب دانش و تجربه پرداخته‌اند.

مدرن تکنیک نمایندگی مجاز تعمیر یخچال جنرال الکتریک، سامسونگ، تعمیر یخچال مابه، تعمیر یخچال فریجیدر و ده‌ها برند دیگر است.

تمیز نکردن کندانسور چه عوارضی دارد؟

در صورتی که برای مدت طولانی کندانسور یخچال را تمیز نکنید، ممکن است مشکلاتی برای یخچال شما رخ دهد که نیاز به تعمیر یخچال سامسونگ خود پیدا کنید. برخی از این مشکلات را در ادامه شرح داده‌ایم که می‌توانید با دانستن آنها، از خرابی یخچال خود جلوگیری کنید. همچنین در صورتی که در آینده دستگاه دچار مشکلات مشابه شد، بتوانید مشکل را به درستی به تکنسین تعمیر یخچال فریزر منتقل کنید.

در همین بخش لازم است هشدار دهیم که حتی در صورتی که مشکل یخچال و علت آن را می‌دانید، خودتان دست به کار برای تعمیر یخچال نشوید. این کار ممکن است به قیمت خرابی بخش‌های دیگر یخچال تمام شود و هزینه بیشتری را روی دست شما بگذارد. به همین دلیل است که در اکثر مطالب سایت، این نکته را متذکر شده‌ایم.

در صورتی که تمیز کردن کندانسور یخچال را به تعویض بیندازید، ممکن است مشکلات زیر برای یخچالتان رخ دهد. در ادامه برخی از این مشکلات را به صورت خلاصه شرح داده‌ایم.

  • اختلال در کارکرد صحیح یخچال: با کم شدن گاز در گردش، فرآیند خنک سازی و ایجاد سرما در یخچال به درستی انجام نمی‌شود و به مرور، محفظه یخچال گرم می‌شود. این مشکل ممکن است باعث خرابی مواد غذایی درون یخچال شود. اگر ادامه دار باشد، می‌تواند به موتور اصلی نیز آسیب برساند. در صورتی که فکر می‌کنید سرمای یخچال کم شده، به سرعت با نمایندگی تعمیر یخچال تماس بگیرید و درخواست اعزام نیروی تعمیرکار را ثبت کنید.
  • یکسره کار کردن موتور: یکی دیگر از مشکلاتی که تمیز نکردن کندانسور برای یخچال به وجود می‌آورد، این است که موتور به صورت یکسره و مداوم کار می‌کند. علت این مشکل به عدم تبدیل گاز به مایع و عدم ایجاد سرمای کافی در یخچال است. برای رفع این مشکل، باید کندانسور را تمیز کنید و سپس با کمک گرفتن از یک تعمیرکار متخصص در تعمیر یخچال، گاز یخچال را شارژ کنید. البته یکسره کار کردن موتور علت‌های مختلفی دارد که شایع‌ترین آن، خرابی سنسور دما و مشکلات مربوط به گاز یخچال هستند.
  • گرم شدن کمپرسور: گرم شدن کمپرسور یکی دیگر از اسیب‌هایی است که عدم تمیز کردن کندانسور یخچال به آن وارد می‌کند. در نتیجه گرم شدن بیش از حد موتور، امکان نیم سوز شدن یا معیوب شدن آن وجود دارد. همچنین در صورتی که دمای آن بسیار بالا برود، ممکن است در اتصالات نیز باعث ایجاد خرابی شود.

بیشتر بخوانید: علت خاموش نشدن و اتومات نکردن یخچال


مدرن تکنیک، ارائه دهنده انواع خدمات تعمیر و عیب یابی لوازم خانگی در محل است که خدمات خود را در کل استان تهران ارائه می‌دهد. در صورتی که نیاز به تعمیر یخچال سامسونگ یا دیگر برندها را داشته باشید، می‌توانید با مشاورین ما تماس گرفته و بعد از دریافت راهنمایی‌های لازم، درخواست اعزام تکنسین متخصص برای تعمیر یخچال سامسونگ یا برندهای دیگر را ثبت کنید. تیم ما نمایدگی مجاز تعمیر بیش از 40 برند مطرح تولید کننده لوازم خانگی ایرانی و خارجی است.

تمیز کردن کندانسور یخچال، عمر دستگاه را افزایش می‌دهد!

تمیز کردن کندانسور یکی از کارهایی است که باید به صورت دوره‌ای برای حفظ و افزایش عمر یخچال انجام شود. نحوه تمیز کردن کندانسور یخچال نیز با استفاده از یک دستمال و سری نازک جاروبرقی امکان پذیر است. در یخچال‌ها دو نوع کندانسور رایج هستند که یکی از انها لوله‌ای و دیگری استوانه‌ای هستند که نحوه تمیز کردن کندانسور یخچال در هر دو شکل نیز در بالا شرح داده شد. 

تمیز کردن کندانسور باعث می‌شود گاز درون یخچال با سرعت و کیفیت بیشتری به مایع تبدیل شده و بتواند به درستی، فرآیند خنک سازی و ایجاد سرما در یخچال را انجام دهد. در صورتی که گرد و غبار زیادی، کندانسر را پوشانده باشد، گرمای گازها خارج نشده و به حالت مایع درنمی‌آیند. در نتیجه در عملکرد یخچال و خنک سازی آن، مشکلاتی ایجاد می‌شود.

در صورتی که کندانسور را برای مدت زیادی تمیز نکنید، ممکن است مشکلاتی مثل خنک نکردن یخچال و کارکردن مداوم  کمپرسور برای دستگاه رخ دهد که خطرناک هستند. پیشنهاد می‌شود اگر خودتان امکان تمیز کردن کندانسور یخچال را ندارید، از یک تعمیرکار بخواهید این کار را برای شما انجام دهد؛ زیرا هزینه‌ای که برای این کار می‌پردازید، تفاوت زیادی با هزینه‌ای که برای تعمیر یخچال به دلیل عدم تمیز کردن کندانسور پرداخت می‌کنید، دارد. در زمان تعمیر یخچال جنرال الکتریک به تمیز نمودن کندانسور خیلی اهمیت داده می شود و باعث بهبود عملکرد یخچال می گردد.

نکات و پیشنهاداتی در زمینه تمیز کردن کندانسور یخچال

درصورتی‌که یخچال در محیطی پرتردد و پر گردوخاک قرار دارد بهتر است هر 3 ماه یکبار به تمیزکاری کندانسور اقدام کنیم. همچنین اگر حیوان خانگی در خانه دارید به علت اینکه ممکن است موی حیوان مورد نظر در هوا معلق و پس از مدتی در محفظه کندانسور جمع گردد نیاز به تمیزکاری در بازه زمانی کوتاهتری مورد نیاز خواهد بود.

  • فاصله یخچال از دیوار مجاور و پشت حداقل می بایست 10 سانتیمتر باشد.
  • موقع تمیز کاری کندانسور از ماسک استفاده کنید زیرا گردوخاک روی کندانسور به دلیل گرما دیدن بسیار نازک شده و سریعاً به ریه افزار وارد میشود.
  • در صورتی که تمیز کردن کندانسور یخچال امکانپذیر نیست بهتر است حتماً از تکنسینهای مجرب و آماده خدمت استفاده کنید.
  • اگر یخچال دارای آب‌سردکن است باید در زمان تمیز کردن کندانسور ورودی آب را قطع کنید.
  • با تمیز کردن کندانسور یخچال، یخچال عملیات سردسازی را به‌درستی انجام داده و به کمپرسور یخچال فشار وارد نمیشود. با بررسی مقاله فوق به‌راحتی میتوانید به تمیز کردن کندانسور یخچال خود اقدام و درصورتی‌که موفق به انجام فرایند تمیزکاری نشوید بهتر است از تکنسین مجرب کمک بگیرید.

برای ارسال سریع کارشناس، لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

برای تماس با تعمیرکار کلیک کنید