شماره تماس: 02122500600

افزایش طول عمر یخچال

افزایش طول عمر یخچال

سال‌ها پیش اجداد ما برای نگهداری موادغذایی از سرداب استفاده می‌کردند. سرداب موادغذایی را سالم نگه‌می‌داشت. با گذشت زمان و پیشرفت علم یخچال ساخته شد. با روی‌ کار آمدن یخچال کم‌کم سرداب‌ها از بین رفتند. پس از مدتی یخچال به‌طورکامل جایگزین سرداب شد.‌ امروزه در هر خانه‌‌ای  یک یخچال وجود دارد. بدون یخچال نگهداری بسیاری از موادغذایی ممکن نیست. در نتیجه یخچال عضوی ضروری در آشپزخانه است. یخچال مثل هر وسیله‌ی برقی دیگری، برای مدت خاصی عمر مفید دارد. افزایش طول عمر یخچال به‌عنوان عضوی ضروری در آشپزخانه مهم است. اما چگونه عمر مفید یخچال را افزایش دهیم؟

برای پاسخ به این سوال دانستن روش‌های افزایش طول عمر یخچال مهم است.

چرا افزایش طول عمر یخچال مهم است؟

یخچال یک عضو پرکاربرد در آشپزخانه است. افزایش طول عمر آن باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. یخچال یکی از سنگین‌ترین وسایل آشپزخانه است. جابه‌جایی این وسیله سنگین بسیار سخت است. با آگاهی از روش‌های افزایش طول عمر، این وسیله مدت طولانی سالم می‌ماند و نیازی به پرداخت هزینه‌های سنگین برای خرید یخچال جدید نیست.

عمر مفید یخچال به چه معناست؟

محاسبه حدودی مدت‌ زمانی که می‌توان بهترین استفاده را از یخچال کرد.

جمله فوق تعریف عمر مفید یخچال است. به‌طور میانگین عمر مفید یخچال بین ۱۰ تا ۱۵ سال است. عوامل متعددی می‌تواند باعث کاهش یا افزایش عمر مفید یخچال شود. آشنایی با روش‌های افزایش طول عمر یخچال، عمر مفید یخچال را تقریبا ۵ سال افزایش می‌دهد.

چه عواملی طول عمر یخچال را افزایش می‌دهد؟

عوامل متعددی بر طول عمر یخچال تاثیرگذار است. محل قرارگیری یخچال مهم است. روش نگهداری از یخچال بر طول عمر آن اثر می‌گذارد. نحوه استفاده از یخچال می‌تواند مدت دوام آن را کم یا زیاد کند. تعویض به موقع قطعات اهمیت دارد. توجه به موتور یخچال، به‌عنوان اصلی‌ترین قسمت یخچال، بسیار مهم است.


بیشتر بخوانید: علائم سوختن موتور یخچال


نصب و قرارگرفتن یخچال

مکانی که یخچال در آن قرارمی‌گیرد، دمای مناسبی داشته‌ باشد. یخچال را در محیط‌های گرم، مرطوب، سرد و نمناک قرار ندهید. دمای ۱۰ درجه سانتی‌گراد برای محیطی که یخچال در آن نصب می‌شود، مناسب است. بین قسمت پشتی یخچال و دیوار ۱۰ الی ۲۰ سانت فاصله باشد. در این صورت هوا به خوبی گردش پیدا می‌کند. در صورت عدم وجود گردش هوا یخچال داغ می‌کند. سطحی که یخچال روی آن قرار می‌گیرد صاف و یکدست باشد. یخچال در سطوح ناصاف به خوبی تراز نمی‌شود. یخچال را در مکانی قرار دهید که از آسیب و ضربه در امان باشد.

افزایش طول عمر یخچال با نگهداری از قسمت‌های مختلف آن

یخچال از قسمت‌های مختلفی ساخته شده. درب یخچال، قسمت داخلی، بدنه و قسمت پشتی اجزای سازنده یخچال هستند. نحوه نگهداری و استفاده از هر قسمت، در سلامت و افزایش طول عمر یخچال تاثیرگذار است.

درب یخچال و ارتباط آن با طول عمر یخچال

درب یخچال را زیاد بازوبسته نکنید. با این کار دمای داخلی یخچال پایین می‌آید. یخچال برای تنظیم مجدد دما باید بیشتر از قبل کار کند. این مسئله علاوه‌بر کاهش طول عمر یخچال، مصرف برق را افزایش می‌دهد. بازو بسته کردن زیاد درب یخچال باعث آسیب به لولای درب می‌شود. درنتیجه عمر مفید لولا کاهش می‌یابد. درب یخچال را زود ببندید. زیاد باز گذاشتن درب یخچال باعث کاهش طول عمر آن می‌شود. در این شرایط هوای گرم اتاق وارد یخچال می‌شود. یخچال برای خنک کردن مجدد محیط داخلی باید بیش از اندازه کار کند. این مسئله باعث آسیب به قسمت‌های اصلی یخچال، از جمله موتور می‌شود. نوار دور درب یخچال را تمیز کنید. آلودگی‌ها و باکتری‌ها در لایه‌ها و درزهای نوار جمع می‌شوند. درصورت تمیز نکردن نوار دور درب، آلودگی‌ها باعث کاهش طول عمر نوار می‌شوند. نوار دور درب را چند وقت یکبار عوض کنید. این نوار باعث می‌شود درب یخچال به درستی بسته شود. در صورت جفت شدن دقیق درب یخچال، هوای درون یخچال یکنواخت می‌ماند و به موتور فشار وارد نمی‌شود. با کهنه شدن این نوار درب یخچال درز پیدا می‌کند. هوای محیط وارد یخچال می‌شود. این مسئله عملکرد یخچال را دچار مشکل می‌کند. قفسه‌های موجود در درب یخچال را چند وقت یکبار تمیز کنید. تمیز کردن قفسه‌ها، آلودگی و باکتری‌ها را از بین می‌برد. از قرار دادن وسایل و موادغذایی سنگین در قفسه‌ها خودداری کنید. این قفسه‌ها برای موادغذایی کوچک و کم‌حجم ساخته شده. فشار بیش از حد به آنها عمر مفید یخچال را پایین می‌آورد.


بیشتر بخوانید: علت بسته نشدن درب یخچال


فضای داخلی یخچال و ارتباط آن با طول عمر یخچال

فضای داخلی یخچال معمولا شامل تعدادی قفسه و کشو است. از سنگین کردن بیش از حد قفسه‌ها خودداری کنید. این مسئله باعث آسیب یا حتی شکستن قفسه‌ها می‌شود. فضای داخلی یخچال را چند وقت یکبار نظافت کنید. برای تمیز کردن هرگز از مواد شوینده استفاده نکنید. این مواد با ترکیبات اسیدی یا بازی، باعث آسیب به یخچال می‌شوند. کمی آب‌لیمو یا سرکه را با آب رقیق کنید. محلول به دست آمده را روی سطح قفسه‌ها اسپری کنید. پس از چند دقیقه با دستمال مناسبی پاک کنید. برای تمیز کردن قفسه‌ها حتما آنها را از یخچال خارج کنید. پس از نظافت، تا خشک شدن کامل، قفسه‌ها را در یخچال قرار ندهید. نم و رطوبت قفسه‌ها باعث ایجاد مشکل در عملکرد یخچال می‌شود. باقی‌مانده غذاها و موادغذایی بودار را به روش مناسبی بسته‌بندی کنید. موادغذایی فاسد و کهنه را شناسایی کرده و دور بریزید. این کار از ایجاد بوی نامطبوع در یخچال جلوگیری می‌کند. با این حال باز هم ممکن است یخچال دچار بوی نامطبوع شود. در این شرایط می‌توانید از دانه‌های قهوه، سرکه یا لیموترش استفاده کنید. نصف لیوان سرکه یا لیموترش را به مدت یک هفته در یخچال قرار دهید. کمی دانه‌قهوه در یک کاسه بریزید و به مدت یک هفته در یخچال قرار دهید. از قرار دادن ظروف و غذای داغ در یخچال خودداری کنید. این مسئله دمای داخلی یخچال را به هم می‌ریزد. یخچال برای تنظیم مجدد دما باید بیش از حد کار کند. در این صورت موتور یخچال دچار آسیب می‌شود. این مسئله باعث کاهش طول عمر یخچال می‌شود. قسمت جامیوه‌ای را بیش از حد سنگین نکنید. این قسمت از مواد پلاستیکی فشرده ساخته شده. در صورت فشار زیاد دچار ترک و شکستگی می‌شود.


بیشتر بخوانید: از بین بردن بوی بد یخچال


بدنه بیرونی یخچال و ارتباط آن با طول عمر یخچال

بدنه بیرونی یخچال بیشتر شامل درب و دستگیره است. این قسمت چون در معرض دید است، همیشه باید تمیز باشد. برای نظافت از مواد شوینده استفاده نکنید. ترکیبات موجود در مواد شوینده ممکن است با ترکیبات مواد سازنده درب یخچال همخوانی نداشته باشد. برای تمیز کردن از مقداری آب استفاده کنید. آب را روی سطح درب و دستگیره اسپری کنید. پس از چند دقیقه با دستمال نخی یا پنبه‌ای به آرامی پاک کنید. از چسباندن برچسب، عکس و گیره‌های فانتزی روی درب یخچال خودداری کنید. این کار می‌تواند باعث افتادن خش روی درب یخچال شود.

قسمت پشت یخچال و ارتباط آن با طول عمر یخچال

پشت یخچال یکی از مهم‌ترین قسمت‌های یخچال است. در این قسمت دو جزء اصلی یخچال، یعنی کمپرسور و کندانسور قرار دارد. کمپرسور همان موتور یخچال است. کندانسور به لوله‌های خنک‌کننده که کار سرماسازی را انجام می‌دهند گفته می‌شود. با نظافت و تمیز کردن این قسمت‌ها به روش صحیح و مناسب، طول عمر یخچال افزایش می‌یابد. نظافت این قسمت به سادگی انجام می‌شود. کافی است با یک دستمال نخی گرد و غبار روی لوله‌ها را پاک کنید. این کار را به وسیله یک قلم‌مو نرم و ظریف یا لوله‌ جاروبرقی هم می‌توان انجام داد. از آب یا مواد شوینده برای تمیز کردن لوله‌ها استفاده نکنید. این کار منجربه آسیب دیدن لوله‌ها یا سوختن سیستم پشتی یخچال می‌شود. نظافت کندانسور باعث می‌شود لوله‌ها کار سرماسازی را بهتر انجام دهند. در نتیجه موتور یخچال بهتر کار می‌کند.

تعویض به موقع قطعات و افزایش طول عمر یخچال

در یخچال قطعات مختلفی وجود دارد. بعضی از این قطعات ممکن است گاهاً دچار مشکل شوند. بهتراست چند وقت یکبار قطعات یخچال را تست کنید. در این صورت می‌توانید قبل از اینکه دچار مشکل جدی شده و طول عمر یخچال را کاهش دهند، آنها را تعمیر کنید. در ادامه درباره تست بعضی از قطعات مهم یخچال صحبت خواهیم کرد.

تست کمپرسور

برای سنجش سلامت کمپرسور ابتدا باید قطعه رله‌استارت را چک کنید. کار این قطعه در یخچال، راه انداختن سیم‌پیچ راه‌انداز و به دنبال آن روشن شدن کمپرسور است. پس از آن قطعه رله‌اورلود را چک کنید. این قطعه از یخچال در برابر اضافه‌بار و نوسانات الکتریکی محافظت می‌کند. در صورت سالم بودن این دو قطعه کمپرسور را تست کنید. کمپرسور، روی سه پایه قرار گرفته‌است. پایه مشترک که با حرفC مشخص می‌شود. پایه سیم‌پیچ استارت که با حرف S مشخص می‌شود. پایه سیم‌پیچ اصلی که با حرف R مشخص می‌شود. اکنون به یک اهم‌متر نیاز داریم. از پایه‌ها دوبه‌دو اهم بگیرید. اگر اهم‌متر مقدار بی‌نهایت را نشان دهد، کمپرسور دچار مشکل شده‌است.


بیشتر بخوانید: بهترین محافظ یخچال ساید


تست کندانسور

لوله‌های کندانسور را چک کنید. ممکن است پر از گرد و غبار و آلودگی باشند. گردو غبار و آلودگی‌ها عمل سرماسازی را دچارمشکل می‌کند. غبار و آلودگی‌ها را تمیز کنید. عمل سرمایش لوله‌ها را چک کنید.

تست اواپراتور

این قطعه در مسیر سرمایش و خنک‌کنندگی نقش دارد.

برای تست این قطعه به موارد زیر توجه کنید:

_ در صورت برفک زدن روی اواپراتور، قطعه دچار مشکل شده. این قطعه اغلب به دلیل قرارگرفتن در معرض گرما و حرارت برفک می‌زند. با علت برفک زدن یخچال آشنا شوید.

_ کهنه شدن نوار دور درب یخچال، زیاد باز گذاشتن درب یخچال و هدر رفتن سرمای یخچال، می‌تواند باعث آسیب به این قطعه شود.

تست ترموستات

ترموستات قطعه‌ای است که برای تنظیم دمای یخچال به کار می‌رود.

نشانه‌های خرابی ترموستات:

_کمپرسور یا همان موتور یخچال یکسره کار کند.

_ صدایی کلیک مانند از یخچال بشنوید.

_ ترموستات را با دست لمس کنید. اگر سرد باشد، ترموستات یخچال دچار نقص شده‌ است. با علائم خرابی ترموستات یخچال آشنا شوید.


بیشتر بخوانید: علت خاموش نشدن یخچال


تست فیلتر خشک کن

این قطعه مانع از ورود آلودگی و آب به کمپرسور می‌شود.

دمای ورودی و خروجی لوله خشک‌کن را اندازه‌گیری کنید. اگر دما کم باشد احتمالاً لوله دچار گرفتگی شده‌است.

تست رله‌استارت

این قطعه را از دو راه می‌توان تست کرد.

روش اول:

_ پایه‌های رله را به دقت نگاه کنید. آثار خوردگی و زدگی نشان می‌دهد قطعه آسیب دیده‌است.

_ رله را تکان دهید. اگر صدای تق تق به گوشتان خورد، قطعه خراب است.

روش دوم:

در این روش به یک اهم‌متر نیاز دارید. اگر رله‌استارت یخچال از نوع سنگی است، با اهم‌متر مقاومت پایه‌ها را دوبه‌دو بسنجید. یک جفت از پایه‌ها باید ۱۰ تا ۱۰۰ را نشان بدهد. مقاومت پایه‌های دیگر باید بی‌نهایت را نشان بدهد. اگر رله‌استارت از نوع سیم‌پیچی است، ابتدا مقاومت پایه‌هایM وS را بسنجید. اهم‌متر باید مقدار صفر را نمایش بدهد. در حالیکه اهم‌متر هنوز به پایه‌ها متصل است، رله را برگردانید. وقتی صدای کلیک را شنیدید باید مقدار بی‌نهایت نشان داده شود. درمورد پایه‌هاب L وS همین عمل را تکرار کنید. نتیجه باید مانند دو پایه قبلی باشد. در آخرین مرحله پایه‌های L وM را تست کنید. مقدار صفر برای هر دو حالت باید نشان داده شود.

تست رله‌اورلود

برای تست این قطعه می‌توانید از اهم‌متر استفاده کنید.

خرابی این قطعه معمولا به‌دلیل موارد زیر است:

_ کاهش یا افزایش ولتاژ

_ گرمای بیش از حد محیط

_ خراب شدن سیم پیچ استارت

تست ترمودیسک

این قطعه در برفک‌زدایی از فریزر نقش دارد.

مشاهده برفک در یخچال، ممکن است به دلیل خرابی این قطعه باشد. اما وجود برفک به‌تنهایی کافی نیست. برای تست این قطعه از یک متخصص کمک بگیرید.

تست ترموفیوز

ترموفیوز یا فیوز حرارتی، دمای هیترالمنت را کنترل می‌کند. هیترالمنت قطعه دیگری است که در برفک‌زدایی دخالت دارد.

با مشاهده برفک در یخچال، احتمال خرابی این قطعه وجود دارد. برای تست این قطعه از یک متخصص کمک بگیرید. خرابی این قطعه را جدی بگیرید. آسیب به آن می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود.

تست فیلتر آب

فیلتر در یخچال باعث تولید آب و یخ خوشمزه و مطبوع می‌شود. فیلتر آب انواع مختلفی دارد. این قطعه در قسمت‌های داخلی و بیرونی یخچال نصب می‌شود. فیلتر باعث فشار آب مناسب در خروجی یخچال می‌شود.از سیستم داخلی در برابر رسوب محافظت می‌کند.مانع از پوسیدگی لوله‌کشی داخلی یخچال می‌شود. باعث بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌شود. به طور کلی عملکرد یخچال را بهبود می‌بخشد.

برای تست فیلتر یخچال به طعم و بوی آب و یخ توجه کنید. تغییر بو و طعم آب و یخ، نشان می‌دهد فیلتر نیاز به تعمیر دارد.

نکاتی در ارتباط با کابل برق یخچال

سیم برق یخچال را به صورت ناگهانی از پریز خارج نکنید. دست‌تان را روی پریز قرار دهید؛ سری سیم برق را گرفته و به آرامی خارج کنید.

هرگز سیم برق را گره نزنید. پیچاندن، گره زدن یا کشیدن سیم برق خطرناک است. این کار می‌تواند منجر به آتش‌سوزی یا برق‌گرفتگی شود.

تا جای ممکن از سیم اصلی یخچال استفاده کنید. استفاده از سیم‌های رابط، مصرف ولتاژ را بالا می‌برد.

جهت جلوگیری از برق‌گرفتگی سیم اتصال به زمین را وصل کنید.

جلوگیری از کاهش طول عمر یخچال هنگام اثاث‌کشی

چگونگی بسته‌بندی و جابه‌جایی یخچال هنگام اثاث‌کشی مهم است. بسته‌بندی اشتباه می‌تواند باعث آسیب به بدنه و قطعات یخچال شود. جابه‌جایی اشتباه می‌تواند به یخچال آسیب جدی وارد کند. تمامی این موارد باعث می‌شود طول عمر یخچال کاهش پیدا کند.

برای بسته‌بندی یخچال هنگام اثاث‌کشی به موارد زیر دقت کنید:

_ قفسه و کشوهای یخچال فریزر را خارج کنید. آنها را به صورت جداگانه بسته‌بندی کنید.

_ دستگیره یخچال را با نوارچسب یا تسمه محکم ببندید.

_ برای بسته‌بندی بدنه‌ی بیرونی یخچال، از کارتن یخچال استفاده کنید.

_ بعد از اینکه یخچال داخل کارتن قرار گرفت؛ دورتادور آن را با پلاستیک حباب‌دار بپوشانید.

_ درمورد یخچال‌های سایدبای‌ساید، می‌توانید درب یخچال را جدا کنید. در این صورت یخچال سبک‌تر شده و جابه‌جایی آسان‌تر می‌شود.

_ هنگام جابه‌جایی یخچال را به طور کامل نخوابانید. یخچال باید در حالت نیمه‌عمود قرار داشته‌باشد. خواباندن کامل یخچال باعث می‌شود روغن کمپرسور وارد لوله‌های خنک‌کننده شود.

_ برای جابه‌جایی یخچال از چرخ‌دستی مخصوص حمل بار استفاده کنید. چرخ دستی جابه‌جایی یخچال بین طبقات را آسان‌تر می‌کند. یخچال در چرخ دستی، در حالت نیمه‌عمود قرار گرفته و آسیب نمی‌بیند.

افزایش طول عمر یخچال به نحوه استفاده، نگهداری و نظافت بستگی دارد. یخچال را در محل مناسب نصب کنید. در معرض حرارت، سرما، رطوبت و نم قرار ندهید. محیط مناسب نصب یخچال، باید دمای متعادلی داشته‌باشد. قطعات مختلف یخچال را هر چند وقت یکبار چک کنید و از سلامت آنها مطمئن شوید. اگر برای چک کردن وضعیت یخچال به کمک احتیاج دارید به صفحه تعمیر یخچال مراجعه کنید و از ما بخواهید تا یکی از تعمیرکاران مجرب مدرن تکنیک را در اسرع وقت به محل شما بفرستیم. در فواصل زمانی منظم یخچال را نظافت کنید. موادغذایی و خوراکی‌جات را در قسمت مناسب قرار دهید. به بسته‌بندی مناسب موادخوراکی دقت کنید.  رعایت مواردی که گفته‌شد طول باعث افزایش طول عمر یخچال می‌شود. شرکت مدرن تکنیک از قدیمی‌ترین شرکت‌ها در حوزه تعمیرات لوازم خانگی است که با جمع کردن تعمیرکاران مجرب بهترین و فوری ترین خدمات را برای تعیرات یخچال و سایر لوازم خانگی در تهران و شهرهای اطراف تهران انجام می‌دهد. 

برای ارسال سریع کارشناس، لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

برای تماس با تعمیرکار کلیک کنید