شماره تماس: 02122500600

چرا صفحه نمایش یخچال کار نمی کند؟

چرا صفحه نمایش یخچال کار نمی کند؟

یخچال یکی از وسایل اصلی در آشپزخانه است. این وسیله کاربردی هر سال با انواع متنوع و جدیدی روانه بازار می‌شود. یخچال‌های جدید امکانات متفاوتی دارند. امکانات متفاوت و پیشرفته یخچال‌های امروزی استفاده از این وسیله برقی را آسان‌تر می‌کند. یکی از این امکانات متفاوت صفحه نمایش یخچال است. این قطعه کابردهای مختلفی دارد. تنظیم دمای یخچال، هشدار در زمان آسیب یا نقص در یخچال، ریست و راه‌اندازی مجدد یخچال از کابردهای مختلف صفحه نمایش است. این قطعه مانند قسمت‌های دیگر یخچال دچار آسیب می‌شود. ممکن است این اتفاق پیش بیاید که صفحه نمایش خاموش شود. برای آگاهی از این مسئله که چرا صفحه نمایش یخچال کار نمی‌کند؟ راه‌حل برطرف کردن و راه‌اندازی مجدد این قطعه در ادامه با ما همراه باشید.

صفحه نمایش یخچال چیست و چه کاربردی دارد؟

صفحه نمایش یک قطعه الکترونیکی است. این قطعه معولا روی درب یخچال نصب می‌شود. صفحه نمایش به وسیله سنسورها به قسمت‌های مختلف یخچال متصل است. در صورت آسیب یا نقص در هر قطعه صفحه نمایش هشدار مخصوصی را نشان می‌دهد. این قطعه دمای داخلی یخچال را نشان می‌دهد. آب سردکن و یخ‌ساز از طریق صفحه نمایش تنتظیم می‌شوند. در صورت بسته نشدن درب یخچال صفحه نمایش به صدا در می‌آید. این وسیله فیلتر یخچال را چک می‌کند و در صورت آلوده بودن آن هشدار می‌دهد. تنظیمات قفل کودک برای کنترل کودکان و جلوگیری از دسترسی آنان به یخچال فریزر در صفحه نمایش قرار گرفته.

چرا صفحه نمایش کار نمی‌کند؟

خراب شدن صفحه نمایش

این قطعه به دلایل مختلفی ممکن است خراب شود. ال‌ای‌دی‌های موجود در صفحه نمایش ممکن است دچار آسیب یا نقص شوند. در این شرایط صفحه نمایش خاموش می‌شود. صفحه نمایش اگر ضربه بخورد آسیب می‌بیند و از کار می‌افتد. این قطعه نباید خیس شود، دقت کنید که موقع تمیزکردن یخچال روی این قطعه آب نریزد. این قطعه مدت زمان خاصی عمر مفید دارد. در صورت تمام شدن عمر مفید قطعه از کار می‌افتد.صفحه نمایش را چند وقت یکبار چک کنید. در صورتی که نیاز به تعمیر یا تعویض داشت از فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

قطع شدن برق یخچال

یکی از دلایل عمده کارنکردن صفحه نمایش قطع شدن برق است. پریزی که یخچال به آن متصل است چک کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید. دستگاه محافظ یخچال را بررسی کنید. مطمئن شوید محافظ به درستی کار می‌کند و جریان برق را عبور می‌دهد. دوشاخ و سیم‌های متصل به محافظ و پریز برق را چک کنید و از سالم بودن آنها مطمئن شوید. در صورتی که پریز، دستگاه محافظ یا دوشاخ یخچال دچار مشکل بود، برای تعمیر یا تعویض اقدام کنید.

خراب شدن برد الکترونیکی یخچال

در صفحه نمایش قطعه ای به نام برد الکترونیکی وجود دارد. برد وسیله مهمی است. این قطعه ارتباط صفحه نمایش با قسمت‌های دیگر یخچال را ممکن می‌کند. در صورتی که برد آسیب ببیند صفحه نمایش یخچال کار نمی‌کند. برای کسب اطمینان از آسیب دیدن برد الکترونیکی، یخچال را از برق بکشید. به مدت 30 ثانیه صبر کنید. یخچال را دوباره به برق بزنید. در صورت برطرف نشدن مشکل اقدام به تعمیر یا تعویض برد الکترونیکی کنید.

در ادامه برای آگاهی از مراحل راهنمای تعویض برد الکترونیکی با ما همراه باشید.

ابتدا باید گفت برد قطعه مهم و گران‌قیمتی است. در صورتی که مهارت کافی برای تعویض قطعه ندارید از فرد متخصص کمک بخواهید. در صورت تعمیر ناقص و اشتباه یا تعویض نادرست یخچال دچار آسیب جدی می‌شود. این مسئله بسیار هزینه‌بر خواهد بود.


بیشتر بخوانید: علائم خرابی برد یخچال


راهنمای تعمیر برد الکترونیکی یخچال

برد الکترونیکی را از محل قرارگیری آن خارج کنید. سیم، اتصالات، خازنها، مدارها و بقیه قطعاتی که به برد مربوط می‌شود را با دقت چک کنید. قطعهای که دچار آسیب و نقص یا سوختگی شده را پیدا کنید. اگر قطعه‌ای سوخته باشد تغییر رنگ می‌دهد.  برد الکتریکی را تمیز کنید. این قطعه حساسیت بالایی دارد. مواظب باشید حین انجام کار آسیب نبیند. پس از اتمام کار برد الکتریکی را در جای خود نصب کنید. اگر یخچال جنرال الکتریک دارید و برد آن دچار مشکل شده است، می توانید برای عیب یابی و تعمیر یخچال جنرال الکتریک از متخصصین مدرن تکنیک کمک بگیرید.

تغییر دمای داخلی یخچال

نسل جدید یخچال‌ها به گونه‌ای طراحی شده که در صورت استفاده بیش از حد از یخچال، هشدار می‌دهد. استفاده نادرست و بیرویه از یخچال به کمپرسور و کندانسور فشار وارد می‌کند. در این شرایط دو قطعه مهم یخچال به درستی کار نمی‌کنند. دمای یخچال به مرور گرم می‌شود. این اتفاق باعث خراب شدن و فساد مواد غذایی می‌شود. در این شرایط یخچال به روشهای مختلفی هشدار می‌دهد. یکی از روش‌ها خاموش شدن صفحه نمایش است. دمای داخلی یخچال را چک کنید. ممکن است به دلیل پربودن بیش از حد یا باز و بسته شدن زیاد درب یخچال دمای داخلی گرم شده باشد.


بیشتر بخوانید: دمای مناسب یخچال فریزر در تابستان و زمستان


آسیبدیدگی سنسور یخ‌ساز در یخچال

سنسور یخ‌ساز یک قطعه مهم در سیستم تولید یخ در یخچال است. این قطعه به دلایل گوناگونی دچار آسیب می‌شود. ممکن است مسیر ارسال آب به سنسور دچار گرفتگی شده باشد. نقص یا آسیب در ترموستات علت دیگری برای این مسئله است. مسدود شدن فیلتر یا یخ زدن لوله‌هایی که آب را منتقل می‌کنند، دلیل دیگری برای نقص یا آسیب در سنسور یخ‌ساز است. وقتی این قطعه خراب می‌شود یخچال سعی می‌کند این مسئله را به روش‌های مختلفی هشدار دهد. یکی از این روش‌ها خاموش شدن صفحه نمایش یخچال است.

راهنمای تست سنسور یخساز در یخچال

برای اینکه مطمئن شوید سنسور یخچال آسیب دیده یا نه باید آن را تست کنید. کیلواهم واحد سنجش سنسور است. برای تست کردن سنسور یک اهم‌متر لازم است. مقدار مقاومت سنسور یخ‌ساز را اندازه بگیرید. این مقدار در یخچال‌های مختلف فرق می‌کند. مقاومت یخچال توسط برند تولید کننده این وسیله اعلام می‌شود. سنسور را از محل قرارگیری آن در یخچال بیرون بیاورید. کمی صبر کنید تا دمای سنسور به دمای محیط برسد. دماهای مختلف را اندازه گیری کنید تا از سلامت سنسور مطمئن شوید. با روش تست سنسور یخچال آشنا شوید.

راهنمای تعویض سنسور یخ‌ساز در یخچال

برای تعمیر یا تعویض سنسور مراحل زیر را دنبال کنید

یخچال را از برق بکشید. از دفترچه راهنما یخچال کمک بگیرید. محل نصب سنسور یخ‌ساز را پیدا کنید. سنسور را از قاب محافظ جدا کنید. سنسور را از سیمها و قطعاتی که به آنها متصل است جدا کنید. سنسور جدید را در محل قرارگیری سنسور قبلی نصب کنید. قاب محافظ سنسور را نصب کنید. کار تمام است.

توجه داشته باشید که تعویض و نصب سنسور یخ‌ساز کار ساده‌ای نیست. برای انجام این کار به مهارت، تخصص و تجربه نیاز است. یک اشتباه کوچک در تعمیر یا تعویض این قطعه می‌تواند آسیب جدی به یخچال وارد کند. این اتفاق هرینه گزافی در پی خواهد داشت. بهتر است برای تعمیر یا تعویض سنسور یخ‌ساز از تکنسین متخصص در نمایندگی برند یخچال خود کمک بگیرید.

آسیبدیدگی ترموستات یخچال

ترموستات وظیفه تنظیم دما را به عهده دارد. گاهی موتور یا کمپرسور یخچال بیش از حد گرم می‌شود. در این شرایط ترموستات این توانایی را دارد که موتور را خاموش کند. در صورت آسیب یا نقص در این قطعه، دستورات به درستی به موتور و برد یخچال ارسال نمی‌شود. ارسال نشدن درست دستورات به موتور و برد ممکن است صفحه نمایش یخچال را خاموش کند.

لازم به ذکر است برای تست و تعویض این قطعه از تکنسین متخصص در نمایندگی برند یخچال خود درخواست کنید. به هیچ وجه خودتان اقدام به تعویض قطعه نکنید. در صورت نداشتن مهارت کافی و تخصص لازم در این زمینه یخچال دچار آسیب جدی می‌شود.

 

نحوه تست ترموستات

ترموستات را تا انتها بچرخانید و دوباره به حالت اولیه برگردانید. اگر انجام این کار منجر به کار کردن کمپرسور شود، ترموستات سالم است. درصورت کار نکردن کمپرسور ترموستات دچار آسیب یا نقص بوده و نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. با علائم خرابی ترموستات یخچال آشنا شوید.

آسیب دیدگی سوییچ درب یخچال

هنگام باز و بسته شدن درب یخچال باید صفحه نمایش روشن شود. ممکن است مشاهده کنید که این اتفاق نمی‌افتد و صفحه نمایش کار نمی‌کند. در این شرایط احتمالا مشکل از سنسور موجود در درب یخچال است. نقص یا آسیب در این سنسور باعث می‌شود صفحه نمایش متوجه باز و بسته شدن درب یخچال نشود، در نتیجه خاموش می‌ماند. در این شرایط سنسور را تست کنید. در صورت آسیب یا نقص در این قطعه جهت تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.

نحوه تعویض سنسور درب یخچال

قبل از توضیح مراحل تعویض باز هم خاطر نشان می‌شود در صورتی که تخصص و مهارت لازم را ندارید خودتان اقدام به تعمیر یا تعویض قطعه نکنید. توضیح دادن نحوه تعویض سنسور جهت آگاهی شما از چگونگی انجام کار است. برای تعمیر یا تعویض از تکنسین ماهر در خواست کنید.

یخچال را از برق بکشید. از دفترچه راهنمای یخچال کمک بگیرید و محل نصب سنسور مورد نظر را پیدا کنید. روکش پلاستیکی سنسور را بردارید. سنسور به کمک یک سوکت به یخچال وصل شده است. سوکت را جدا کنید. سنسور جدید را به همان شکل به یخچال متصل کنید. توجه داشته باشید نوع و مدل سنسور با سنسور آسیب دیده یکی باشد. روکش سنسور را نصب کرده و یخچال را به برق بزنید.

 

در پایان باید گفت عوامل بسیاری باعث کار نکردن صفحه نمایش یخچال می‌شود. در مطالبی که ذکر شد اصلیترین عوامل بررسی شدند. در صورتی که درمورد کار نکردن صفحه نمایش یخچال با مشکل مواجه شدید، عوامل فوق را بررسی کنید. برای عیب‌یابی و رفع نقص با تکنسین متخصص در نمایندگی برند یخچال خود تماس بگیرید.

برای ارسال سریع کارشناس، لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

برای تماس با تعمیرکار کلیک کنید