شماره تماس: 02122500600

علت سر و صدای زیاد یخچال چیست؟

علت سر و صدای زیاد یخچال چیست؟

از جمله مشکلاتی که ممکن است وسایلی مانند یخچال را درگیر کند، سر و صدای زیاد آنهاست که طبیعتاً رخ دادن چنین مسئله‌ای باید به سرعت بررسی و عوامل شکل‌گیری آن مرتفع شود. فرقی هم ندارد که یخچال مدنظر قدیمی یا از نوع کاملاً پیشرفته باشد، چرا که ممکن است یخچال‌ها بنا به دلایل مختلفی به سر و صدا بیوفتند که مدرن تکنیک در این مطلب قصد دارد علت ایجاد برخی سر و صداهای مهم در یخچال را مورد بررسی قرار دهد.

صدای قولنج شکستن یخچال (تق تق)

یکی از صداهایی که حتماً تا به الان آن را تجربه کرده‌اید، صدای قولنج شکستن یخچال است که معمولاً امری طبیعی بوده چرا که در بسیاری از یخچال‌های امروزی سیستمی تعبیه شده است که برای از بین بردن برفک‌های یخچال بکارگیری خواهد شد و طی انجام این فرآیند و به دلیل گرم شدن المنت در میان حجمی از برفک، صداهای تق تق گونه شنیده می‌شود که به دلیل آنکه آزاردهنده نیست نیاز به پیگیری خاصی نیز ندارد.

صدای گاز درون یخچال

درون لوله‌ها یا کمپرسور یخچال، گاز در حال رفت و آمد است که در این میان ممکن است به دلیل کیفیت بسیار نامناسب بعضی لوله‌ها، خوردگی‌ها یا رسوبات موتور یا حتی لوله نیز به گردش در آورده شود. پر واضح است که در این صورت و در هنگام گردش گاز این رسوبات نیز به حرکت درآمده و موجب ایجاد سر و صداهای زیاد مثل زوزه کشیدن خواهد شد. توصیه می‌کنیم که در این‌گونه موارد حتماً با متخصصین ما جهت تعمیر لوازم خانگی تماس گرفته تا مشکل را به سرعت حل و فصل نماید.

جریان گاز یا روغن درون کمپرسور

در سیکل تبرید کمپرسور یا موتور یخچال درون محفظه ای از روغن به‌صورت معلق قرار دارد و وظیفه پمپ کردن گاز تبرید به لوله های کندانسور و شروع سیکل تبرید را عهده دار است، جریان گاز یا روغن در این سیکل صدایی تولید می­کند که این صدا طبیعی است. صدای حاصل از جریان گاز یا روغن داخل کندانسور صدایی شبیه به خرخر کردن است. به‌منظور برطرف‌کردن این صدا اقدام خاصی نباید صورت گیرد زیرا این صدا کاملاً طبیعی است.


بیشتر بخوانید: نحوه شارژ گاز یخچال


صدای قل قل کردن روغن کمپرسور یخچال

ممکن است به دلایل مختلفی مانند نصب اولیه یخچال یا حتی جابجایی آن روغن کمپرسور به درون لوله‌های کندانسور سرازیر شده باشد که در این صورت احتمال ایجاد سر و صدا از یخچال وجود داشته که صدایی مانند قل قل یا جوشیدن احساس خواهد شد. در این‌گونه موارد جز اینکه یک تکنسین باتجربه را باید باخبر کنید، هیچ راه‌حل دیگری نخواهید داشت تا بتواند در کمترین زمان ممکن گاز دستگاه را خالی کرده و مدار گاز را نیز کاملاً تمیز نماید. حتی ممکن است نیاز به عوض کردن روغن کمپرسور نیز باشد.


بیشتر بخوانید: علت داغ شدن موتور یا کمپرسور یخچال


کثیف بودن کمپرسور یخچال

کمپرسور یا موتور یخچال در صورت کثیف بودن صدای نا چیزی تولید می­کند که این صدا مرور زمان افزایش خواهد یافت. بهره گیری از سرویس دوره­ای یخچال توسط تکنسین­های مجرب یا تمیز کردن کمپرسور توسط کاربر از راه­های برطرف‌کردن این مشکل است.

صدای لوله‌های داخلی یخچال یا صدای آب در یخچال

زمانی که یخچال تولید می‌شود، لوله‌های داخل آن بوسیله‌ی یکسری فوم پوشش داده می‌شود. حال اگر لوله‌ها و حتی فوم‌های بکارگیری شده در یخچال از کیفیت مناسبی برخوردار نباشند و موجب فاصله فوم از لوله‌ها شود، ممکن است بر اثر منقبض و منبسط شدن لوله‌ها صداهای عجیب و غریبی مثل صدای آب در یخچال شنیده شود که معمولاً حل چنین مشکلاتی متخصصین امر را با مشکل روبرو خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: علت یخ زدن لوله پشت یخچال


صدای لرزش یخچال

گاهاً پیش می‌آید که یخچال‌ها صداهای ویبره گونه یا لرزش از خود نشان دهند که این مشکل معمولاً به دلیل تراز نبودن این وسیله روی زمین است. برای رفع این مشکل که کار چندان سختی هم نیست، کافی است که پایه‌های یخچال را روی یک سطح کاملاً هموار قرار دهید. استفاده از یک وسیله‌ی تراز نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

علت صدای زیاد یخچال چیست

صدای بوق یخچال

یکی از صداهای بسیار اعصاب خورد کن یخچال صدای بوق است که شاید عمده دلیل آن باز ماندن بیش از اندازه‌ی درب یخچال است. اما ایجاد این صدا می‌تواند به دلایل دیگر نیز باشد که از جمله می‌توان به مواردی مانند مشکل در برد یخچال، یخ‌زدگی اواپراتور یخچال، گرفتگی فن و یا ایراد در لاستیک دور درب یخچال باشد. برای تعمیر یخچال که هر کدام از این مشکلات را دارد باید با متخصص امر در تماس باشید.

صدای موتور فن کندانسور

اگر یخچال از نوع یخچال­های بدون برفک است و علائمی چون روشن و خاموش شدن مکرر یخچال، جمع‌شدن آب در پایین یخچال و یا کم‌شدن خنکی یخچال مشاهده گردد، این دلایل ناشی از خرابی موتور فن کندانسور است که سبب ایجاد صدا در یخچال می شود. به‌منظور رفع صدای ناشی از موتور فن کندانسور ابتدا باید کندانسور را تمیز و گردگیری کرده و بعد روغن­کاری کنیم. همچنین وجود مشکل در فن کندانسور، می تواند علت یخ نزدن فریزر و سرد نشدن یخچال باشد.


بیشتر بخوانید: علت جمع شدن آب در کف یخچال


فن یخچال

خراب بودن فن، شکستگی برخی از پروانه های فن و برخورد پروانه های فن با توده­های یخ از جمله یکی از دلایل صدای یخچال می­باشد. این مشکل عموماً زمان جابجایی یخچال یا در اسباب‌کشی رخ می­دهد. صدای حاصل از خرابی فن شبیه صدای فش فش است. به‌منظور بررسی خراب بودن فن می بایست فن را از جای خود جدا کرده و بطور مجزا با برق مستقیم تست کنیم و در صورت خراب بودن آن حتماً می­بایست فن جدید جایگزین فن قدیمی و معیوب گردد.

تراز نبودن یخچال

اگر پایه های یخچال بر سطح زمین تراز نباشند یخچال صدا خواهد داد. به‌منظور اطمینان می­توان از ابزار تراز بر روی یخچال خود استفاده کنیم. صدای حاصل از ناترازی یخچال به‌صورت صدای ویبره یا لرزش است. با پیچاندن پایه های پیچی زیر یخچال و با استفاده از دستگاه تراز به‌منظور کنترل سطح تراز، می­توان یخچال ناتراز را تراز کنیم.

ذوب شدن یخ­ های یخچال

اگر به دلیل ذوب شدن یخ هایی که در فرایند یخ­زدگی ایجاد شده­اند، صدایی شنیده شود، این صدا کاملاً طبیعی بوده و جای هیچ نگرانی نیست. صدای حاصل از ذوب شدن یخ­ها به‌صورت چکه کردن آب است.

برفک بستن

درصورتی‌که یخچال خانه از نوع دیفر باشد به این معنی است که یخچال گاهی برفک می­زند. صدای حاصل از برفک بستن یخچال شبیه صدای کلیک کردن است. به‌منظور برطرف‌کردن صدای برفک بستن به دلیل اینکه این صدا طبیعی است نباید اقدامی انجام گیرد. با علت برفک زدن یخچال آشنا شوید.

ریزش مکعب ­های یخ به داخل محفظه یخچال

اگر مکعب­ های یخ که توسط فریزر ساخته می­شوند به داخل محفظه خود سرازیر شوند، صدایی از یخچال شنیده می­شود. صدای حاصل از ریزش مکعب ­های یخ به داخل محفظه یخچال شبیه تلق تلق کردن است. به‌منظور برطرف‌کردن صدای تلق تلق ناشی از ریزش مکعب­های یخ به داخل محفظه یخچال لزوم به انجام کاری نیست و این موضوع کاملاً طبیعی است.

اتصالات کوچک یخچال

اگر یخچال را خاموش کرده و آن را جلو ببریم و به پشت یخچال دقت کنیم، قطعات کوچک و مختلفی در آن قابل‌مشاهده است که این قطعات ریز شامل بست­های پلاستیکی پشت یخچال و اطراف کمپرسور و ... می­باشند، در اثر مرور زمان این قطعات دچار شکستگی و فرسودگی شده و ممکن است از جای اصلی خود خارج ور در زمان روشن بودن یخچال در اثر برخورد با موتور یا کمپرسور یخچال صدایی تولید کنند.

باز ماندن درب یخچال و یا خرابی لاستیک دور درب یخچال

اگر درب یخچال برای مدت‌زمان طولانی باز بماند (این مدت‌زمان در یخچال­های امروزی قابل تنظیم است) و یا اینکه لاستیک دور درب یخچال ایراد داشته باشد و سوراخ شده باشد که مانع از بسته‌شدن کامل درب یخچال می­شود و یا به دلیل ایراد در برد یخچال و یا یخ‌زدگی اواپراتور یخچال صدایی از یخچال شنیده می­شود. صدای حاصل از موارد ذکر شده بالا صدای بوق مانند است. به‌منظور رفع کردن صدای بوق یخچال باید از تکنسین فنی مجرب استفاده گردد و مشکل یخ‌زدگی اواپراتور یا شل شدن و آسیب‌دیدن لاستیک درب یخچال برطرف شود.


بیشتر بخوانید: علت بسته نشدن درب یخچال


صدای دریچه‌های هوای یخچال

 هر یخچالی بسته به نوع آن دارای تعدادی دریچه است. در یخچال‌ها دریچه‌های هوا ممکن است در داخل و خارج این وسیله قرار داشته باشد. اگر مواد غذایی زیادی جلوی این دریچه را گرفته باشند و یا یخچال از دیوار پشت آن فاصله کمی داشته باشد، این امر سبب تولید صدا می­شود که در این صورت کافی است که فاصله‌ی یخچال را با محیط اطراف به درستی تعیین کنید. توصیه می شود محتویات یخچال را با فاصله از دریچه­ های یخچال قرار داده و یخچال را به دیوار پشت آن بچسبانیم. اگر از لوازم خانگی ویرپول دارید و با این تغییرات و موارد مشکلات شما بر طرف نشد میتوانید به صفحه نمایندگی ویرپول مراجعه کنید. همچنین اگر با نکات خرید لوازم خانگی آشنا باشید می توانید یخچال و فریزر اصل و با کیفیت را انتخاب کنید تا کمتر به مشکلات بالا برخورد کنید.

عیب یابی علت صداهای زیاد یخچال

در ادامه می‌خواهیم با توجه به نوع صدای تولید شده، علت ایجاد صدای غیرعادی توسط یخچال را مورد بررسی قرار دهیم.

علت صدای تق تق یخچال

در برخی موارد ممکن است متوجه شوید که یخچال، صدایی شبیه به شکستن قولنج یا تق تق را ایجاد می‌کند. این صدا ممکن است دو علت داشته باشد:

  • یخچال‌های جدیدتر دارای سیستم برفک زدایی خودکار هستند که به صورت خودکار، از ایجاد برفک در بدنه دستگاه جلوگیری می‌کند. این سیستم هر از مدتی، قطعه هیتر المنت را راه اندازی کرده تا برفک‌های ایجاد شده (معمولا اندک) را پاک کنند. به صورت کلی، صدای ایجاد شده توسط المنت و سیستم برفک زدایی چندان زیاد نیست؛ اما اگر متوجه شدت غیرعادی صدا شدید، بهتر است با نمایندگی تعمیر لوازم خانگی تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم برای رفع این مشکل را دریافت کنید.
  • در حالت دوم، باید بدانید که درون بدنه یخچال، لوله‌هایی قرار گرفته که وظایف خاصی را انجام می‌دهند. اطراف این لوله‌ها نیز با تزریف فوم پوشانده می‌شود که از خرابی یا شکستگی آنها جلوگیری شود. در برخی موارد به دلایل مختلفی، این فوم و لوله از یکدیگر جدا شده و ممکن است صدایی شبیه به تق تق ایجاد کنند. از آنجایی که منا این مشکل درون بدنه یخچال است، کار زیادی را نمی‌توان انجام داد و بهتر است با آن کنار بیایید. در غیر این صورت، می‌توانید به خرید یک یخچال دیگر فکر کنید!

نکته مهم این است که در زمان شروع فرآیند یخ زدایی یخچال، ممکن است صدایی شبیه به کلیک شنیده شود. این صدا معمولا در زمان شروع و پایان این فرآیند شنیده می‌شود و صدایی طبیعی است.

علت صدای قل قل یخچال

یکی دیگر از صداهای غیرعادی یخچال سامسونگ و دیگر برندها، صدای قل قل دستگاه است. این مشکل معمولا بعد از جابجایی و حمل و نقل یخچال رخ می‌دهد و علت آن، وارد شدن روغن کمپرسور به لوله‌های کندانسور و در مواردی، وارد شدن آنها به اپراتور است. رفع این مشکل هزینه قابل تجهی خواهد داشت؛ زیرا تکنسین تعمیر یخچال باید ابتدا گاز یخچال را خالی کرده و تمام مدار چرخش گاز را مورد شستشو قرار دهد. حتی در مواردی نیز بید اقدام به تعویض روغن کمپرسور شود. در قدم آخر نیز باید مجددا گاز یخچال را شارژ کرده و آن را تست کرد. در اکثر موارد، بعد از انجام این کارها مشکل صدای قل قل یخچال برطرف می‌شود. در صورتیکه یخچال جنرال الکتریک خراب دارید، می توانید از متخصصین مدرن تکنیک برای تعمیر یخچال جنرال الکتریک کمک بگیرید. 

علت صدای تیک تیک یخچال

تیک تیک کردن یخچال یکی دیگر از صداهای غیرعادی یخچال است که می‌تواند نشان دهنده بروز مشکلاتی در عملکرد دستگاه باشد. این صدا می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد که در لیست زیر می‌توانید آنها را مشاهده کنید.

  • در صورتی که صدا از سوی فریزر منتشر شود، ممکن است نشان دهنده ایراد در کارکرد فن اوپراتور باشد. این خرابی بیشتر به دلیل مشکلات بلبرینگ فن رخ می‌دهد و برای تعویض آن، باید از یک متخصص تعمیر یخچال کمک بگیرید. نکته قابل توجه این است که خرابی فن اوپراتور ممکن است باعث ایجاد صداهایی مثل جیر جیر نیز شود.
  • مشکلات مربوط به یخساز نیز مستعد ایجاد صدای تیک تیک در یخچال هستند. بهتر است در ابتدا تمامی قطعات یح ساز که قابل دسترسی و دیدن هستند را بررسی کنید و در صورت کارکرد صحیح آنها، به دنبال دلایل دیگر برای ایجاد صدای غیرعادی یخچال باشید.

بیشتر بخوانید: علت صدای تیک تیک یخچال جنرال الکتریک


علت بوق زدن یخچال

اصولا شنیده شدن صدای بوق در لوازم خانگی، نشان دهنده هشدار است. این صدا در یخچال‌ها با نمایش یک ارور در نمایشگر همراه است که نشان دهنده مشکل در دستگاه است. در برخی موارد، ممکن است این صدا به دلیل باز بودن طولانی درب یخچال یا گرم شدن محفظه یخچال باشد. در مواردی نیز این صدا ممکن است نشان دهنده وجود ایراد در سیستم یخساز، گرفتگی دریچه فن یا در مواردی نیز معیوب شدن برد اصلی باشد. برای پیدا کردن دلیل صدای بوق یخچال، می‌توانید دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه کنید.


بیشتر بخوانید: علائم خرابی برد یخچال


علت صدای ویبره مانند یخچال

یکی از نکات مهمی که در هنگام نصب و راه اندازی یخچال باید به آن توجه کرد، فاصله داشتن دستگاه از دیوار و کابینت است. طبق توصیه تکنسین‌ها، بهتر است یخچال حداقل 10 سانتی متر با دیوار و همچنین فاصله اندکی با کمد یا کابینت داشته باشند. در صورتی که دستگاه به کابینت‌ها چسبیده باشد، صدایی شبیه به ویبره تولید می‌کند که حاصل از لرزش یخچال است. همچنین تراز نبودن یخچال نیز ممکن است به این مشکل منجر شود. در مواردی نیز دیده شده که علت صدای ویبره یخچال، شل شدن سینی تخلیه دستگاه باشد.

علت صدای شرشر آب در یخچال

در یخچال‌های نوفراست یا بدون برفک، زمانی که سیستم دیفراست در حال آب کردن یخ‌های ایجاد شده است، ممکن است صدایی مثل شرشر آب شنیده شود. در این زمان، هیتر المنت در حال انجام عملیات برفک زدایی از سنسور اپراتور است. در صورتی که صدای شرشر ایجاد شده کم باشد، هیچ مشکلی در کار نخواهد بود. جالب است بدانید در یخچال‌هایی که دارای یخساز هستند نیز ممکن است این صدا به گوش برسد که حاصل کارکرد یخساز است.

همچنین ریختن آب در سینی تخلیه نیز می‌تواند یکی دیگر از علت‌های صدای شرشر آب یخچال باشد. این صدا طبیعی است و در بیشتر مواقع، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

علت صدای درب یخچال چیست؟

در برخی از موارد تعمیر یخچال ساید یا یخچال فریزر، دیده شده که درب یخچال نیز صداهایی از خود منتشر می‌کنند که آزاردهنده است. علت صدای درب یخچال معمولا به دلیل مشکلات مربوط به لولا است و معمولا با روغن کاری یا تعویض لولا، این مشکل نیز برطرف می‌شود. در صورتی که درب یخچال شما هنگام باز و بسته شدن صدا تولید می‌کند، دو حالت دارد:

  1. در حالت اول، ماده روان کننده بین لولا از بین رفته و نیاز به روغن کاری آن وجود دارد. در این صورت می‌توانید با اضافه کردن چند قطره روغن به لولا و باز و بسته کردن چند باره درب، این مشکل را برطرف کنید.
  2. در حالت دوم لولای درب یخچال به دلیل فرسودگی، اقدام به تولید صدا می‌کند. در این صورت روغن کاری درب یک راه حل موقتی است و مجددا نیز صداها را خواهید شنید! برای رفع این مشکل، می‌توانید از تعمیرکار متخصص کمک بگیرید تا با تعویض لولای درب یخچال شما، این مشکل را رفع کنند.

گروه تعمیر لوازم خانگی مدرن تکنیک با سال‌ها تجربه و دارا بودن نیروهای متخصص و کاربلد، آماده خدمت رسانی به مشتریان خود است. تیم مدرن تکنیک به عنوان نمایندگی تعمیر سامسونگ، بوش، ویرپول و ده‌ها برند دیگر، به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته آماده ارائه خدمات تعمیر لوازم خانگی در شهر تهران و حومه است. برای ثبت درخواست تعمیر لواز خانگی خود می‌توانید با شماره‌های درج شده در انتهای صفحه تماس گرفته و مشکل لوازم خانگی خود را مطرح کنید. مشاورین ما تا حد امکان شما را برای رفع مشکل راهنمایی می‌کنند؛ اما در صورتی که مشکل فنی و غیرقابل حل توسط شما باشد، یک تعمیرکار متخصص به محل زندگی شما اعزام می‌شود.  

راه های مقابله با صدای زیاد یخچال

اگر صدای حاصل بسیار کم باشد و علت خاصی نداشته باشد می­توانیم از فوم آکوستیک استفاده کنیم. فوم آکوستیک که حدود 50 تا 90 درصد نویزهای یخچال را از بین می برد در قسمت درب و درزهای یخچال نصب می­شود. همچنین سرویس دوره­ای یخچال و تمیز کردن کمپرسور و برداشتن گردوغبار از روی آن یکی از راهکارهای برطرف‌کردن صدای یخچال است.

خالی‌کردن یخچال از مواد غذایی و تمیز کردن کلی داخل آن به ازبین‌رفتن صدای تولید شده کمک خواهد کرد. به این منظور یخچال را خاموش و مواد غذایی را از آن خارج می­کنیم و در حدود یک تا دو روز یخچال را خاموش نگه‌داشته و برفک و یخ را از روی پره­های فن و رادیاتور پاک کنید و حتی می­توان از سشوار برای ازبین‌بردن برفک­های یخچال استفاده کرد. پس از تمیز کردن کامل یخچال مجدد آن را روشن کرده و صدای شنیده شده از آن می بایست برطرف شده باشد.

موارد ذکر شده بالا هنگامی می­توانند مورداستفاده قرار گیرند که صدای یخچال ناشی از خرابی قطعه­ای در داخل یخچال نباشد، در غیر این صورت می­بایست علت صدای زیاد یخچال که ناشی از خرابی قطعات و اجزا مختلفی از یخچال است را شناسایی کنیم.

 

جمع بندی

دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد صداهای غیرعادی در یخچال شود. نکته مهم این است که یخچال‌ها همیشه صداهایی از خود تولید می‌کنند که عادی است و مشکلی ایجاد نمی‌کنند؛ اما همین صداهای عادی اگر زیادتر از حد عادی شوند، نشان دهنده یک ایراد یا مشکل در یخچال هستند. در این مطلب ابتدا تمامی مواردی که ممکن است منجر به تولید صدای غیرعادی در یخچال شود را بررسی کردیم و در انتها نیز برخی از پرتعدادترین صداهای غیرعادی گزارش شده را به همراه علت شرح دادیم.

اگر صدای تولید شده توسط یخچالتان، دارای علت فنی مثل خرابی فن یا موارد این چنینی است، به هیچ وجه خودتان نباید دست به تعمیر آن بزنید. همان طور که بارها گفته‌ایم، این کار ممکن است باعث ایجاد خرابب‌های بیشتر در دستگاه شود و هزینه تعمیر یخچال را افزایش دهد. بهترین کار، این است که با نمایندگی تعمیر یخچال پروفایل یا برند یخچال خود تماس گرفته و درخواست اعزام تکنسین تعمیر یخچال را ثبت کنید. تعمیرکاران اعزام شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای تعمیر در محل حاضر می‌شوند.

برای ارسال سریع کارشناس، لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

برای تماس با تعمیرکار کلیک کنید