شماره تماس: 02122500600

علت داغ‌ شدن بدنه و دیواره های یخچال

علت داغ‌ شدن بدنه و دیواره های یخچال

یخچال یکی از اصلی‌ترین وسایل آشپزخانه است. عملکرد درست این وسیله‌ی کاربردی در آشپزخانه مهم است. ممکن است مواقعی پیش بیاید که درباره عملکرد درست یخچال دچار نگرانی شویم. مثلا گاهی‌اوقات بدنه و نوار دور یخچال داغ می‌شود. علت داغ شدن بدنه و نوار دور یخچال چیست؟ آیا این داغ شدن طبیعی است؟ چقدر طول می‌کشد تا بدنه و نوار دور یخچال خنک شود؟ برای از بین بردن داغی و حرارت یخچال باید چه کار کنیم؟ اگر بدنه یخچال شما هم داغ می‌شود و به‌ دنبال پاسخی برای پرسش‌های فوق هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

گرمای طبیعی بدنه یخچال

گرم بودن بدنه‌ی یخچال تا دمای خاصی طبیعی است. این دما در برندهای مختلف یخچال متفاوت است. برای آگاهی از دمای طبیعی بدنه‌ی یخچال به دفترچه‌ی راهنمای یخچال مراجعه کنید. ممکن است میزان گرمای یخچال از مقدار دمای ذکر شده در دفترچه‌ی راهنما بیشتر شود. در این شرایط باید علت افزایش دما را پیدا کنید. برای این کار می‌توانید از تکنسین متخصص در نمایندگی برند یخچال خود کمک بگیرید.

گرمای بدنه در یخچال‌های قدیمی‌تر

در برندهای قدیمی‌تر یخچال قطعه‌ای به نام هیتربرقی وجود دارد. هیتربرقی میزان رطوبت موجود در یخچال را کنترل می‌کند. با این کار از فاسد شدن موادغذایی موجود در یخچال جلوگیری می‌شود. هیتربرقی در لبه‌ی بدنه‌ی یخچال قرار دارد. این مسئله باعث می‌شود وقتی یخچال به کار می‌افتد، درب یخچال داغ کند. در این شرایط می‌توانید هیتربرقی را خاموش کنید. عبارت save energy یا power save راهنمای سوییچ هیتربرقی است.

دلایل عمده‌ی داغ کردن بدنه و نوار دور یخچال

کمپرسور:

کمپرسور یا همان موتور یخچال گاز مبرد را در کانال‌های اواپراتور به گردش درمی‌آورد و فشرده می‌کند. این گاز سپس به کندانسور می‌رود، در آنجا خنک می‌شود و به حالت مایع در می‌آید. موتور یخچال به دو دلیل ممکن است بیش از حد کار کند. اولین دلیل، کم بودن مقدار گاز یخچال است. دومین دلیل تنظیم نبودن دمای ترموستات دستگاه است. در این شرایط موتور یخچال داغ می‌کند. داغ کردن موتور یا همان کمپرسور باعث داغ کردن بدنه‌ی یخچال می‌شود. مقدار گاز یخچال را چک کنید و از کافی بودن آن مطمئن شوید. ترموستات را با توجه به دمای ذکر شده در دفترچه‌ی راهنمای یخچال تنظیم کنید. از سالم بودن ترموستات دستگاه مطمئن شوید. در صورت آسیب یا خرابی قطعه را تعمیر یا تعویض کنید. آسیب یا نقص در خود دستگاه کمپرسور می‌تواند باعث داغ کردن آن و در نتیجه داغ کردن بدنه‌ی یخچال شود. کمپرسور را چک کنید. در صورت خرابی برای تعمیر یا تعویض قطعه اقدام کنید. با علائم خرابی ترموستات یخچال آشنا شوید.

کندانسور:

کندانسور یا خنک‌کننده قطعه‌ای در قسمت پشتی یخچال است. این دستگاه گرمای داخلی یخچال را جمع کرده و به محیط بیرون منتقل می‌کند. کندانسور از تعدادی کویل یا لوله تشکیل شده‌است. ذرات گرد وغبار و آلودگی‌های محیطی سطح لوله‌های کندانسور را می‌پوشاند. در این شرایط کندانسور نمی‌تواند به درستی عمل کند. در نتیجه گرمای داخل یخچال به محیط بیرون منتقل نمی‌شود. عدم جابه‌جایی گرما باعث می‌شود لوله‌های کندانسور داغ شود. این حرارت به قطعات دیگر یخچال منتقل می‌شود. در نهایت بدنه‌ی یخچال دچار گرما و داغی می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله نحوه تمیز کردن کندانسور یخچال را در بلاگ مدرن تکنیک مطالعه کنید. 

فن خنک‌کننده:

در کمپرسور یخچال قطعه‌ای به نام فن خنک‌کننده وجود دارد. مبرد یخچال از حالت مایع به گاز و گاز به مایع تبدیل می‌شود. در این شرایط حرارت و گرما تولید می‌شود. فن خنک‌کننده به از بین بردن این حرارت و گرما کمک می‌کند. این دستگاه قطعه مهمی در یخچال است. در صورت آسیب یا خرابی فن خنک کننده، کمپرسور یا همان موتور یخچال داغ می‌کند. در این شرایط گرما و حرارت در بدنه یخچال احساس می‌شود. در صورتیکه یخچال شما جنرال الکتریک است و فن آن به درستی کار نمی کند، می توانید برای عیب یابی و تعمیر یخچال جنرال الکتریک از متخصصین مدرن تکنیک کمک بگیرید.

پر کردن بیش از حد یخچال:

یخچال را بیشتر از ظرفیت فضای موجود پر نکنید. در این شرایط یخچال برای تولید سرما و خنک کردن موادغذایی باید بیش از حد کار کند. کمپرسور یخچال به دلیل کار کردن مداوم برای خنک کردن موادغذایی فشار زیادی را تحمل می‌کند. این فشار زیاد باعث می‌شود قطعه داغ کند. در این شرایط ممکن است قطعه دچار آسیب یا خرابی شود. از طرف دیگر کندانسور یخچال برای خارج کردن گرمای موجود و جایگزین کردن هوای سرد باید بیش از حد کار کند. قطعه در این شرایط داغ می‌کند. حرارت ناشی از فعالیت بیش از اندازه کمپرسور و کندانسور باعث داغ شدن بدنه یخچال می‌شود.

قرار دادن موادغذایی در محل نامناسب:

موادغذایی مختلف را در یخچال پخش نکنید. مواد خوراکی را براساس وزن و نوع آنها در محل مناسب قرار دهید. طبقه‌ها، کشوها، جامیوه‌ای و قفسه‌های درب یخچال هر کدام برای موادغذایی خاصی مناسب است. در صورت جایگذاری نامناسب موادغذایی در یخچال، به کپمرسور فشار زیادی وارد شده و داغ می‌کند. در این شرایط بدنه یخچال دچار گرما و حرارت می‌شود.

موادغذایی داغ در یخچال:

موادغذایی پخته‌ شده را وقتی داغ هستند در یخچال نگذارید. در این شرایط کمپرسور باید بیش از حد کار کند تا موادغذایی را خنک کند. مواد خوراکی داغ سرمای داخل یخچال را از بین می‌برند. کندانسور باید سرمای از دست رفته را برگرداند. در این صورت این دستگاه فشار زیادی را برای خنک کردن مجدد فضای یخچال تحمل می‌کند. فن خنک‌کننده برای از بین بردن گرما شروع به کار می‌کند. سه قطعه مهم در یخچال به‌طور همزمان بیش از اندازه کار می‌کنند. در نتیجه کمپرسور، کندانسور و فن خنک کننده به دلیل فشار زیاد داغ می‌کنند. با داغ کردن این سه قسمت بدنه یخچال دچار گرما و حرارت می‌شود.

فاصله یخچال تا دیوار پشتی:

کویل یا لوله‌های کندانسور پشت یخچال قرار دارند. این لوله‌ها در اکثر مواقع گرم هستند. قسمت پشتی یخچال باید از دیوار فاصله داشته‌ باشد. در غیر‌این صورت هوا بین لوله‌های کندانسور گردش پیدا نمی‌کند. لوله‌های کندانسور داغ می‌کنند. داغ شدن بیش از حد این لوله‌ها باعث آسیب یا خرابی یخچال می‌شود.

عواملی که گفته شد رایج‌ترین علل داغ کردن یخچال هستند. آگاهی از این علت‌ها مفید است اما در صورت داغ کردن بدنه یخچال باید چه اقداماتی انجام دهیم؟ برای این مسئله راه‌حل‌هایی وجود دارد. در ادامه با ما همراه باشید.

راهنمای از بین بردن گرمای بدنه و نوار دور یخچال

توجه داشته باشید که برای این کار حتما از تکنسین متخصص در نمایندگی برند یخچال خود کمک بگیرید. اقدام اشتباه در این زمینه می‌تواند باعث آسیب جدی به یخچال شود. این مسئله بسیار هزینه بر خواهد بود. نکاتی که در ادامه گفته می‌شود می‌تواند به کنترل کردن گرمای یخچال کمک کند.

قطعات مختلف یخچال را بررسی کنید. قطعه‌ای که باعث گرم شدن بدنه یخچال شده پیدا کنید. 

اگر کمپرسور داغ کرده بود اقدامات زیر را انجام دهید:

ابتدا قطعه را بررسی کنید. مطمئن شوید نقص یا خرابی نداشته باشد. در صورتی که کمپرسور نیاز به تعمیر یا تعویض داشت با تکنسین متخصص در نمایندگی برند یخچال تماس بگیرید. دمای ترموستات را چک کنید. در صورت تنظیم نبودن دمای یخچال به کمپرسور فشار می‌آید. ترموستات را روی دمای مناسب تنظیم کنید. حجم مواد غذایی داخل یخچال را چک کنید. در صورتی که یخچال بیش از حد پر باشد فشار زیادی به کمپرسور وارد می‌شود. در این شرایط موتور یخچال برای خنک نگهداشتن مواد غذایی باید بیش از اندازه کار کند. 

اگر کندانسور داغ کرده بود اقدامات زیر را انجام دهید:

ابتدا قطعه را بررسی کنید. از سالم بودن آن مطمئن شوید. اگر دچار نقص یا خرابی شده‌ بود برای تعمیر یا تعویض اقدام کنید. حتما با تکنسین متخصص در نمایندگی برند یخچال خود تماس بگیرید. لوله‌های کندانسور را بررسی کنید. آلودگی و ذرات گرد و غبار سطح لوله‌ها را می‌پوشاند. در این شرایط لوله‌ها حرارت را به درستی به بیرون منتقل نمی‌کنند. این مسئله باعث داغ کردن لوله‌ها می‌شود. برای نظافت لوله‌ها اقدام کنید. در یخچال‌های قدیمی تر لوله‌های کندانسور پشت یخچال قرار دارند و به راحتی دیده می‌شوند. در مدل‌های جدید یخچال لوله‌های کندانسور با روکش پوشیده می‌شوند. اگر از مدل‌های جدیدتر یخچال استفاده می‌کنید ابتدا روکش را باز کنید. توجه کنید که برای تمیز کردن لوله‌ها از مواد شوینده استفاده نکنید. ترکیبات این مواد با ترکیبات مواد سازنده لوله‌ها همخوانی ندارد. شستن لوله‌ها با مواد شوینده می‌تواند باعث آسیب به لوله‌ها شود. از یک پارچه نخی استفاده کنید. به آرامی گرد و خاک و آلودگی سطح لوله‌ها را پاک کنید. می‌توانید از لوله‌ی جاروبرقی یا یک قلم‌مو بسیار نرم برای این کار استفاده کنید. فاصله یخچال تا دیوار پشت آن را بررسی کنید. یخچال باید ۱۵ الی ۲۰ سانتی‌متر با دیوار پشتی فاصله داشته باشد. در این شرایط هوای تازه رد و بدل شده و ازداغ شدن بیش از حد لوله‌ها جلوگیری می‌شود.

ممکن است فن خنک کننده آسیب دیده باشد. عملکرد فن در یخچال مهم است. محل قرارگیری فن در یخچال به گونه‌ای است که دسترسی به آن را مشکل می‌کند. در این شرایط با تکنسین متخصص در نمایندگی یخچال تماس بگیرید.

نحوه قرار گرفتن مواد غذایی در یخچال بسیار مهم است. مواد غذایی پخته شده را پس از سرد شدن در ظروف درب‌دار بریزید. این مواد غذایی احتیاج به سرمای بیشتری دارند. طبقات بالایی یخچال سردتر است. مواد خوراکی پخته شده را در طبقات بالایی نگهداری کنید. طبقات پایین تر یخچال سرمای کمتری دارند. موادی مانند نان و عرقیجات گیاهی که احتیاج به سرمای کمتری دارند در این قسمت نگهداری کنید. مواد غذایی کم حجم و سبک را در قفسه‌های درب یخچال قرار دهید. موادی مانند تخم‌مرغ، کره، پنیر و… برای قفسه‌های درب یخچال مناسب هستند. جامیوه‌ای متعادل‌ترین قسمت یخچال است. میوه‌ها و سبزیجات را در این قسمت قرار دهید. در این شرایط قطعات یخچال فشار کمتری تحمل می‌کنند و گرمای اضافی تولید نمی‌شود.                       

در پایان باید گفت عوامل ذکرشده باعث داغ کردن یخچال می‌شوند. درصورتی که با رعایت موارد بالا مشکل برطرف نشد از فرد متخصص و باتجربه در نمایندگی تعمیر یخچال کمک بگیرید.

برای ارسال سریع کارشناس، لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

برای تماس با تعمیرکار کلیک کنید